شادی کردن مردم در خیابان دلیل موجهی برای استفاده از جنگ‌افزار نیست

ماموران نیروی انتظامی در دفاع از امنیت جامعه باید دست به سلاح ببرند. اگر افرادی به هر دلیلی در خیابان شادی می‌کنند که ما خوش‌مان نمی‌‌آید، دلیلی برای استفاده از جنگ‌افزار نیست.

شادی کردن مردم در خیابان دلیل موجهی برای استفاده از جنگ‌افزار نیست

 اگر افرادی به هر دلیلی در خیابان شادی می‌کنند که ما خوش‌مان نمی‌‌آید، دلیلی برای استفاده از جنگ‌افزار نیست!

دکتر علیرضابیگی درباره قانون به‌کارگیری سلاح گفت: «زمانی که نیروهای انتظامی در مواجهه با جرایم مشهود قرار می‌گیرند و متناسب با تهدیدی که ممکن است از سوی طرف مقابل متوجه مامور شود با رعایت مراحلی اجازه استفاده از سلاح را دارند. به‌کارگیری سلاح چنان حساس است که مدتی پیش در ویدئویی که منتشر شد شاهد بودیم، یک مامور نیروی انتظامی در استان فارس توسط یک فرد شرور با چاقو مورد حمله قرار گرفت اما مامور با وجود اینکه سلاح داشت و می‌توانست در دفاع از جان خود از سلاح استفاده کند، بنا به دلایلی این کار را نکرد.»

او ادامه داد: «همچنین اگر متهم فرار کند با رعایت تمام مقررات پیش‌بینی شده در قانون به‌کارگیری سلاح، مامور می‌‌تواند از سلاح خود استفاده کند. استفاده از اسلحه برای نیروی انتظامی و نیروهای مسلح تابع مقرراتی است. شرایط استفاده از سلاح به‌راحتی رخ نمی‌دهد که مامور نیروی انتظامی بتواند دست به اسلحه ببرد.»

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس درباره اینکه آقای سماک زمانی جان باخته است که بعد از مسابقه فوتبال میان ایران و آمریکا در خیابان بوده است، گفت: «در آنجا شرایطی وجود نداشته است که منجر به تهدید اجتماع شده یا خطری برای کسی ایجاد کند. ماموران نیروی انتظامی در دفاع از امنیت جامعه باید دست به سلاح ببرند. اگر افرادی به هر دلیلی در خیابان شادی می‌کنند که ما خوش‌مان نمی‌‌آید، دلیلی برای استفاده از جنگ‌افزار نیست. استفاده از جنگ‌افزار نه‌تنها در برابر مردم تابع مقررات خاصی است که حتی علیه اشرار و مجرمان هم تابع مقرراتی است.»

او اضافه کرد: «گلوله ساچمه‌ای نیز نوعی جنگ‌افزار بوده و درست این است که مطابق قانون از آن استفاده شود. اگر مستندات مرتبط با پرونده مهران سماک به دست ما برسد، حتما در کمیسیون امور داخلی مجلس پیگیر آن خواهیم بود.»/دولت بهار

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها