آمریکا: به توافق برجام، نزدیک هم نیستیم

پس از سخنگوی کاخ سفید که اذعان کرد هم‌اکنون تمرکز دولت آمریکا بر اغتشاسات در ایران است، سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور هم اعلام کرد «احیای برجام در آینده نزدیک رخ نمی‌دهد.»

آمریکا: به توافق برجام، نزدیک هم نیستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمزِ اسرائیل، «جان کربی»، هماهنگ‌کنده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز پنج‌شنبه هر گونه احتمال احیای قریب‌الوقوع برجام و برگشت این کشور به این توافق در آینده‌ای نزدیک را رد کرد.

 

وی دراین‌باره مدعی شد: به این علت نیست که ما خواهان اجرای دوباره برجام نیستیم، البته که می‌خواهیم. اما مسئله این است که هم‌اکنون در این موقعیت نیستیم».

 

پیش از این «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد که در حال حاضر تمرکز واشنگتن بر مذاکرات هسته‌ای نیست و توجه دولت این کشور بر حمایت از اغتشاشگران در ایران متمرکز است. وی با طرح این ادعا که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است، اذعان کرد که دولت آمریکا دیگر بر مذاکرات با ایران متمرکز نیست و به جای آن بر حمایت از اغتشاشگران متمرکز شده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: درخواست‌های ایران غیرواقعی و فراتر از محدوده برجام است، هر چیزی که در هفته‌های اخیر مطرح شده است نشان از تغییر موضع آنها ندارد.

 

پیش‌تر، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران گفته بود که آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه مقامات ایران اعمال می‌کند که به ادعای او واشنگتن آنها را در «خشونت علیه معترضان» دخیل می‌داند.

 

در حالی که آمریکا طرفی بوده که با خروج از برجام و نقض تعهداتش وضعیت فعلی پیرامون این توافق را رقم زده و تاکنون از پذیرش تعهداتش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات خودداری کرده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد: ایرانی‌ها مشخص کرده‌اند که این توافقی نیست که آماده انجام آن بوده‌اند، توافق قطعاً قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.

 

دو روز بعد از اظهارات بایدن، وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین اقدام خود در حمایت از اغتشاشات در ایران اعلام کرد اسامی هفت مقام از جمله وزیر ارتباطات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

 

پیش‌تر هم وزارت خزانه‌داری آمریکا پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. آمریکا در بیانیه قبلی، بدون اشاره به هیچ مستنداتی پلیس امنیت اخلاقی را بابت مرگ خانم «مهسا امینی» مسئول خوانده بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها