آیا ماءالشعیر از نوشابه بهتر است؟

مصرف ماءالشعیر هم به‌دلیل کالری بالایی که دارد باعث اضافه ‌وزن می‌شود و گاز موجود در آن خطر پوکی‌استخوان را به دنبال خواهد داشت.

آیا ماءالشعیر از نوشابه بهتر است؟

 مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

ماءالشعیر حاوی برخی ویتامین‌های گروه B است اما از نظر مقدار قند تفاوتی با نوشابه‌های معمولی ندارد. 

 

علت اینکه توصیه می‌شود نوشابه مصرف‌ نکنید، این است که نوشابه‌ها مقدار زیادی قند ساده دارند و کالری بالایی به بدن می‌رسانند، بدون اینکه هیچ ارزش غذایی دیگری داشته باشند. 

نکته دیگر وجود گاز در نوشابه‌هاست که میزان خطر ابتلا به پوکی‌استخوان را افزایش می‌دهد.

 

از نظر میزان گاز تفاوتی بین نوشابه‌های معمولی و ماءالشعیر وجود ندارد و در همه آنها از یک نوع گاز استفاده می‌شود.

 در بعضی از برندهای ماءالشعیر، به جای شکر از شیره خرما استفاده شده است. قند خرما هم فروکتوز است، در حالی که قند موجود در ماءالشعیرهای معمولی ساکاروز یا شکر است که از ترکیب گلوکز و فروکتوز به‌دست می‌آید. 

 

در گذشته این تصور وجود داشت که فروکتوز خیلی بهتر از گلوکز است زیرا فروکتوز جذب آهسته‌تری دارد و جایگزین کردن فروکتوز به جای گلوکز یا ساکارز به‌خصوص در مبتلایان به دیابت بهتر است اما امروزه مشخص شده حتی اگر فروکتوز هم بیش از حد مصرف شود، متابولیسم آن به سمت سنتز ‌تری‌گلیسیرید می‌رود و میزان آن را در خون بالا می‌برد. 

مطالعات جدید نشان می‌دهند زیاده‌روی در مصرف فروکتوز می‌تواند میزان ابتلا به پرفشاری خون را هم افزایش دهد، بنابراین نمی‌توان گفت نوشیدنی‌هایی که از قند خرما استفاده شده، پس محدودیتی در مصرف آن وجود ندارد.

 

در نتیجه مصرف ماءالشعیر هم به‌دلیل کالری بالایی که دارد باعث اضافه ‌وزن می‌شود و گاز موجود در آن خطر پوکی‌استخوان را به دنبال خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها