گفتگوی مستقل با استاد حوزه و دانشگاه؛

فاضل میبدی: یکبار برای همیشه باید چاره‌اندیشی کرد تا آرامش به جامعه تزریق شود

فاضل میبدی می‌گوید: یکبار برای همیشه باید چاره‌اندیشی کرد تا آرامش به جامعه تزریق شود. اینکه مردم هم در تامین مایحتاج ضروری‌شان مشکل داشته باشند و هم از طرفی درگیر گشت‌ارشاد و فیلترینگ باشند، ذهن‌شان را مخدوش می‌کند.

فاضل میبدی: یکبار برای همیشه باید چاره‌اندیشی کرد تا آرامش به جامعه تزریق شود

سرویس سیاسی

ظاهرا گشت ارشاد دلیل آشوب‌هایی است که کشور را در دو هفته اخیر به‌طور جدی درگیر خود کرده است. در واقع اصرار به اینکه زنان به‌ بهانه «امر به معروف و نهی از منکر» تحت شدیرین نظارت ممکن باشند، به خودی خود در جامعه‌ مساله شده بود تا اینکه شامگاه جمعه، خبری با این مضمون که «مهسا امینی درگذشت» در رسانه‌های رسمی و فضای‌مجازی دست به دست شد تا یکبار دیگر جامعه فضایی مملو از چندپارگی و البته تنش را تجربه کند.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در همین رابطه در گفت‌وگو با «مستقل» هشدار می‌دهد که باید رفتارهای رادیکال در اسرع وقت جمع شوند.

 آیا فکر می‌کردید، بحث مربوط به گشت‌ارشاد به حدی که مشاهده می‌شود،‌ هزینه‌ساز شود؟

اینکه همه باید شعائر دینی را در زندگی روزمره لحاظ کنیم، امری بدیهی است. اما همه، مخصوصا تصمیم‌گیران باید بدانند، باید پشتوانه احکام دینی منطق، استدلال و درک و فهم باشد. این یعنی اگر درخواستی داریم و مطالبه‌ای از مردم داریم، باید با روشی دقیق و با استدلال باشد. اینکه حجاب امری شرعی است، یک بحث است و اینکه ترویج حجاب باید چطور باشد و حتی اگر قرار باشد با بد حجابی برخورد شود، چه راه‌و روشی را باید انتخاب کرد، مورد بحث است.

 بهانه گشت‌ارشاد است. چاره چیست‌ وقتی در داخل با چند دستگی و اختلاف‌های جدی مواجه هستیم؟ وقتی سیستم طوری عمل می‌کند که مردم احساس می‌کنند گروهی خودی و گروهی خودی هستند، طبیعی است که با کوچکترین بهانه‌ای سر و صداها به اوج خود می‌رسد و قطب‌های جامعه‌ دوقطبی شده، به‌جان هم می‌افتند. چه باید کرد؟

در قدم اول لازم است، سیستم صدای مردم را بشنود و به مطالبات عمومی پاسخی قانع‌کننده بدهد. به این معنی که مردم احساس کنند، دردشان و مشکل‌شان برای مسئولین مهم است و اگر مشکلی جامعه را درگیر کرده است، دست‌اندرکاران درصدد رفع هستند و اینطور نیست که بی‌تفاوت باشند. اما اگر رفتارها به‌‌گونه‌ای باشد که نتواند افکار عمومی را قانع کند، مطمئنا نه‌ تنها دردی از مردم درمان نخواهد شد، بلکه روز به روز بر گرفتاری‌های عمومی و همچنین فاصله مردم و مسئولین افزوده می‌شود که چنین حالتی بسیار نگران‌کننده است. مخصوصا که کشور زیر فشار نظام بین‌الملل دشواری‌های زیادی دارد.

اطمینان و اعتماد چطور به‌دست می‌آید؟

کافی است،‌ تصمیم‌گیران بدانند که همه مردم، حتی آن‌هایی که انتقاد و اعتراض شدیدی به مسائل دارند، اگر متوجه تلاش‌های‌شان شوند به سیستم اعتماد خواهند کرد و بالطبع نسبت به آینده‌ای کم‌مشکل‌تر اطمینان پیدا خواهند کرد. تاکید می‌کنم، ذهنیت خودی و غیر خودی باید زدوده شود.

 البته نمی‌توان از سهم و نقش مشکلات معیشتی در این فضای نامطلوب گذشت.

مردم ایران همیشه گرانی را تجربه کرده‌اند. اما اینکه اقلام مصرفی را به‌یکباره باید چند برابر قیمت بخرند، پدیده‌ای است که متاسفانه به مردم و بالاخص قشر متوسط و متوسط به پایین فشار زیادی را تحمیل کرده است. آقای رئیسی در روزهای انتخاباتی با شعار رفع محدودیت‌های معیشتی از مردم رای گرفت و به‌همین دلیل هر کاری که لازم است باید در دستور کار دولتی‌ها قرار بگیرد تا مردم از این گرانی‌های افسارگسیخته خلاص شوند. در واقع مهمترین دغدغه تصمیم‌گیران باید این باشد که قبل از هر مساله دیگری، مساله معیشت جامعه را حل کنند تا مردم بیشتر از این فشار اقتصادی را تحمل نکنند.

ممنون. حرفی مانده است؟

یکبار برای همیشه باید چاره‌اندیشی کرد تا آرامش به جامعه تزریق شود. اینکه مردم هم در تامین مایحتاج ضروری‌شان مشکل داشته باشند و هم از طرفی درگیر گشت‌ارشاد و فیلترینگ باشند، ذهن‌شان را مخدوش می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها