گفتگوی مستقل با قاسم محبعلی درباره توقف یا ادامه مذاکرات:

پیش‌بینی می‌شود دلار تا آخر امسال 45 هزار تومان بشود

محبعلی می‌گوید: با توجه به اینکه بازار به شدت نسبت به مناقشات داخلی و مناقشات خارجی حساس است و دلار رو به افزایش است و برخی صاحب‌نظران اقتصادی دلار را تا آخر امسال 45 هزار تومان در نظر گرفته‌اند دولت مجبور است ضمن اینکه در گفتمان خود مواضع سخت اتخاذ می‌کند اما در مواضع اعمالی نسبتا نرمش نشان دهد.

پیش‌بینی می‌شود دلار تا آخر امسال 45 هزار تومان بشود

 

سرویس سیاسی

یکی از نقاط قابل توجه تنش‌های سیاسی، عیان شدن ذات رویکردهای کشورها نسبت به یکدیگر است، بخصوص آمریکا که همواره مواضع دوگانه‌ای نسبت به کشورهای مقابل خود داشته و در موارد حساس این مواضع بیشتر خود را نشان می‌دهد. شرایط فعلی کشور و اعتراضات اخیر یکی از نقاطی است که آمریکا موضع دوگانه خود را دوباره نشان داد. مقامات آمریکایی از یک سو طرفدار تنش‌های داخلی شدند و حرف از اینترنت پرسرعت نامحدود برای مردم زدند که وزارت خارجه نیز نسبت به آن اعتراض داشت، از سوی دیگر به مبادله زندانی‌ها و رفع پول‌های بلوکه شده اقدام کردند که نشانگر رویکردهای متضاد آمریکا نسبت به ایران است، امیرعبدالهیان نیز اعلام کرد که سیگنال‌های آمریکا به علت همین مواضع دوگانه فعلا مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با قاسم محبعلی دیپلمات پیشین و کارشناس روابط بین الملل که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

شرایط فعلی ما در مذاکرات چگونه است؟آیا برجام به آخر خط رسید؟

دیپلماسی هیچ موقع پایان نمی‌یابد حتی در شرایط جنگ؛ اما در شرایط فعلی بنظر می‌رسد موضوع برجام برای طرفین اهمیت سابق را ندارد.

آمریکا در یک ماه اخیر رفتار های دوگانه بسیاری در قبال ایران اتخاذ کرده است، مشخصا از اعتراضات اعلام حمایت کرده و وزارت امور خارجه، آمریکا را به دخالت در امور ایران متهم کرده است. اما از سوی دیگر زندانی‌های دوتابعیتی آزاد می‌شوند و بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران نیز رفع توقیف شد. این رفتار دوگانه آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بالاخره بنا بر شرایط با توجه به اختلافات متعددی که با آمریکا داریم ضمن اینکه می‌توان در موضوعات دیگر مناقشه ادامه پیدا کند در برخی موضوعات هم به اشتراک نظر برسیم. آمریکا فشارهای سیاسی را برای رسیدن به خواسته‌هایش زیاد می‌کند و همه طرفین همینطور هستند که برای خواسته‌های خود فشارهای سیاسی را زیاد می‌کنند. در شرایط فعلی که شاید برجام  دچار مشکل شده باشد و از طرف دیگر ایران نیز به دلیل مسائل داخلی موقعیتش تضعیف شده است نیاز است که به قول معروف تفاهمی بکنیم تا هم فشارها کاهش یابد و در داخل امیدواری به مذاکرات بوجود بیاید با این امید که شاید مذاکرات نتیجه بدهد. با توجه به اینکه بازار به شدت نسبت به مناقشات داخلی و مناقشات خارجی حساس است و دلار رو به افزایش است و برخی صاحب نظران اقتصادی دلار را تا آخر امسال 45 هزار تومان در نظر گرفته‌اند دولت مجبور است در نقاطی ضمن اینکه در گفتمان خود مواضع سخت اتخاذ می‌کند اما در مواضع اعمالی نسبتا نرمش نشان دهد.

امیرعبداللهیان اعلام کرده است از سوی آمریکا سیگنال‌هایی برای مذاکره بدست آمده است؛ بنظر شما این صحبت صرفا جنبه شعاری و تبلیغاتی برای آرام کردن فضا و ایجاد امیدواری در افکار عمومی دارد یا به واقع آمریکا برای توافق پیش قدم شده است؟

باید بپذیریم که برجام به شرایط سختی برخورده اما پایان نیافته است؛ ایران به گفتاردرمانی برای بهبود شرایط داخلی نیاز دارد و اگر ایران اعلام کند ما از برجام خارج شده‌ایم بیشتر آثار منفی داخلی دارد پس مسلما می‌خواهد این موضع را حفظ کند تا در داخل وضعیت اقتصادی و افکار عمومی امید داشته باشند که وضعیت بهبود می‌یابد.

بنظر شما در صورت درست بودن سیگنال آمریکا و برخی ارتباطات میان ایران و غرب بخصوص در پی آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی، آیا می‌توان این تحولات را ناشی از ناامیدی ایران از جبهه شرق بخصوص روسیه دانست؟

از اول مشخص بود و هر کارشناس و آدم عاقلی می‌فهمید که سیاست وابستگی به روسیه و چین آبی برای ایران گرم نمی‌کند. در مورد روسیه نیز این توهم وجود داشت که اوکراین را تسخیر می‌کند اما این ارزیابی نیز غلط بود و هر کسی با صحنه روسیه آشنا باشد می‌فهمد که این اتفاق نمی‌افتاد. البته پیشروی قابل حدس بود اما پیروزی خیر؛ زیرا مناقشات سه مرحله دارد: درگیری روی زمین، پیروزی در جنگ و پیروزی در صلح! ممکن است روسیه در آغاز پیروزی‌هایی روی زمین داشته باشد اما در آینده موفق نمی‌شود. همانطور که شوروی اروپای شرقی را سال‌ها در دست داشت اما نهایتا ناچار شد عقب نشینی کند. نتیجتا روسیه نمی‌تواند ثمره‌ی خوبی برای ایران به همراه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها