بایدها و نبایدهای مصرف میوه

باید در رژیم غذایی خود میوه قرار دهید. اما میوه نمی‌تواند جایگزین غذای اصلی شود. همچنین این‌طور نیست که زیاده‌روی خوردن میوه بدون اشکال باشد. میوه هم کالری دارد و زیاده روی در مصرف آن میتواند باعث بالا رفتن وزن شود!

بایدها و نبایدهای مصرف میوه

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

میوه ها ویتامین ها و مواد معدنی بالایی مثل ویتامینC، پتاسیم و فولات دارد که تعداد زیادی از افراد به اندازه کافی دریافت نمی‌ کنند. از آنجا که میوه های گوناگون حاوی مقادیر متفاوتی از مواد مغذی میباشند خوردن انواع انها برای به حداکثر رساندن منافع سلامت مهم است. سیب و مرکبات، مثل پرتقال و گریپ فروت، بیشتر سبب سیری میشوند.

 

همین طور میوه سرشار از فیبر است که دارای خواص درمانی بسیاری می باشد. مصرف فیبر ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند احساس سیری را افزایش و به افزایش سوخت و ساز بدن در طول زمان کمک کند. همین طور میوه دارای آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال های آزاد (عامل آسیب سلول ها) کمک می کند. داشتن یک رژیم خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است به آهسته کردن روند پیری کمک و سبب کاهش خطر ابتلا به مریضی شود.

این مهم است که دقت داشته باشید میوه جامد بسیار بیشتر از پوره میوه یا آب میوه سبب سیری می شود. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی از آب میوه با افزایش مصرف کالری در ارتباط است و ممکن است خطر ابتلا به چاقی و دیگر مریضی های جدی را افزایش دهد.

 

برای سالم خوردن میوه نباید بسیار کم و یا بسیاری زیاد مصرف شود مقدار ایده آل جایی در حد وسط قرار دارد. پیشنهاد عمومی برای مصرف میوه و سبزیجات حداقل 400 گرم در روز، یا پنج وعده 80 گرمی است. این میزان پیشنهادی هر دو میوه و سبزیجات است. بنابراین نیمی از این وعده ها میوه است و شما باید بین دو تا پنج وعده میوه در روز مصرف کنید. این میزان مصرف باعث کاهش خطر مرگ از بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان می شود. همچنین خوردن میوه بیش از پنج وعده در روز هیچ سود اضافی فراهم نمی کند.

 

باید در رژیم غذایی خود میوه قرار دهید. 

اما میوه نمی‌تواند جایگزین غذای اصلی شود. همچنین این‌طور نیست که زیاده‌روی خوردن میوه بدون اشکال باشد.

میوه هم کالری دارد و زیاده روی در مصرف آن میتواند باعث بالا رفتن وزن شود!

میوه خوردن بلافاصله بعد از صرف غذا، نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدن دارد. در این حالت بدن با مقدار زیادی انرژی رو به رو می‌شود که این انرژی به جای مفید بودن، مضر است. برای مثال زمانی‌که دو تکه نان و یک تکه میوه خورده‌اید، تکه میوه آماده است که مستقیماً وارد معده و سپس روده شود، اما به دلیل آن دو تکه نان از ورود سریع آن به معده جلوگیری می‌شود.

در این بین همه غذاها فاسد شده و شروع به تخمیر می‌شوند و به اسید معده تبدیل می‌گردند. در واقع به محض اینکه درون معده، میوه با غذا و آنزیم های گوارشی تماس پیدا می‌کند، همه حجم غذا شروع به از بین رفتن و فاسد شدن می‌کند. پس توصیه می‌شود که میوه زمانی مصرف شود که معده خالی بوده یا قبل از خوردن غذا باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها