خواص قارچ گانودرما، تاثیرات و مقدار مجاز مصرف آن

از خواص قارچ گانودرما می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. این قارچ که تنها در چین یافت می شود تاثیرات بسیار اعجاب انگیزی بر بدن انسان دارد.

خواص قارچ گانودرما، تاثیرات و مقدار مجاز مصرف آن

گانودرما چیست؟ 

سرویس سلامت مستقل آنلاین: در طب سنتی شرقی از گیاهان و قارچ‌های مختلفی استفاده می‌شود. از نکات جالب این است که خواص قارچ گانودرما از محبوبیت بسیار خاصی نزد مردم برخوردار است.

این قارچ چند مزیت بالقوه برای سلامتی دارد. از خواص قارچ گانودرما می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان اشاره کرد. با این حال، اخیرا سمی نبودن این قارچ مورد سوال قرار گرفته است.

قارچ گانودرما که با نام Ganoderma lucidum شناخته می‌شود قارچی است که در مناطق گرم و مرطوب آسیا رشد می‌کند.

سال‌هاست که استفاده از خواص قارچ گانودرما یکی از اصلی‌ترین عناصر پزشکی شرقی است.

درون این قارچ، مولکول‌هایی از جمله تریپنوپنوئیدها، پلی ساکاریدها و پپتیدوگلیکان‌ها وجود دارد که ممکن است تأثیرات فوق العاده آن بر سلامتی بخاطر آن باشد.

خواص قارچ گانودرما

در حالی که خود قارچ‌ها می‌توانند به صورت تازه خورده شوند، اما استفاده از پودر قارچ یا عصاره‌هایی که حاوی مولکول‌های این قارچ است معمول‌تر می‌باشد. گفته می‌شود که خواص قارچ گانودرما به صورت پودر بیشتر است. 

اشکال مختلف استفاده از قارچ گانودرما در مطالعات سلولی، حیوانی و انسانی مورد آزمایش قرار گرفته است.

در اینجا به برخی خواص قارچ گانودرما اشاره می‌کنیم. چند مورد با شواهد قوی‌تری تأیید می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از دلایل از قطعیت کمتری برخوردارند.

یکی از خواص قارچ گانودرما افزایش سیستم ایمنی بدن است

به گزارش مستقل آنلاین یکی از مهمترین تأثیرات و خواص قارچ گانودرما تقویت سیستم ایمنی بدن است. یعنی با استفاده از این قارچ می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

در حالی که برخی از جزئیات هنوز نامشخص است، مطالعات آزمایشی نشان داده است که گانودرما می‌تواند بر روی ژن‌های گلبول‌های سفید که قسمت‌های مهمی از سیستم ایمنی بدن شما هستند، اثر بگذارد.

خواص قارچ گانودرما

تحقیقات روی بیماران سرطانی نشان داده است که برخی از مولکول‌های موجود در قارچ گانودرما می‌توانند فعالیت نوعی از گلبول سفید به نام سلول‌های کشنده طبیعی را افزایش دهند.

این سلول‌های کشنده طبیعی با عفونت‌ها و سرطان در بدن مبارزه می‌کنند.

یک مطالعه دیگر روی خواص قارچ گانودرما نیز نشان داد که این قارچ می‌تواند تعداد دیگری از گلبول‌های سفید به نام لنفوسیت‌ها را در افراد مبتلا به سرطان کولورکتال افزایش دهد.

اگرچه طبق تحقیقات، بیشترین خواص قارچ گانودرما برای تقویت سیستم ایمنی بیماران است، اما برخی از شواهد نشان داده‌اند که این قارچ برای افراد سالم نیز بسیار مفید است.

در یک مطالعه انجام شده روی خواص قارچ گانودرما دیده شد که این قارچ عملکرد لنفوسیت‌ها که به مبارزه با عفونت‌ها و سرطان کمک می‌کند و همچنین عملکرد ورزشکارانی که در معرض شرایط استرس زا قرار گرفته بودند را بهبود بخشید.

با این حال، سایر تحقیقاتی که روی افراد سالم انجام شد، بعد از 4 هفته از مصرف عصاره گانودرما هیچگونه بهبودی در عملکرد سیستم ایمنی یا التهاب را نشان نداد.

اما به طور کلی، واضح است که گانودرما بر گلبول‌های سفید و عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر مفید می‌گذارد. برای تعیین میزان خواص قارچ گانودرما و مشاهده تاثیر آن بر بدن افراد سالم و بیمار، تحقیقات بیشتری لازم است.

از خواص مهم قارچ گانودرما: مبارزه با سرطان

خواص قارچ گانودرما

بسیاری از افراد خاصیت بالقوه گانودرما را مقابله با سرطان می‌دانند. 

در حقیقت، یک مطالعه‌ که روی بیش از 4000 نفر که به سرطان پستان دچار شده بودند نشان داد که حدود 59٪ آنها قارچ گانودرما مصرف می‌کنند.

علاوه بر این، چندین آزمایش نشان داد که این قارچ می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های سرطانی شود.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که گانودرما به خاطر اثراتی که بر هورمون تستسترون دارد برای سرطان پروستات هم می‌تواند مفید باشد.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که یک سال مصرف گانودرما اندازه تومورها در روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

تأثیرات و خواص قارچ گانودرما بر سیستم ایمنی بدن اغلب مورد تأکید است، اما این قارچ مزایای بالقوه دیگری نیز دارد.

در مطالعات دیگری گفته شده که خوردن قارچ گانودرما موجب کاهش خستگی و افسردگی و همچنین بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

یک مطالعه تحقیقاتی اثرات آن را در 132 مبتلا به نوراستنیا، که دارای سردرد، درد بدنی، سرگیجه و تحریک پذیری بوده‌اند بررسی کرده است.

محققان در این مطالعه دریافتند که پس از 8 هفته مصرف قارچ گانودرما، خستگی بیماران کاهش یافته و بهبودی حاصل شده است.

همچنین مطالعات متعددی نشان داده‌ است که مولکول‌های موجود در قارچ گانودرما می‌توانند قند خون در حیوانات را کاهش دهند. 

آنتی اکسیدان ها و قارچ گانودرما

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که می‌توانند از آسیب رسیدن به سلول‌های شما جلوگیری کنند.

به خاطر همین عملکرد مهم آنتی اکسیدان‌ها است که علاقه زیادی به غذاها و مکمل‌هایی وجود دارد که می‌توانند به بدن آنتی اکسیدان بیشتری بدهند.

با توجه به این موضوع حال بسیاری ادعا می‌کنند که قارچ گانودرما برای تامین آنتی اکسیدان بدن مؤثر است. اما از سوی دیگر، برخی دیگر از دانشمندان مطالعات متعدد دیگری انجام دادند که طبق آن پس از 4 تا 12 هفته مصرف قارچ گانودرما هیچ تغییری در سطح دو آنزیم مهم آنتی اکسیدان در خون دیده نشد.

مقدار مجاز مصرف گانودرما

بر خلاف برخی غذاها یا مکمل‌ها، مقدار مصرف قارچ گانودرما می‌تواند متفاوت باشد.

بیشترین دوز مصرف مربوط به اشخاصی است که خود قارچ را مصرف می‌کنند. در این موارد، بسته به اندازه قارچ، دوز مصرف آن ممکن است بین 25 تا 100 گرم باشد.

اما معمولاً به جای استفاده از خود قارچ گانودرما از عصاره خشک قارچ استفاده می‌شود. در این موارد، دوز مصرف آن تقریبا 10 برابر کمتر از زمان مصرف قارچ است.

به عنوان مثال، ممکن است 50 گرم قارچ گانودرما با 5 گرم عصاره قارچ قابل مقایسه باشد. دوز مصرف عصاره قارچ متفاوت است اما به طور معمول بین 1.5 تا 9 گرم در روز متغیر می‌باشد.

علاوه بر این، در برخی از مکمل‌ها فقط از قسمت‌های خاصی از این قارچ، عصاره تولید شده است. در این گونه موارد، دوزهای توصیه شده ممکن است بسیار پایین‌تر از مقادیر گزارش شده در بالا باشند.

از آنجا که دوز مصرفی پیشنهادی می‌تواند بسته به نوع قارچی که استفاده می‌کنید متفاوت باشد، بسیار مهم است که بدانید قصد استفاده از چه نوع قارچی را دارید.

عوارض قارچ گانودرما خطرناک است؟ 

با وجود محبوبیتی که قارچ گانودرما دارد، کسانی هستند که سالم بودن قارچ گانودرما را زیر سوال برده‌اند.

برخی تحقیقات نشان داده است که افرادی که به مدت 4 ماه قارچ گانودرما مصرف کرده‌اند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که داروهای دیگری مصرف می‌کنند، عوارض جانبی را تجربه کرده‌اند.

با این حال، این اثرات جزئی بوده و خطر کمی برای معده یا دستگاه گوارش دارند. همچنین باید اشاره کرد که هیچ عوارض جانبی برای کبد گزارش نشده است. در کل می‌توان گفت که خواص قارچ گانودرما چندین برابر عوارض آن است. 

نیلوفر مجیدی_پژوهشگر

Healthline

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها