جلیلی رقیب قالیباف در انتخابات مجلس می‌شود؟

سرلیست پایداری برای انتخابات مجلس مشخص است و کسی نیست جز سعید جلیلی

جلیلی رقیب قالیباف در انتخابات مجلس می‌شود؟

 امتداد نوشت: با ورود به سال انتخابات، جریان پایداری فعال شده است. این تشکل که عموما در تاریکی سیاست راه خود را ادامه می دهد، ناگهان صادق محصولی دبیرکل خود را به دانشگاه علامه طباطبایی می‌فرستد تا از «راهبرد جبهه پایداری» در انتخابات حرف بزند. آنهم در شرایطی که با جریان قالیباف به شدت دچار زاویه شدند و هر دو طرف یکدیگر را به فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام متهم می‌کنند. 

 

نکته مهم اما جایی است که محصولی از «اصلح» یاد می‌کند. او در دو جای این نشست تکرار می‌کند که باید «فرد اصلح را متقاعد کرد که به میدان بیاید» معنای این حرف چیست و چه کسی می‌تواند مصداق این حرف پایداری باشد؟ 

محصولی در بخش‌های اول سخنانش معتقد است که داشتن «رای بالا» ملاک و ارزش نیست: «راهبرد در یک کلمه انتخاب اصلح است نه اینکه صرفا به دنبال کسی برویم که رای‌آوری بیشتری داشته باشد اما نمره او پایین باشد.» بعد از آن «مجددا تاکید» می‌کند: آن کسی که اصلح است را باید متقاعد کنیم تا به صحنه بیاید.» 

 

او در یک جای دیگر از این نشست به تلاش برای به صحنه آوردن «اصلاح» حرف زده و گفته است: «باید بر مبنای این شاخص‌ها نامزدهای اصلح شناسایی شوند طبق روایات دینی اگر اصلح را انتخاب نکنیم به خدا و رسول و مردم خیانت کرده‌ایم.»

 

جریان پایداری در سال 98 با فشار و اجبار جریان شورای ائتلاف اصولگرایان ناگزیر به دادن لیست مشترکی شد که سرلیست آن محمدباقر قالیباف بود. اما هیچ وقت به این ائتلاف راضی نبود. حالا در سال انتخاباتی دو مولفه از حرف‌های صادق محصولی ما را به سعید جلیلی می‌رساند. 

 

اول اصلح: سال 92 جریان پایداری دومین تجربه حضور در انتخابات را بعد از تشکیل این جریان سیاسی تجربه می‌کرد. در آن سال آیت الله مصباح یزدی که پدر معنوی این جریان بود، گزینه اصلاح را از نظر خودشان معرفی کرد. او گفته بود «زیرآسمان خدا اصلح‌تر از باقری لنکرانی وجود ندارد» باقری لنکرانی وزیربهداشت دولت احمدی نژاد بود. اصلح‌ترین فرد زیرآسمان خدا اما از سوی شورای نگهبان اصلح شناخته نشد. لذا پایداری به سراغ اصلح بعدی رفت که سعید جلیلی بود. جلیلی آن زمان مسئول تیم مذاکرات هسته‌ای بود و با حمایت جریان پایداری توانست همپای قالیباف پیش برود. 

 

دوم راضی کردن اصلح: جلیلی تنها بازمانده انتخابات 1400 است که به دولت وارد نشده است. جلیلی چشم‌انداز رقابت در انتخابات سال 1404 را هم پیش روی خود نمی‌بیند. چرا که احتمالا قصد ندارد با ابراهیم رئیسی که به نفع او در انتخابات کناره‌گیری کرد، وارد رقابت شود. پس می‌ماند راضی کردن او برای ورود به انتخابات مجلس و شکل دادن یک لیست ذیل نام او. 

 

سوم بی اهمیت بودن میزان آراء: محصولی گفته بود که «راهبرد ما این است که به دنبال اصلح برویم و او را راضی کنیم نه اینکه صرفا به دنبال کسی برویم که رای‌آوری بیشتری داشته باشد و نمره او پایین باشد.» در این جا محصولی در واقع در حال پاسخ دادن به کسانی که معتقدند قالیباف رای لازم برای انتخاب دوباره حضور در مجلس را دارد. اما جلیلی رأیش از او کمتر است. به عبارت روشن‌تر این سه مولفه ما را به این راهبرد انتخاباتی پایداری می‌رساند که سرلیست پایداری برای انتخابات مجلس مشخص است و کسی نیست جز سعید جلیلی که اتفاقا چند روز بعد از آقای محصولی به همان دانشگاه علامه رفت تا در میان همان دانشجویان سخنرانی کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد چندان هم از سر اتفاق نباشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها