عملکرد تندروها در گفتگو با فعال سیاسی اصولگرا:

سلیمی نمین: هم کریمی‌قدوسی را علیه نظام می‌دانم و هم بیانیه‌ای که اصلاح‌طلبان دادند

سلیمی‌نمین می‌گوید: اظهارات تندروها هیچ‌ربطی به نظام ندارد و اساسا باید با هر نوع تندروی مقابله کرد. من هم آقای کریمی‌قدوسی را علیه نظام می‌دانم و هم بیانیه‌ای که اصلاح‌طلبان چند وقت پیش در واکنش به وقایع اخیر منتشر کردند. در واقع هر دو این‌ها به نظام ضربه می‌زنند و سعی‌شان چیزی جز این نیست که جامعه را مملو از تنش کنند

سلیمی نمین: هم کریمی‌قدوسی را علیه نظام می‌دانم و هم بیانیه‌ای که اصلاح‌طلبان دادند

سرویس سیاسی مستقل: «تندروی» همیشه در کنش‌های سیاسی و اجتماعی ابزاری بوده برای گروه‌هایی که اهداف‌شان را از راه افراطی‌گری پیگیری می‌کنند. مخصوصا بعد از وقایع اخیر که به‌هرحال کشور با فضای چالشی و البته چنددستگی روبرو شد، عده‌ای که اتفاقا جایگاه و تریبون حاکمیتی را در اختیار دارند، با طرح اظهارات رادیکال و جنجالی بر آتش اختلاف، هیزم می‌ریزند تا این سوال مطرح شود که تندروی تندروها از چه طریقی قابل‌کنترل است.
 

 عباس سلیمی‌نمین، در  گفت‌وگو با «مستقل» در همین‌رابطه اظهار داشت:

به‌طور طبیعی هر تندروی به تندروی‌های بیشتر منجر می‌شود. متاسفانه جریان اصلاح‌طلب در واکنش به مسائل اخیر بیانیه‌ای صادر کردند که گویی در این کشور هیچ اتفاق مثبتی انجام نشده است. همچنین اصلاح‌طلبان تلاش کردند‌، از مردمی که به کف خیابان آمده‌اند، برای اعمال فشار سوءاستفاده کنند و به‌همین دلیل تندروی‌هایی را در دستور کار قرار دادند. طبیعتا این نوع تندروی‌ها، تندروی‌های دیگری را در پی خواهد داشت. پس عقلا باید تندروی‌ها را چه از جانب رقیب چه از جانب نیروهای غیرخودی تقبیح کنند.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت:

در این بین نیروهای تندروی اصولگرا هم اقدام به اظهارنظرهایی کردند که با هیچ متر و معیاری، نه اخلاقی است، نه به صلاح جامعه. به‌عنوان مثال حرفی که آقای کریمی‌قدوسی چند وقت پیش زد و حسن‌روحانی را متهم به اقدامات براندازی کرد، اشتباهی بسیار بزرگ است. با این توضیح که این اتهام با سیاست‌های نظام همخوانی ندارد. این اظهارنظر و اظهاراتی که از تریبون‌های اصفهان و مشهد شنیده می‌شود، با هدف خراب کردن و تند کردن فضا است.

او افزود: همه گروه‌ها با هر طرز و تفکر و سلیقه‌ای، باید در قبال تندروی همه واکنش نشان دهند و اینطور نباشد که کاری مثلا به افراطی‌گری‌های اصلاح‌طلبان نداشته باشند و فقط به عملکرد چهره‌های اصولگرایی حساسیت نشان بدهند. در واقع برای اصلاح فضا، همه باید در هر شرایطی به مقابله به تندروی بپردازند و بدانیم، اگر روزی به هر دلیلی از تندروی دفاع کنیم، دیر یا زود تبعاتش دامن خودمان را هم خواهد گرفت. پس نباید به تندروها میدان بدهیم.

 مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پاسخ به این پرسش که «شما تندروی اصلاح‌طلبان با تندروی از جایگاه نماز جمعه را یکی می‌دانید؟»  تصریح کرد:

نمازجمعه هم یک تریبون است و روزنامه اصلاح‌طلب هم یک تریبون و هیچ فرقی با هم ندارند.

 سلیمی‌‌نمین درباره اینکه تندروهای اصوگرا با اظهاراتشان نظام را تخریب می‌کنند، اظهار داشت:

این موضوع هیچ‌ربطی به نظام ندارد و اساسا باید با هر نوع تندروی مقابله کرد. من هم آقای کریمی‌قدوسی را علیه نظام می‌دانم و هم بیانیه‌ای که اصلاح‌طلبان چند وقت پیش در واکنش به وقایع اخیر منتشر کردند. در واقع هر دو این‌ها به نظام ضربه می‌زنند و سعی‌شان چیزی جز این نیست که جامعه را مملو از تنش کنند. در واقع این نوع تحرکات به این دلیل است که می‌خواهند عده‌ای را به سمت خودشان جذب کنند و برای این هدف، حاضر می‌شوند جامعه را به‌هم بریزند.


وی توضیح داد:
اینکه برخی افراطی‌گری‌ها را به حساب نظام می‌گذارند، اصلا و ابدا درست نیست. مثلا آقای دکتر صالحی منسوب به رهبری در روزنامه اطلاعات و آقای شریعتمداری منسوب رهبری در روزنامه کیهان هستند که نظرات‌شان شبیه هم نیست. با این توضیح که هر آنچه در کیهان و اطلاعات منتشر می‌شود هم نمی‌تواند و نباید دیدگاه رهبری یا نظام خوانده شوند و به‌ همین دلیل بارها و بارها از جانب دفتر رهبری علیه تیترهای شریعتمداری موضع‌هایی تند گرفته‌اند.

عباس سلیمی‌نمین در پایان گفت:‌

در پاسخ به آن‌هایی که انتظار دارند، نظام به تندروی‌ها واکنش نشان بدهد، این توضیح را لازم می‌دانم که نظام سیاسی نباید به این مساله ورود کند و این رسالت افکار عمومی است که تندروها را پس بزند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها