منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت در گفتگو با مستقل:

باید مدیران کاردان و کارنامه‌دار در راًس امور قرار دهیم

منتجب‌نیا می‌گوید: کارآمدی الزام‌هایی دارد. یعنی اگر مدیرانی کاردان و کارنامه‌دار را در راًس امور قرار بدهیم و از تصمیم‌های هیجانی و احساسی پرهیز کنیم، می‌توانیم به این امید داشته باشیم که با «مدیریتی صحیح» امور طوری اداره شوند که تورم، بیکاری، مسأله ‌ اشتغال و ... حل یا حداقل کمتر شوند.

باید مدیران کاردان و کارنامه‌دار در راًس امور قرار دهیم

سرویس سیاسی مستقل: تورم، بیکاری، نگرانی از اشتغال و ... از جمله عواملی هستند که دغدغه مردم را زیاد کرده است و بر همین اساس، بخشی از اعتراضات خیابانی به مشکلات اقتصادی منسوب شده و این نگرانی را دامن می‌زند که با افزایش تورم کمتر از یک سال آینده گروه‌های بیشتری به معترضین بپیوندند. این برهه نگران‌کننده در حالی است که دوری کردن از افراط و تفریط و اتخاذ تصمیم‌های منطقی و عقلانی می‌تواند گره‌های زیادی را باز کرده و در نتیجه «اطمینان‌خاطر از آینده» به اذهان عمومی تزریق شود.

رسول‌منتجب‌نیا یکی از چهره‌های برجسته جریان اصلاحات در گفت‌وگو با «مستقل» با گفتن اینکه «مشکلات قابل رفع هستند، به‌شرطی که عقلانیت در نظام تصمیم‌گیری و اجرایی لحاظ شود» ادامه داد: ناآرامی‌‌های کشور که بیش از دو ماه است، آرامش را از همه سلب کرده، به راحتی قابل‌جلوگیری بود. به این معنی که اگر در ساختار تصمیم‌گیری و اجرایی کشور عُقلا حضوری پررنگ داشته باشند، می‌توانند با تشخیص صحیح از شرایط و در نتیجه اتخاذ تصمیم‌های مناسب در مقطع لازم، فضا را طوری مدیریت کنند که مردم احساس کنند، مشکلات‌شان برای مسئولان مهم است، صدایشان شنیده می‌شود و به‌‌همین دلیل به اصلاح امیدوار می‌شوند.

 

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در ادامه گفت: مردم ایران مردمانی قانع هستند و در سخت‌ترین شرایط تعهدشان را به کشور ثابت کرده‌اند. مشکل و مساله چیزی جز این نیست که بی‌تدبیری مسئولان بی‌تجربه همه چیز را به‌هم می‌ریزد و نارضایتی عمومی را موجب می‌شود. این کوتاهی‌ها در حالی است که ایران به‌قدر کافی پتانسیل دارد و فقط کافی است، کار را به دست کاردان بسپاریم تا کارآمدی باعث توسعه شود و در نتیجه رضایت‌مندی عمومی به‌وجود بیاید.

او افزود: یکی از نکته‌هایی که باعث بیشتر شدن مشکلات و گرفتار شدن مردم می‌شود، سیاسی‌کاری است. یعنی دست‌اندرکاران ترجیح‌ می‌دهند اول به مصالح سیاسی و جناحی توجه نشان بدهند که این آشکارا منافع عمومی را با آسیب مواجه می‌‌کند و نتیجه چنین رویکردی این می‌شود که تعدادی از مردم تصمیم به اعتراض بگیرند و خب!‌ این حالت آرامش جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

این چهره اصلاح‌طلب ادامه داد: کارآمدی الزام‌هایی دارد. یعنی اگر مدیرانی کاردان و کارنامه‌دار را در راًس امور قرار بدهیم و از تصمیم‌های هیجانی و احساسی پرهیز کنیم، می‌توانیم به این امید داشته باشیم که با «مدیریتی صحیح» امور طوری اداره شوند که تورم، بیکاری، مسأله ‌ اشتغال و ... حل یا حداقل کمتر شوند. واقعا نمی‌دانم چرا گروهی با اصرار به افراط و تفریط از پیشرفت کشور ممانعت به‌عمل می‌آورند.

وی توضیح داد: تاکید دارم و دوباره تکرار می‌کنم، مردم ایران صبوری لازم را دارند و فقط کافی است احساس کنند، مشکلات‌شان برای مسئولان اهمیت دارد و اینطور نیست که کسی به فکر مشکلات موجود در جامعه نباشد. اگر مردم به این ذهنیت برسند، به‌طور قطع شرایط را درک کرده و واکنش‌های مناسبی را به شرایط نشان خواهند داد.

رسول منتجب‌نیا در پایان گفت: اینکه کشور ما درگیر مسائل بین‌المللی است و بدخواهان همچنان در فکر اعمال تهدید و تحریم ایران هستند، بر ما واجب می‌کند که در هر شرایطی بتوانیم اتحاد و انسجام داخلی را حفظ کنیم.

 ریشه مشکلات اقتصادی 

موضوعات ریشه‌ای در اقتصاد کشور تورم توأم با رکود ساختاری دارای قدمت ۵۰ ساله، قطع ارتباط اقتصاد کشور با جهان، بهره‌وری پایین عوامل تولید، فقدان زیرساخت‌های تولیدی و خدماتی پیشرفته از جمله حمل‌ونقل به‌روز، تأثیر ساختاری نرخ ارز بر اقتصاد کشور هم از حوزه واردات و نیز حتی از حوزه تولید داخلی که به‌جهت مواد اولیه و یا ماشین‌آلات و فناوری در گروی واردات است. مجموعه این عوامل باعث قطع منابع درآمدی ارزی دولت، ناتوانی در تأمین ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید است. گاه درباره برخی کالاها سوال می‌شود که تولید داخلی و ظاهراً بی‌ارتباط با ارز است، اما باید توجه کرد مواد اولیه، ماشین‌آلات و یا سایر ملزومات تولید نیز کاملا داخلی است؟ از سوی دیگر موضوع مهم دیگر ارتباط و پیوستگی بازارها و بروز پدیده سرایت بحران تورمی از یک بازار به بازاری دیگر و یا تأثیر انتظارات تورمی است که موجب افزایش قیمت کالای به‌ظاهر تولید داخل می‌شود.

مبارزه با فساد ایجاب می‌کند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه‌گانه حضور دائم داشته باشد و به‌معنای واقعی با فساد مبارزه کند، بویژه در درون دستگاه‌های حکومتی. بعد از سه سال از صدور بیانیه و مطالبه رهبر معظم انقلاب در آن، هنوز حرکتی برای ایجاد چنین دستگاه کارآمدی جهت مبارزه با فساد، در هیچکدام از قوای کشور این حرکت صورت نگرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها