نوشیدنی های قندی و افزایش احتمال سرطان

نتایج نشان میدهند که 100 میلی لیتر افزایش مصرف نوشیدنی های قندی در روز با 18 درصد افزایش خطر کلی سرطان و 22 درصد افزایش خطر سرطان پستان همراه بود

نوشیدنی های قندی و افزایش احتمال سرطان

 

⁣⁣ نوشیدنی های قندی خطر به ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

طی چند دهه اخیر مصرف نوشیدنی های قندی ( از قبیل نوشیدنی های شیرین شده با شکر و آبمیوه های 100 درصد طبیعی ) و نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی ( رژیمی ) در سراسر جهان افزایش یافته است و این امر با خطر چاقی مفرط همراه است که به نوبه خود به عنوان یک عامل خطر جدی برای بسیاری از سرطان ها به حساب می آید.

نتایج  نشان میدهند که 100 میلی لیتر افزایش مصرف نوشیدنی های قندی در روز با 18 درصد افزایش خطر کلی سرطان و 22 درصد افزایش خطر سرطان پستان همراه بود.

 

بنابراین یک گروه از محققان فرانسوی برای ارزیابی ارتباط بین مصرف نوشیدنی های قندی و خطر کلی سرطان بعلاوه سرطان های پستان ، پروستات و کولورکتال شروع به کار کرده اند.

 

یافته های آنها بر اساس مطالعه بر روی 101.257 فرد بالغ فرانسوی سالم ( 21 درصد مردان ؛ 79 درصد زنان ) با میانگین سنی 42 سال در زمان شروع مطالعه NutriNet-Santé cohort میباشد.

شرکت کنندگان حداقل دو پرسشنامه معتبر آنلاین 24 ساعته مربوط به رژیم غذایی را پر کردند ، این پرسشنامه ها به این منظور طراحی شده بود که مصرف معمول 3300 نوع نوشیدنی و غذا را اندازه گیری کند و برای حداکثر 9 سال ( 2009 تا 2018 ) پیگیری شد.

مصرف روزانه نوشیدنی های قندی ( نوشیدنی های شیرین شده با شکر و آبمیوه های 100 درصد طبیعی ) و نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی ( رژیمی ) محاسبه شد و اولین موارد سرطان که توسط شرکت کنندگان گزارش شدند از طریق مدارک پزشکی تایید شدند و با پایگاه های داده ملی بیمه سلامت مرتبط شدند.

تعدادی از عوامل خطر سرطان که به خوبی شناخته شده اند مثل سن ، جنسیت ، میزان تحصیلات ، تاریخچه خانوادگی سرطان ، وضعیت استعمال دخانیات و میزان فعالیت فیزیکی در نظر گرفته شدند.

میانگین مصرف روزانه نوشیدنی های قندی در مردان بیشتر از زنان بود ( به ترتیب 90.3 میلی لیتر به 74.6 میلی لیتر ). حین دوره پیگیری ، 2.139 مورد اولیه سرطان تشخیص داده و تایید شد ( 693 سرطان پستان ، 291 سرطان پروستات و 166 سرطان کولورکتال ). میانگین سن تشخیص سرطان 59 سال بود.

نتایج نشان میدهند که 100 میلی لیتر افزایش مصرف نوشیدنی های قندی در روز با 18 درصد افزایش خطر کلی سرطان و 22 درصد افزایش خطر سرطان پستان همراه بود. درحالیکه گروه نوشیدنی های شیرین به آب میوه های طبیعی و دیگر نوشیدنی های شیرین تقسیم میشوند ، مصرف هر دو نوع نوشیدنی با افزایش خطر کلی سرطان همراه بود. هیچ ارتباطی برای سرطان های پروستات و کولورکتال یافت نشد اما تعداد بیماران مبتلا به این سرطان ها محدود تر بود.

علیرغم این موارد ، مصرف نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی ( رژیمی ) با خطر سرطان مرتبط نبود ، اما نویسندگان هشدار دادند که برای تفسیر این نتایج احتیاط لازم است زیرا مصرف این مورد در این مطالعه نسبتا کم بود.

توضیحات احتمالی برای این نتایج شامل اثر شکر در نوشیدنی های قندی بر چربی احشایی ( چربی که اطراف اندام های حیاتی مثل کبد و پانکراس ذخیره میشود ) ، میزان قند خون و نشانگرهای التهاب است که تمام این موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط میباشند.

دیگر ترکیبات شیمیایی مثل افزودنی ها در برخی نوشیدنی های گازدار نیز ممکن است در خطر ایجاد سرطان نقش ایفا کنند.

این یک مطالعه مشاهده ای است بنابراین نمیتواند علت را ثابت کند و نویسندگان میگویند که نمیتوانند از برخی طبقه بندی های نامناسب نوشیدنی ها جلوگیری کرده یا تشخیص هر مورد سرطان جدید را تضمین کنند.

با این وجود ، نمونه های این مطالعه بزرگ بودند و قابلیت تطابق برای رنج وسیعی از عوامل بالقوه تاثیرگذار را داشتند. بعلاوه ، نتایجی که بعد از بررسی های بیشتر غیرقابل تغییر بودند نشان دادند که یافته ها با بررسی های بیشتر پایدار میمانند.

این اطلاعات نشاندهنده ارتباط بین توصیه های غذایی محدود کننده مصرف نوشیدنی های شیرین بعلاوه اقدامات سیاسی مثل مالیات و محدودیت های بازاریابی که نوشیدنیهای قندی را هدف قرار میدهند با کاهش وقوع سرطان میباشند.

منبع: Medical Xpress

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها