اشتها در دهه های مختلف زندگی چه تغییری می کند؟

گرسنگی، نتیجه یک ترکیب پیچیده از هورمون ها، فعالیت بدنی، محرومیت از خواب و حتی احساسات بویژه استرس می باشد اما به مرور زمان تغییر می کند. برخی گرایشهای کلی وجود دارند که پابرجا می مانند و مورد توجه پزشکان و کارشناسان تغذیه هستند.

اشتها در دهه های مختلف زندگی چه تغییری می کند؟

مهسا انصاری-کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

1- اشتها در دهه ۳۰ زندگی: در این دهه ممکن است متوجه شوید دچار گرسنگی غیر قابل کنترل شده اید یا اصلا میلی به غذا خوردن ندارید. هورمون استرس می تواند نقش مهمی در این مورد داشته باشد. تقریبا در حدود ۳۵ سالگی، اثرات رژیمهای غذایی ضعیف، خودش را نشان می دهد. کمبود ویتامینها یا مواد معدنی می تواند آنچه مشتاق خوردنش هستید را تغییر دهد. مثلاً اگر بطور مداوم به دنبال چوب شور یا شکلات هستید ممکن است دچار کمبود منیزیم و کلسیم باشید.

 

 

2- اشتها در دهه ۴۰ زندگی: در این دهه، مشکلات گوارشی به احتمال بیشتری بروز می کنند که بطور قابل درکی با اشتهای شما تداخل خواهد داشت. دهه ۴۰ می تواند دهه کند شدن بدن از نظر فیزیکی باشد. اشتها با عدم تناسب نسبت به سطح فعالیت، افزایش می یابد. مقاومت به انسولین نیز ممکن است در این دهه آغاز شود. هنگامیکه بدن بطور موثری از انسولین استفاده نکند، ممکن است احساس گرسنگی بیشتری کنید، بویژه بیشتر مشتاق کربوهیدراتهای ساده می شوید.

 

3- اشتها در دهه ۵۰ زندگی تان: برای برخی از زنان، پایین آمدن سطوح استروژن بعلت یائسگی می تواند منجر به هوس کردن کربوهیدراتها و قند بیشتر شود، بطوریکه انگار مقاومت به انسولین دارند. در واقع بدن های زنان در این دهه، تمایل به حفظ وزن بیشتری دارند. چربی بدن، کمی از شما در برابر ضعف و سستی محافظت میکند. در طول این دهه با وجود احساس گرسنگی بیشتر به دنبال تنقلات اضافی نمی روید.

 

4- اشتها در دهه ۶۰ و بالاتر: به نظر می رسد همراه با بالارفتن سن، تغییراتی در قابلیت ارتجاعی معده ایجاد می شود. هنگامیکه سیر نیستید، به اشتباه به مغزتان می گوید که سیرید. این امر منجر می شود که بعضی از افراد مسن با افزایش سن، وزن از دست دهند. داشتن وزن بسیار پایین در زمان بالا رفتن سن، با خطر بیشتر سقوط، بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ زودرس مرتبط است

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها