فشارخون بالا را جدی بگیرید

فشارخون خوب‌شدنی نیست و همیشه باید کنترل شود و افراد مبتلا باید کنار کنترل وزن و چربی‌خون برای کنترل فشارخونشان باید همیشه دارو مصرف کنند.

فشارخون بالا را جدی بگیرید

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

فشار خون بالا چیست؟

بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به پر فشاری (هیپرتانسیون؛ hypertension) یا افزایش فشار خون هستند که اصطلاحا به آن «فشار خون» یا «فشار خون بالا» هم گفته می شود.

در انگلستان حدود ۱۶ میلیون، یعنی بیش از۲۵% افراد و در آمریکا ۵۸.۴ میلیون نفر یعنی ۲۹% حدود بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا هستند از آنجا که فشار خون بالا اغلب با علایم همراه نیست بسیاری از افراد آن را نگران کننده نمی دانند، حال آنکه این گونه نیست. اکثر افراد نمیتوانند افزایش فشار خون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشار خون معمولا با نشانه ای همراه نیست. فشار خون بالا احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد. بنابراین با کنترل مرتب فشار خون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

محدوده های فشار خون بالا و فشار خون پایین

  • فشار خون پایین
    فشار سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه (یا ۲۵ میلی متر جیوه پایین تر از فشار معمول).
  • فشارخون پیش از رسیدن به حد بالا
    فشار خون سیستولیک ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلی متر یا فشار خون دیاستولیک ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه.
  • مرحله ۱ افزایش فشار خون
    فشارخون سیستولیک ۱۴۰ تا ۱۵۹ میلی متر جیوه (به طور دایمی) یا فشارخون دیاستولیک ۹۰ تا ۹۹ میلی متر جیوه (به طور دایمی).
  • مرحله ۲ افزایش فشار خون
    فشار خون سیستولیک ۱۶۰ میلی متر جیوه یا بیشتر (به طور دایمی) یا فشارخون سیستولیک ۱۰۰ میلی متر جیوه یا بیشتر (به طور دایمی).

 

 

 راه هایی برای کنترل فشار خون

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید وزن و چربی‌خونشان را کنترل کنند و مراقب باشند به دیابت مبتلا نشوند چون ابتلا به دیابت می‌تواند وضعیتشان را بدتر کند. 

 

فشارخون بالا تا حدودی می‌تواند با کاهش‌وزن و ورزش کنترل شود. معمولا با 10کیلوگرم کاهش‌وزن فشارخون 2تا3درجه کاهش پیدا می‌کند و چربی‌خون هم کنترل می‌شود (اما مشکل به‌طور کامل کنترل نمی‌شود، مثلا اگر فرد 10کیلوگرم لاغر شود، فشارخون او از 16به 14می‌رسد.) 

 

ورزش ممتد روزانه هم می‌تواند فشارخون را 10تا 15میلی‌متر جیوه یعنی حدود 1 درجه کاهش دهد. ایشان باید حتما تغذیه سالم و رعایت رژیم غذایی مناسب را جدی بگیرند و داروهایشان را مصرف کنند. 

 

گاهی فشارخون با دارو کنترل می‌شود و پایین می‌آید و فرد تصور می‌کند مشکل برطرف شده و مصرف دارو را کنار می‌گذارد اما یکدفعه فشارخونش بالا می‌رود.

 

فشارخون خوب‌شدنی نیست و همیشه باید کنترل شود و افراد مبتلا باید کنار کنترل وزن و چربی‌خون برای کنترل فشارخونشان باید همیشه دارو مصرف کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها