پایان برجام در ۲۰۲۱؛ سال آینده‌ی میلادی سال گفتگوی ایران و غرب

پرونده مذاکرات ایران با طرف‌های غربی در سال ۲۰۲۱ بسته شده و اگر قرار بر ادامه‌ی گفتگوها باشد باید برای بعد از ژانویه‌ی ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کرد.

پایان برجام در ۲۰۲۱؛ سال آینده‌ی میلادی سال گفتگوی ایران و غرب

سرویس سیاسی:

دیروز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار امیدواری کرد با وزیر خارجه ایران دیدار کند.

او توضیح داده که قبلا این امکان وجود داشت که با وزیر خارجه دیدار و گفتگو کند ولی تاکنون با وزیر خارجه جدید ایران ملاقات نداشته است. 

شواهد نشان می‌دهد ایران در پی طراحی نقشه راهی برای گفتگوهای جدید است و هدف خود را پی‌ریزی مسیر جدیدی برای گفتگوها تعیین کرده است. به همین سبب ایران ملاقات‌های مرتبط با مذاکرات وین یا بروکسل را به وعده‌ی "بزودی" محول کرده و همچنین برنامه‌ای برای دیدار "گروسی" با امیرعبداللهیان ندارد. 

پی‌ریزی نقشه راه جدید را عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان اینگونه توضیح می‌دهد:

"‏اینکه آمریکایی‌ها علاقه‌مند به شروع مذاکرات از نقطه پایانی مذاکرات وین هستند نشانگر رضایت آنان از مذاکرات پیشین است. ظاهرا تدبیر دولت ما این است که فرمت جدیدی را برای مذاکره ارائه کند و همین نقطه محل منازعه است. این که آن‌ها می‌خواهند از پایان وین شروع کنند یعنی دستاورد و رضایت داشته‌اند."

 

هدف دولت روحانی چنانکه در آغاز برجام تفسیر می‌شد مذاکرات برد_ برد بود و با استنتاج روزنامه جوان (روزنامه نزدیک به سپاه) ایران، برخلاف غربی‌ها دستاوردی در برجام نداشت پس باید در فرمت جدید با هدف واقعگرایانه "برد قطعی" وارد مذاکرات شویم و تا تضمین قطعی بدست نیامده هیچ امتیازی ندهیم.

به همین سبب و در پی هماهنگی با ایران، اولیانوف نماینده روسیه در وین تاکید کرد: "درخواست ایران در مورد توافق هسته‌ای منطقی به نظر می‌رسد." 

اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «تصور می کنم این مسئله تحت تاثیر مذاکرات است. این درخواست ایران منطقی و موجه به نظر می رسد. این موضوع نه تنها با عرف دیپلماتیک، بلکه با عقل سلیم ابتدایی نیز هم خوانی دارد.»

اما از آنجا که تحریم‌ها بدون مذاکره لغو نمی‌شود پس ایران ناچار است با دست پر وارد صحنه مذاکره شود.

شنیده شده ایران برای فراهم آوردن دست بالا در مذاکرات طبق گفته وزیر خارجه فرانسه: «فعالیت‌های تازه و بی‌سابقه هسته‌ای» را به لحظه بحرانی رسانده و قصد احیای راکتورها را دارد. افزایش حجم اورانیوم غنی‌ شده می‌تواند برگ برنده ایران در مذاکرات آتی و احتمالا با هدایت علی باقری کنی باشد. 

با این وصف پرونده مذاکرات ایران با طرف‌های غربی در سال ۲۰۲۱ بسته شده و اگر قرار بر ادامه‌ی گفتگوها باشد باید برای بعد از ژانویه‌ی ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کرد.

ضمنا به موازات این مذاکرات دولت نیازمند است تورم را کنترل کند. زیرا با تاکید ضمنی ایران مبنی بر اینکه عجله‌ای برای ادامه مذاکره نداریم؛ در شرایط فعلی این احتمال وجود دارد اقتصاد کشور با شرایطی به مراتب سخت تر از نیمه اول سال ۱۴۰۰ مواجه شود، زیرا شنیده شده است دولت جهت تامین کسری بودجه قصد حذف ارز ۴۲۰۰ را دارد و این اقدام افزایش بهای اقلام مصرفی و کالاها را در پی خواهد داشت. آیا دولت رئیسی تورم بیش از ۵۰ درصد را نشان می‌دهد؟

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها