رژیم غذایی و سبک زندگی غلط،

عامل اصلی ابتلا به سرطان معده

یکی از مهم ترین مسایل دخیل در بروز این نوع از سرطان رژیم غذایی و سبک زندگی افراد است. کسانی که نظم غذایی ندارند و به ناگاه حجم بالایی از مواد غذایی را مصرف میکنند بیشتر در معرض این سرطان هستند

عامل اصلی ابتلا به سرطان معده

در حال حاضر سرطانهای دستگاه گوارش از جمله سرطان معده شیوع بالایی دارد. 

راستی به چه دلایلی ممکن است به سرطان معده مبتلا شویم؟

 

یکی از مهم ترین مسایل دخیل در بروز این نوع از سرطان رژیم غذایی و سبک زندگی افراد است. کسانی که نظم غذایی ندارند و به ناگاه حجم بالایی از مواد غذایی را مصرف میکنند بیشتر در معرض این سرطان هستند. سلولهای معده در این افراد به دلیل ترشح بالا و ناگهانی اسید معده در معرض تغییراتی قرار میگیرد که زمینه را برای بروز بدخیمی فراهم میکند. مصرف بالای نمک به شکل نمک سفره یا مصرف مواد غذایی با نمک بالا در انواع کنسروها یا فست فودها هم میتواند سبب ایجاد تغییرات سلولی و خارج کردن سلولها از گردونه درست تقسیم سلولی و بروز بدخیمی شود.

مسئله دیگر مصرف فست فود و انواع مواد غذایی حاوی نیترات است. کسانی که در طول هفته سوسیس، کالباس، همبرگر و مواد غذایی آماده صنعتی میخورند بیشتر در معرض ابتلا به کنسر معده قرار دارند. شاید به همین دلیل هم هست که این نوع سرطان در نسل جوان شیوع بالاتری دارد. 

عامل دخیل دیگر زخم معده درمان نشده است. فرد مبتلا به عفونت باکتریایی هلیکو باکتر مستعد ابتلا به زخم معده و سرطان معده است. از علایم این بیماری معده درد و تهوع است که با آندوسکوپی و نمونه برداری تشخیص داده میشود. 

چاقی و مخصوصا چاقی شکمی نیز میتواند زمینه ساز سرطان معده باشد و اگر چاقی با دیگر مواردی که ذکر شد همراه شود درصد ابتلا به سرطان را بیشتر میکند.

 

برای پیشگیری از ابتلا به آن چه کار کنیم؟

کاهش وزن و عدم حذف هیچ یک از وعده های غذایی در رتبه نخست پیشگیری قرار دارد. در تمامی افراد و در هر برنامه ای میان وعده ها حتما لازم اند و نباید حجم بالایی از مواد غذایی را به ناگاه مصرف کرد. روغن جامد را باید حتما از برنامه غذایی حذف کرد.

مصرف فست فود تنها یک یا دو بار در ماه مجاز است زیرا ادویه جات بالا و نمک این نوع مواد غذایی میتواند زمینه ساز ابتلا به سرطان باشد.

 

افرادی که ریفلاکس شدید دارند حتما باید به پزشک مراجعه کنند زیرا ترش کردن خود زمینه را برای زخم معده فراهم میکند و زخم معده خود فرد را مستعد ابتلا به کنسر معده میکند.

خیلی مراقب معده خود باشید. زندگی بدون معده بسیار سخت میشود!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها