آیا داروهای لاغری عوارضی دارند؟

پایه تمامی روشهای کاهش وزن، کاهش کالری مصرفی از طریق رژیم غذایی مناسب و افزایش سوخت و ساز بدن از طریق افزایش فعالیت بدنی است.

آیا داروهای لاغری عوارضی دارند؟

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

پایه تمامی روشهای کاهش وزن، کاهش کالری مصرفی از طریق رژیم غذایی مناسب و افزایش سوخت و ساز بدن از طریق افزایش فعالیت بدنی است. این دو روش اساسی علاوه بر اینکه نیاز به پیگیری دارد باید از جانب فرد متخصص ارائه گردد تا خطری برای فرد چاق ایجاد نکند.

 

داروهای مورد استفاده در کاهش وزن به چند دسته تقسیم می شوند:

 

1- داروهایی که اشتها را کاهش می دهند:

این داروها از طریق تأثیر بر سیستم مرکزی اعصاب باعث کاهش اشتها می شوند که تأثیر کوتاه مدتی دارد. عوارض قلبی، ریزش مو، سوء تغذیه، ضعف، افسردگی، بی خوابی، گیجی و منگی از عوارض آنهاست

 

2- داروهایی که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند:

داروهای چربی سوز باعث فعال تر شدن غده تیروئید و اختلال در آن می شوند. وقتی که این داروها کنار گذاشته شوند فرد با مشکلات هورمونی مواجه خواهد شد.

 

3- داروهای مدر و ملین:

این داروها مانع جذب آب و مواد غذایی از طریق کلیه و روده ها می شوند و فرد چاق با کاهش آب بدن، کاهش وزن دارد. این داروها بر روی چربی بدن تاثیری ندارند و منجر به بی آبی بدن، سوء تغذیه و آسیب به کلیه و کبد می شوند.

 

4- داروهای کاهنده جذب چربی های خوراکی:

استفاده از این دارو بر چربی بدن بی تاثیر است و تنها مانع جذب چربی غذا خواهد شد که منجر به عدم جذب ویتامین های محلول در چربی می شود و به دنبال آن عوارض و مشکلات هورمونی برای فرد پیش می آید.

 

5- دیگر داروها:

افدرین و کافئین از اجزای مهم بسیاری از داروهای لاغری با منشا گیاهی می باشند که به دلیل بروز عوارض جانبی خطرناک مصرف آنها توصیه نمی شود. داروهای با منشا گیاهی مانند داروهای با منشا شیمیایی هردو به یک اندازه می توانند خطرناک باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها