از جذب نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تا اخراج سریالی اساتید

محسن میردامادی می‌گوید: برخی جریان‌های سیاسی می‌خواهند دانشگاه را به پادگان تبدیل کنند و دانشجو را هم سرباز بار بیاورند. شاید اشاره‌ او به خبر جذب نیروهای نظامی حشدالشعبی به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران باشد که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت

از جذب نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تا اخراج سریالی اساتید

خالص‌سازی، پاک‌سازی و انقلاب فرهنگی دوم عناوینی است که رسانه ها و تحلیلگران سیاسی کشور این‌روزها از آن، در توصیف اخراج‌های سریالی اساتید یاد می‌کنند

 

گروه سیاسی: اخراج سریالی اساتید دانشگاه در هفته‌های اخیر به یکی از پربازدیدترین اخبار در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

ماجرا از روزی شروع شد که «علی شریفی‌زارچی» از اساتید دانشگاه شریف به دلایلی که دو طرف ماجرا از آن روایتی متفاوت را بیان می‌کنند اخراج شد.

با این حال روزنامه کیهان، صراحتاً در واکنش به این موضوع، شریفی‌زارچی را استاد اغتشاشگر نامید و اخراج او از دانشگاه را به حق دانست.

کیهان البته به اخراج او رضایت نداد و در دو شماره پی در پی ابتدا خواستار بازداشت و محاکمه این استاد اخراجی دانشگاه شد و سپس با بکار بردن صفت «قاتل کرونایی» برای شریفی‌زارچی، از خانواده‌های جانباختگان کرونایی در چهار سال گذشته خواست که از او به عنوان مشارکت در قتل عزیزانشان شکایت کنند.

اما به دنبال اخراج سریالی اساتید منتقد از دانشگاه که روزنامه اعتماد شمار آن‌ها را 110 نفر اعلام کرده، بکارگرفتن افرادی موسوم به سوپرانقلابی‌ها در دانشگاه به عنوان اساتید، موضوع دیگری بود که جنجال‌های بسیاری را به دنبال داشت.

امیرحسین ثابتی، عباس موزون، سجاد صفارهرندی از جمله افرادی بودند که پس از اخراج اساتید به عنوان استاد دانشگاه معرفی شده و طبق اطلاعات منتشر شده قرار است به دانشجویان درس «انقلاب اسلامی» بدهند.

در عین حال «سعید حدادیان» یکی دیگر از افرادی است که رسانه‌ها از او به عنوان استاد جدید دانشگاه تهران نام برده‌اند. این در حالی است که بر اساس مدارکی که به دست مستقل رسیده آقای حدادیان از سال ۸۹ در دانشگاه تهران به توصیه «کامران دانشجو» سلسله مباحث نگاهی به دعا را تدریس می‌کرده است.

پای سعید حدادیان البته از سال 76 به دانشگاه تهران باز شد. آن‌هم به توصیه علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران. حدادیان البته در همین دانشگاه، آموزش مداحی هم تدریس می‌کرده و در سال‌های اخیر به سمت مسئول دفتر ادبیات نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران منصوب شده است.

خالص‌سازی، پاک‌سازی و انقلاب فرهنگی دوم عناوینی است که رسانه ها و تحلیلگران سیاسی کشور این‌روزها از آن، در توصیف اخراج‌های سریالی اساتید یاد می‌کنند.

خبرگزاری رسا که اخبار حوزه را پوشش می‌دهد اما در رابطه با این اقدام دولت ضمن ستایش آن همانند روزنامه کیهان می‌نویسد: «پس از غائله مهسا امینی و تحرکات دانشجویان در آن ایام و کنشگری برخی از اساتید در جهت حمایت از جنبش زن زندگی آزادی، قابل‌پیش‌بینی بود که روزهای پرتلاطم‌تری در راه است. اساساً جریان راست سیاسی چه در ایران و چه جهان خیلی اهل بی‌خیال شدن و فراموش‌کردن نیستند، بالاخره حالا نوبت دولت و حاکمیت یکپارچه است و به‌قول‌معروف هر های یک هوی دارد.»

اما مهمتر از همه این نکاتی که به آن پرداخته شد، بیانیه حمایتی وزارت کشور در دفاع از اخراج اساتید از دانشگاه‌ها بود که به گمانه‌زنی ها درباره «امنیتی کردن دانشگاه» قوت می‌بخشد.

مطلبی که به نظر می‌رسد بازگو کننده نظر دولت هم باشد چرا که رئیس دولت در نشست خبری‌ هفت شهریور هم به آن پرداخت و آشکارا از آن دفاع کرد.

رسانه دولت هم در همین راستا، ضمن حمایت از آنچه که پاک‌سازی دانشگاه خوانده می‌شود نوشت: دولت بنا دارد از دانشگاه در مقابل جریانی دفاع کند که می‌خواهد این محیط را به صحنه «درگیری به جای گفت‌وگو» تبدیل کند.

محسن میردامادی، نماینده مجلس ششم البته نظر دیگری در این رابطه دارد. او به خبرگزاری جماران گفته است که برخی جریان‌های سیاسی می‌خواهند دانشگاه را به پادگان تبدیل کنند و دانشجو را هم سرباز بار بیاورند. شاید اشاره‌ او به خبر جذب نیروهای نظامی حشدالشعبی به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران باشد که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. 

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران اواخر تیرماه گذشته در دفاع از این اقدام به عنوان «مدیریت جهادی دانشگاه در دوره جدید» نام برده بود در واکنش به انتشار برخی اخبار نسبت به جذب این نیروهای نظامی در دانشگاه به خبرگزاری ایلنا گفت: اینکه برخی می‌گویند ما می‌خواهیم از نیروهای حشدالشعبی برای سرکوب در محیط دانشگاه استفاده کنیم، «ساده‌انگارانه» است با انتشار این نوع اخبار می‌خواهند جلوی همکاری‌های دانشگاهی ما با دوستان‌مان را بگیرند.

او در ادامه از اعضای حشدالشعبی تمجید کرد و گفت که به باور او همه افراد این گروه مسلح «افرادی ناب و خالص هستند.»

مقیمی البته پس از اخراج اساتید منتقد از دانشگاه هم اظهاراتی مرتبط با همین مطلب را بیان کرد و ضمن انتقاد از رسانه‌ها گفت که بکار بردن اخراج در رابطه با این افراد درست نیست چرا که آن‌ها حق‌التدریس بودند و دانشگاه تصمیم گرفته با آن‌ها قطع همکاری کند و بنابراین این افراد نه استاد بودند و نه اخراج شده‌اند.

آدرس دادن اشتباه در رابطه با مسائل کشور که پس از روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی به یک رویکرد اصلی در فضای جامعه تبدیل شده است.

داریوش رحمانیان، استاد اخراجی دانشگاه تهران البته نظر دیگری دارد. او به رویداد24 می‌گوید: تحلیل من این است که با اخراج اساتید، به زعم خودشان می‌خواهند خون دانشگاه را تصفیه کنند و مثلا «انقلاب فرهنگی دوم» را رقم بزند. اما به صراحتاً می‌گویم که این توهمی است که پیشاپیش محکوم به شکست است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی هم به همین نکته اشاره دارد و مدعی است: با تصفیه و تسویه دانشگاه‌ها، و اخراج اساتید باسواد قصد دارند افراد کم‌مایه اما «وفادارنما» را وارد دانشگاه کنند.

با این حال به نظر میرسد این «رشته» آغاز ماجراست و سر درازی دارد. چرا که رصد فضای دانشگاهی کشور ما را متوجه این نکته می‌کند که «جبهه پایداری» به عنوان متولی اصلی پروژه «خالص سازی» دانشگاه‌ها به زودی وارد کلاس درس دانشجویان هم خواهد شد و این پاک‌سازی ها گریبان دانشجویان را هم گرفت.

هرچند به گفته عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات، این گونه اقدامات از سوی دولت و جریان‌های تندروی کشور متاسفانه می‌تواند مثل یک موریانه ریشه‌های نظام و انقلاب را بخورد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها