قالیباف بازنده انتخابات مجلس!

گذرنامه یا بلیتِ داوطلبان انتخابات مجلس در دستان رئیسی است و ملاک نماینده شدن افراد در انتخابات دوازدهم، همدل بودن با رئیسی است

قالیباف بازنده انتخابات مجلس!

محمدباقر قالیباف با لشکرکشی 4 هزارنفره، از حاشیه امنیت لازم برای تکیه زدن بر صندلی ریاست مجلس آینده برخوردار نیست و در صورت ادامه این جنگ تن به تن، بازنده این دیدار خواهد بود

 

 

گروه سیاسی- چندروز پس از برگزاری نشست و یا همان میتینگ انتخاباتی «محمدباقر قالیباف» در مرقد امام خمینی(ره) که گفته شده 4 هزار نفر از سراسر کشور را با اتوبوس به آنجا آورده، هنوز هم مشخص نیست که تکلیف اصولگرایان با خودشان چگونه خواهد بود.

 

اما ظواهر امر حاکی از این است که این دورهمی انتخاباتی که به اسم «مبنا» و با حضور غلامعلی حدادعادل و محسن رضایی برگزار شد، قرار بود ضرب شستی باشد برای دولت ابراهیم رئیسی و جبهه پایداری که این روزها بی‌وقفه درحال مقدمه چینی برای انتخابات 11 اسفند هستند.

 

مشخص نیست این گردهمایی مجوز لازم از وزارت کشور را دریافت کرده بود یا نه اما نکته حائز توجه این است که طبق قانون جدید انتخابات که توسط مجلس انقلابی به ریاست آقای قالیباف به تصویب رسیده، شفافیت درباره هزینه‌های تبلیغاتی الزامی شده و جبهه مبنا باید طبق قانون محل تامین این هزینه چندمیلیاردی را به اطلاع عموم برساند.

 

اما سوای این مطلب، سایر جریان‌های اصولگرا تا به امروز نسبت به برگزاری این همایش انتخاباتی واکنشی از خود نشان نداده‌اند. اما در غیاب برخی افراد شاخص نزدیک به دولت در این نشست انتخاباتی که این‌روزها با عنوان «شریان» فعالیت می‌کنند و یا اعضای حزب موتلفه و شورای وحدت، به نظر می‌آید که اصولگرایان مقدمات رقابت با یکدیگر را آغاز کرده باشند. 

 

اما سکوت طرف معامله جریان قالیباف، یعنی شریان، جبهه پایداری و… به نظر می‌رسد که نه از سر بیم برای آینده باشد بلکه از روی اطمینان خاطری است که طیف جبهه پایداری و دولت نسبت به نتیجه انتخابات مجلس دوازدهم دارند.

 

در این بین اما به نظر می‌رسد اساساً نکته‌ای که برای متولیان برگزاری انتخابات و احزاب سیاسی نزدیک به قدرت مهم نیست، میزان مشارکت مردم در انتخابات است. برخی تحلیلگران سیاسی کشور بر این باورند که اگر میزان مشارکت مردم پای صندوق‌های رای به مانند دو انتخابات پیشین باشد، ممکن است مشروعیت نظام دچار چالش شود.

 

اما احمد بخشایش‌اردستانی، نماینده اصولگرای ادوار مجلس معتقد است مشارکت مردم ربطی به مشروعیت بخشیدن یا نبخشیدن به نظام ندارد چرا که در اکثر کشورهای اروپایی میزان مشارکت مردم در انتخابات کم است. این فعال سیاسی اصولگرا انگلیس را به عنوان یکی از همین کشورها مثال می‌زند در حالیکه اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که مشخصاً در انتخابات سراسری بریتانیا در سال ۲۰۱۹ بیش از 68درصد مردم پای صندوق‌های رای حاضر شده بودند. و یا در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بیش از 87 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند که آمار بسیار قابل توجه‌ای بود.

 

از سوی دیگر برخی کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند که مشکلات بوجود آمده در 4 سال گذشته و ناکامی مجلس و دولت و به طور کلی حاکمیت یکدست در بهبود شرایط اقتصادی مردم باعث شده تا اساساً موضوع انتخابات، مسئله مردم در سال جاری و شاید سال‌های آتی نباشد.

 

مشخص نیست وزارت کشور و ستاد برگزاری انتخابات چه روشی را برای انتخابات 11 اسفند در پیش گرفته‌اند ولی این‌گونه که صدای بازیگران سابق جریان اصولگرای کشور بلند شده، به نظر می‌رسد با حضور سعید جلیلی و صادق محصولی در انتخابات، کادرسازی جبهه پایداری در دو سال گذشته و تمایل دولت برای روی کارآوردن نمایندگانی بی‌آزار بر رأس کار؛ محمدباقر قالیباف هم با لشکرکشی 4 هزارنفره، از حاشیه امنیت لازم برای تکیه زدن بر صندلی ریاست مجلس آینده برخوردار نیست و در صورت ادامه این جنگ تن به تن، بازنده این دیدار خواهد بود.

 

اما مشخصاً ذکر این نکته حائز اهمیت است که به گواه اظهارات غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، گذرنامه یا بلیتِ داوطلبان انتخابات مجلس در دستان رئیسی است و ملاک نماینده شدن افراد در انتخابات دوازدهم، همدل بودن با رئیسی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها