مابقی رب گوجه فرنگی کپک زده را مصرف نکنید!

برخی از افراد هنگامی که با یک رب کپک زده مواجه می شوند قسمت بالایی و کپک روی آن را بر میدارند و به خیال اینکه دیگر مشکلی وجود ندارد رب را مصرف می کنند. این کار کاملا اشتباه است.

مابقی رب گوجه فرنگی کپک زده را مصرف نکنید!

دکتر میترا زراتی_متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

برخی از افراد هنگامی که با یک رب کپک زده مواجه می شوند قسمت بالایی و کپک روی آن را بر میدارند و به خیال اینکه دیگر مشکلی وجود ندارد رب را مصرف می کنند. این کار کاملا اشتباه است. کار درست و اصولی آن است که وقتی رب گوجه شما کپک زده است آن را کامل دور بیندازید و دیگر به هیچ عنوان مصرف نکنید.

رب های خانگی بیشتر از رب های صنعتی در معرض کپک زدگی قرار دارند. زیرا مواد نگهدارنده در آنها وجود ندارد. به همین جهت توصیه می شود رب های خانگی را در یک ظرف و تماما در یخچال نگهداری نکنید، زیرا در صورت مشاهده کپک مجبورید تمام رب را دور بریزید. بهتر است رب را در بسته های کوچک و در فریزر نگهداری کرده و هر بار به قدر نیاز در یخچال بگذارید.

اما به چه علت نمی توان رب گوجه کپک زده را مصرف کرد؟ این مساله به ساختار بیولوژیکی کپک ها ارتباط دارد. آنچه که ما به عنوان کپک می شناسیم در حقیقت نوعی قارچ سمی هستند که به وسیله اسپور یا همان هاگ تکثیر می شوند.

هنگامی که رب کپک می زند این کپک ها نوعی سم به نام مایکوتوکسین تولید می کنند. حتی اگر شما قسمت کپک زده و لایه زیرین آن را بردارید باز هم خطر وجود دارد. زیرا ممکن است سم به لایه های زیرین نیز نفوذ کرده باشد. همچنین هاگ های مولد این کپک ها نیز بسیار ریز بوده و با چشم قابل مشاهده نیستند. ممکن است این هاگ ها همچنان در رب باقی مانده باشند.

مایکوتوکسین ها می توانند سبب ابتلا به سرطان کبد شوند.

با روش های نادرست، سرطان را دعوت نکنیم!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها