صادق کوشکی: من جزو حامیان آقای رئیسی نبودم

کوشکی می‌گوید: من جزو حامیان آقای رئیسی نبودم و برای ایشان هم تبلیغات نکردم، کسی هم از من حمایتی ندیده است.

صادق کوشکی:  من جزو حامیان آقای رئیسی نبودم

مستقل: سال ۱۴۰۲ در حالی شروع شد که بحران‌های عدیده ای مردم کوچه و بازار را مستأصل کرده است. در چنین شرایطی طبیعی است که دولت در سیبل انتقادات و اعتراض ها قرار بگیرد و حامیان رئیسی یک به یک لباس منتقد بپوشند. 

صادق کوشکی، تحلیلگر اصولگرای سیاسی در گفتگو با «مستقل» با گفتن اینکه «۷۰ درصد بافت دولت رئیسی همان دولت روحانی است. این نشان می‌دهد، بیشترین سهم مدیریت در دولت‌ سیزدهم هنوز از آنِ مدیرانی است که ۸ سال با حسن روحانی کار کردند» به پرسش های مطرح شده پاسخ می‌گوید:

درباره دولت حسن روحانی می‌گفتند، در این کابینه خاتمی، بیت، سپاه و لاریجانی سهم دارد. دولت رئیسی را به لحاظ چینش چطور می‌بینید؟

۷۰ درصد بافت دولت رئیسی همان دولت روحانی است. این نشان می‌دهد، بیشترین سهم مدیریت در دولت‌ سیزدهم هنوز از آنِ مدیرانی است که ۸ سال با حسن روحانی کار کردند.

 داخل کابینه که اینگونه نیست.

در کابینه ممکن است یک نفر را بگوییم. اما آن‌هایی که کار کردند می‌دانند، قدرت اصلی در اختیار مدیران میانی است و این مدیران میانی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مدیران میانی مدیران دوره روحانی هستند.

اما رئیسی یک خط دیگری دارد و روحانی یک خط دیگر. در واقع مردمی که به ابراهیم رئیسی رای دادند، حتما به روحانی رای نمی‌دهند. علت اینکه ۷۰ درصد از نیروهای دوره روحانی مانده‌اند چیست؟

این بالاخره سوالی است که آقای رئیس جمهور و وزرا یشان باید جواب بدهند.

آیا در سه بخش مهم اقتصاد، فرهنگ و خارجه هم اینگونه است؟ 

وقتی می‌گوییم هفتاد درصد از مدیران میانی، یعنی بیش از ۴ تا ۵ هزار نفر آدم.

الان در وزارت خارجه مدیر تاثیرگذار دوره قبل مانده است؟ یا در وزارت اقتصاد!

مدیران دولت قبلی در همه وزارتخانه‌ها هستند. مدیران کل، مدیران استان‌ها بسیاری از مدیران ستادی تقریبا آقای رئیسی تغییری در این دسته نداده است. یعنی نیاز نیست نام ببریم.

 این مسئله را چقدر در عدم توفیق دولت موثر می‌دانید؟

سوال شما این بود که آیا جریانات و احزاب دیگر در دولت آقای رئیسی حضور دارند، گفتم که حضور دارند. چرایی‌اش را نمی‌دانم و سنجش هم نکردم که این اتفاق روی موفقیت یا عدم موفقیت تاثیری دارد یا خیر؟

می‌شود گفت، چه در دولت رئیسی و چه دولت روحانی یک قدرت یا جریان فرادولتی هست که می‌تواند روی دولت تاثیر بگذارد؟

فعلا جدی‌ترین جریانی که روی دولت آقای رئیسی تاثیر می‌گذارد همان مدیران دوره روحانی است. 

 منظورم یک گروه یا یک جریانی است که مدیران روحانی را در دولت حفظ کرد و به آقای رئیسی اجازه نداد که اینها را جابجا کند.

نمی‌دانم کسی هست یا نیست، اطلاعی ندارم. نگفتم علتش را می‌دانم، گفتم باید علتش را از خود دولت بپرسید اینکه چرا اینگونه است؟

این روند عجیب نیست؟

عجیب بودنش مهم نیست. باید ببینیم آیا این بافت می‌تواند موجب پیشبرد اهداف آقای رئیسی بشود یا نه؟ آقای رئیسی می‌تواند برنامه‌هایش را پیش ببرد یا نه؟

این نکته که اینقدر واضح است، چرا تا حالا کسی واکنشی نشان نداده است؟

این مطلب عجیبی نیست. من هم نگفتم تا حالا هزاران بار گفته شده است. حتی خود آقای رئیس جمهور هم یک بار اذعان کرده است.در واقع پذیرفته بودند که چنین است.

 دولت تقریبا نصف عمرش را گذرانده است. فکر می‌کنید اگر شرایط مثل الان باشد، دولت رئیسی می‌تواند مثل دولت‌های آقای پیشین برای دوره دوم تمدید شود؟ 

اگر عملکرد دولت در حد امروز باشد سایر مولفه‌ها باید ببینیم تغییر می‌کند یا تغییر نمی‌کند. نمی‌توانم از الان پیش‌بینی کنم.

بعضی‌ها این شائبه را پررنگ می‌کنند که اصولگرایان درباره حمایت از رئیسی پشیمان هستند و به دنبال جایگزین می‌گردند. به نظر شما آقای رئیسی جریان اصولگرا را راضی کرده است تا حالا؟

از اصولگرایان بپرسید من جزو اصولگرایان نیستم.

بر فرض شما از رئیسی حمایت کرده‌اید. دولت سیزدهم را موفق می‌دانید؟

من جزو حامیان آقای رئیسی نبودم و برای ایشان هم تبلیغات نکردم، کسی هم از من حمایتی ندیده است.

رأی شما ابراهیم رئیسی بود؟

در انتخابات سال ۱۴۰۰ من خواهش می‌کردم که به آقای همتی رای ندهید اصلا نگفتم که به رئیسی رای بدهید به کسی توصیه نکردم.

چرا به همتی رای ندهند؟

استدلالم این بود که رای به همتی می‌شود، دولت سوم روحانی!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها