گفتگوی صادق کوشکی با مستقل از عملکرد یکساله دولت:

احیای برجام امید واهی است

صادق کوشکی می‌گوید: اینکه امید به احیای برجام داشته باشیم و امیدوار به این باشیم که آمریکا به وعده‌هایش عمل کند، به‌واقع امیدی واهی است. من از شما سئوال می‌کنم،‌‌ آمریکایی‌ها باید چکار کنند که ما بدانیم در هیچ شرایطی نباید روی آنها حساب کنیم؟ این

احیای برجام امید واهی است

صادق کوشکی، استاد دانشگاه و فعال اصولگرا در گفت‌وگو با روزنامه مستقل درخصوص عملکرد دولت رئیسی در یک سال گذشته گفت: اینکه امید به احیای برجام داشته باشیم و امیدوار به این باشیم که آمریکا به وعده‌هایش عمل کند، به‌واقع امیدی واهی است. 

به گزارش سرویس سیاسی روزنامه مستقل؛ دولت سیزدهم با شروع یک‌سالگی‌اش با شرایطی مواجه است که می‌توان گفت، نارضایتی عمومی به بیشترین حد ممکن خود رسیده است تا این سئوال مطرح شود که «توجه به‌کدام الزام‌ها می‌تواند برای برون‌رفت از این برههِ دشوار کارساز باشد؟»

مشکلات زیادی موجب رنجش مردم شده است 

صادق کوشکی، فعال اصولگرا در گفت‌وگو با روزنامه «مستقل» در پاسخ به این سوال که پس از یک سال عملکرد دولت رئیسی، نارضایتی عمومی را قبول دارید؟ گفت:

به‌هرحال مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد که موجب رنجش مردم شده بود. اما همه باید این را بدانیم، کشور در شرایطی قرار دارد که دولت‌روحانی با ندانم‌‌کاری آسیب‌های زیادی را زد. به‌همین دلیل باید به دولت رئیسی مهلت بدهیم تا بتواند اوضاع را درست کند.

نمی‌توان نسبت به دغدغه‌های عمومی بی‌توجه بود

این تحلیلگر مسائل سیاسی در جواب این پرسش که در این شرایط مردم به‌چه چیزی دل ببندند؟ افزود:

مردم بدانند، دولتی روی کار آمده است که وجهه انقلابی دارد. تصمیم مهم دولت مستقر این است که همه چیز را در آمریکا و اروپا نمی‌بیند و بنا را بر همکاری با کشورهای همسایه گذاشته است. پس می‌‌توان امید داشت،‌ در آینده‌ای نزدیک شرایط بهتر از اینی که است، باشد. با این وجود نمی‌توان نسبت به دغدغه‌های عمومی بی‌توجه بود. مردم صاحبان اصلی کشور هستند و این حق را دارند که آرامش داشته باشند.

احیای برجام امیدی واهی است

وی با اشاره به همکاری با کشورهای همسایه، در خصوص این مسئله که برجام احیا شود یا نشود، مهم نیست؟ تاکید کرد:

اینکه امید به احیای برجام داشته باشیم و امیدوار به این باشیم که آمریکا به وعده‌هایش عمل کند، به‌واقع امیدی واهی است. من از شما سوال می‌کنم،‌‌ آمریکایی‌ها باید چکار کنند که ما بدانیم در هیچ شرایطی نباید روی آنها حساب کنیم؟ این را هم باید در نظر بگیریم، در گذشته ما نفت زیادی را می‌فروختیم و از تحریم و ... هم هیچ خبری نبود. اما بازهم با انواع و اقسام مشکلات درگیر بودیم. این نشان می‌دهد، برای رسیدن به آرامش به‌جای اینکه نگاه‌مان به دنیا باشد، باید سوءمدیریت در داخل را درست کنیم و همچنین تصمیم‌گیری‌هایی داشته باشیم که بر اساس واقعیت باشند.

کوشکی درباره این موضوع که آیا باید برجام را به‌کل فراموش کنیم؟ معتقد است:

 

مگر توافق 2015 برای ما آورده‌ای داشت که دوباره به آن دلخوش کنیم؟ آمریکا واضح می‌گوید، ایران باید همه فعالیت‌هایش را تعطیل کند و ما هیچ تضمینی نمی‌دهیم! آیا در دنیا کشوری است که بخواهد با این آمریکایِ زیادهِ‌خواه وارد تعامل و مذاکره و بستن قرارداد شود؟

بجای آمریکا با کشورهایی نظیر عراق، عمان همکاری کنیم

 

این فعال اصولگرا در خصوص اینکه بالأخره نمی‌توان چشم به ضرورت اهمیت تعامل با نظام بین‌الملل بست، گفت:

مهم این است  که دنیا را بدون آمریکا و متحدان قسم‌خورده آمریکا بدانیم. مثلاً وارد همکاری‌های اقتصادی با کشورهای هم‌منطقه‌ای شدن شیوه‌ای است که درقرن جدید مورد توجه قرار می‌گیرد. کافی است، با کشورهایی نظیر عراق، عمان و همچنین کشورهای حوزه قفقاز وارد همکاری‌های اقتصادی شویم و از طریق مبادله کالا با کالا هم در بحث صادرات قدم‌های خوبی برداریم و هم اقلام مورد نیازمان را از آنها خریداری کنیم.

متاًسفانه در چینش دولت اهمال شده است

صادق کوشکی درباره عملکرد دولت یک‌سالگی قرار دارد، خاطر نشان کرد: قبل از پاسخ، لازم به اشاره می‌دانم که کشور در زمان شروع به‌کار دولت سیزدهم به‌هم‌ریختگی زیادی داشت. اما درباره کارایی دولت باید بگویم، هم کارهای خوبی انجام گرفته شده است و هم کوتاهی‌هایی را هم شاهد هستیم. اینجا لازم می‌دانم به نکته‌ای اشاره کنم. متاًسفانه در چینش دولت اهمال شده و خیلی از نیروهای دولت روحانی در این دولت همچنان درحال فعالیت هستند. یعنی اگر رئیسی و همکارانش اقدام به حذف اصلاح‌طلبان از دستگاه‌های دولتی نکنند، شک نکنید نه‌تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه مشکلات بیشتر هم خواهند شد.

به مردم حق می‌دهم،‌ ناراضی باشند

این تحلیلگر مسائل سیاسی در انتها به روزنامه مستقل گفت: من به مردم حق می‌دهم،‌ ناراضی باشند. اما آنها باید با در نظر گرفتن مشکلات کشور و همچنین شرایطی که در نظام بین‌الملل به‌وجود آمده است، صبر کنند و بدانند دولت همه تلاش‌اش را به‌کار خواهد گرفت تا شرایطی مطلوب را رقم بزند. ایران پتانسیل بالایی دارد. کافی است دندان طمع برجام را بکشیم و با تعامل با کشورهای منطقه، بتوانیم اقتصادمان را نظم بدهیم و در قدم بعدی مشکلِ مهم معیشت را کمرنگ کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها