انواع دردهای شکمی

در حالی که محل و نوع درد شکمی نشانه خوبی در تشخیص عامل درد است، دوره زمانی آن نیز در تعیین علت بیماری نقش دارد.

انواع دردهای شکمی

با انواع دردهای شکمی آشنا شوید

 

1- انقباضات در پایین شکم (IBS): برخی از دردهای شکمی با نفخ، گاز در شکم، اسهال یا یبوست همراه هستند که می توانند به علت سندروم روده تحریک پذیر یا همان IBS باشد.

 

2- دردها و انقباضات شکمی به همراه خونریزی از مقعد (IBD): این نوع از دردها عمدتا باعث ورم روده یا IBD می شوند. چون نشانه های مشترکی با سایر دردهای شکمی دارند، تشخیص آن کار چندان راحتی نیست.

3- احساس سوزش در وسط شکم (سوزش معده): این احساس بیشتر پس از صرف یک وعده غذای بسیار حجیم و پرچرب اتفاق می افتد. رفلکس اسیدی با بازگشت مواد غذایی خورده شده به داخل دهان و ترکیب آن با اسید معده همراه است.

 

4- احساس درد در اطراف ناف (سنگ کیسه صفرا): اگر درد در ناحیه شکم به همراه احساس درد در ناحیه شانه و بعد از خوردن غذاهای چرب باشد می تواند به کیسه صفرا مربوط شود.

5- زخم های گوارشی: از جمله نشانه های آن نفخ شکم، آروغ زدن، کم اشتهایی و کاهش وزن می باشد. این نوع درد که خطوط شکمی و یا روده کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد. به علت نوعی باکتری به وجود می آید یا به دلیل مصرف بی رویه داروهای ضدتورم مانند آسپرین یا ایبوپروفن می باشد.

 

 

6- درد ناگهانی در بخش پایینی سمت چپ شکم (دیورتیکولیت): این نوع درد که عمدتا هم با گاز همراه است بیشتر در میان بزرگسالانی با سنین بالاتر دیده می شود. علت اصلی چنین دردهایی مصرف ناچیز فیبر در رژیم غذایی افراد است.

 

7- درد شدی در بخش پایین و سمت راست شکم (آپاندیسیت): از نشانه های آن تب خفیف، عدم توانایی برای خارج ساختن باد شکم و احساس یبوست است. اگر درد در ناحیه برشمرده شده به آپاندیس مرتبط باشد عمدتا با حرکت به طرفین، تنفس های عمیق، سرفه و عطسه و فشار آوردن به ناحیه مورد نظر درد افزایش خواهد یافت

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها