مروری بر 10 فیلم جذاب سال 2021 که ویروس کرونا اکرانشان را به تعویق انداخت

شیوع بیماری کووید 19 بر صنعت سینما نیز مانند بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی مردم دنیا سایه انداخته است. تعطیلی سینماها باعث شد اکران بسیاری از فیلم‎های مهم و جذاب امسال که علاقمندان سینما بی‌صبرانه انتظارشان را می‌کشیدند به تعویق افتد.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

فیلم آخرین دوئل

۱. آخرین دوئل / The Last Duel

  • کارگردان: Ridley Scott
  • بازیگران: Matt Damon, Ben Affleck, Adam Driver, Jodie Comer
  • تاریخ نمایش: ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی ۱۳۹۹)

یک درام تاریخی  باشکوه که توسط ریدلی اسکات کارگردان چیره دست انگلیسی ساخته شده و اقتباسی است از رمان «آخرین دوئل: داستان واقعی محاکمه با مبارزه در فرانسه‌ی قرون وسطی» اثر اریک جاگر. فیلمنامه کار فیلم دو بازیگر آن یعنی بن افلک و مت دیمون است. البته بن افلک نقشی فرعی در فیلم بازی کرده و مت دیمون به همراه آدام درایور و جودی کومر ایفاگر نقش‌های اصلی فیلم هستند.. داستان فیلم  آخرین دوئل در قرن چهاردهم فرانسه در زمان سلطنت شارل ششم می‌گذرد.. شوالیه ژان دوکاروژ و ژاک لو گری از اعضای گارد سلطنتی از دوستان صمیمی یکدیگر هستند.اما پس از اینکه کاروژ به تجاوز به همسر گری متهم می‌شود آن‌ها دو وادار می‌شوند که تا مرگ یکی آن‌ها با یکدیگر بجنگند.

در سال ۲۰۱۵ بود که ساخت این پروژه اعلام شد در ابتدا قرار بود فرانسیس لارنس، کارگردان مجموعه فیلم‌های «بازی گرسنگان» سازنده فیلم باشد اما در سال ۲۰۱۹ ساخت به ریدلی اسکات سپرده شد. کارگردانی که در ساخت درام‌های تاریخی مثل «گلادیاتور» تبحر ویژه‌ای دارد. فیلمبرداری فیلم در بورگاندی فرانسه انجام شده است.

فیلم 355

2. ۳۵۵

  • کارگردان: Simon Kinberg
  • بازیگران: Jessica Chastain, Fan Bingbing, Penélope Cruz, Lupita Nyong’o, Edgar Ramirez
  • تاریخ اکران: ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی ۱۳۹۹)

۳۵۵ از آن فیلم‌های جاسوسی زنانه است که سایمون کینبرگ براساس فیلمنامه‌ی ترزا ربک آن را ساخته و جسیکا چستین، پنه‌لوپه کروز، دایان کروگر و لوپیتا نیونگ او بازیگران اصلی فیلم هستند.  فیلم که قرار بود ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ اکران شود به دلیل شیوع کرونا و بسته بودن اکثر سینماهای آمریکا اکرانش به ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ موکول شده است.

فیلم ۳۵۵ داستان یک گروه از بهترین مأموران زن را که در آژانس‌های دولتی سرتاسر دنیا فعالیت دارند، حکایت می‌کند. این مأموران زن در تلاش هستند تا مقابل یک سازمان بایستند و اقدامات آن‌ها را برای به دست آوردن یک سلاح مرگبار، متوقف کنند. این سازمان شرور قصد دارد که با استفاده از این سلاح مرگبار جهان را به آشوب بکشد. عنوان فیلم از یکی از اولین جاسوس‌های ایالات متحده گرفته شده‌است که در طی جریان انقلاب آمریکا فعالیت می‌کرد. جالب است بدانید که این جاسوس هم یک زن بود. به‌همین ترتیب مأمور ۳۵۵ تبدیل به یک واژه عامیانه برای تمام افرادی که در سازمان سیا کار می‌کردند، شد تا یک جاسوس زن را مورد خطاب قرار دهند.

ساخت فیلم در حقیقت پیشنهاد جسیکا چستین بود که به سایمون کینبرگ کارگردانی که او را با فیلم ابرقهرمانانه‌ی زنانه‌ی «ققنوس سیاه» می‌شناسیم گفت یک نسخه زنانه از «ماموریت غیرممکن» یا «جیمز باند» بسازد.

فیلم قدیسان زیاد نیوارک

3. قدیسان زیاد نیوارک/ The Many Saints of Newark

  • کارگردان: Alan Taylor
  • بازیگران: Michael Gandolfini, Vera Farmiga, Jon Bernthal, Billy Magnussen, Ray Liotta
  • تاریخ نمایش: ۱۲ مارس ۲۰۲۱ (۲۲ اسفند ۱۳۹۹)

یک فیلم جنایی ساخته آلن تیلور که دیوید چیس و لارنس کانر فیلمنامه آن را نوشته‌اند. این فیلم در حقیقت پیش‌درآمدی بر سریال محبوب جنایی «سوپرانوز» به شمار می‌رود. داستان فیلم در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی در نیوارک نیوجرسی می‌گذرد و برای روایت دلایل تنش‌ها میان جامعه‌ی ایتالیایی-آمریکایی‌ها و آفریقایی-آمریکایی‌ها از شورش مشهور سال ۱۹۶۷ استفاده شده که در طی آن صدها نفر زخمی و ۲۶ کشته شدند و بسیاری از اموال عمومی شهر هم تخریب شد.

در سال ۲۰۱۷ بود که ایده‌ی ادامه‌ دادن سریال محبوب «سوپرانوز» مطرح شد. سریالی که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ از شبکه  HBOپخش می‌شد و به نوعی پدر تمام سریال‌های جنایی و مافیایی پس از خودش به حساب می‌آید. فیلمبرداری فیلم آوریل سال ۲۰۱۹ آغاز شد اما مانند بسیاری دیگر از فیلم‌ها که قرار بود در سال ۲۰۲۰ و در موعد فصل جوایز پخش می‌شد اکرانش به دلیل کرونا به تعویق افتاد.

موربیوس فیلم

4. موربیوس / Morbius

  • کارگردان: Daniel Espinosa
  • بازیگران: Jared Leto, Jared Harris, Adria Arjona, Matt Smith
  • تاریخ نمایش: ۱۹ مارس ۲۰۲۱ (۲۹ اسفند ۱۳۹۹)

یک فیلم ابرقهرمانی دیگر با فیلم «موربیوس». کاراکتر موربیوس از طریق کمیک‌بوک‌های مارول وارد دنیای سینما شد. فیلم دومین فیلمی است که سونی آن را با مشارکت کمپانی مارول تهیه کرده است. جارد لتو نقش مایکل موربیوس را در فیلم بازی می‌کند. لتو پیش از این در جهان دی‌سی نقش جوکر را بازی کرده بود. داستان فیلم موربیوس از این قرار است: «او آدمی است که به یک بیماری خونی نادر مبتلا می‌شود و وقتی می‌خواهد بیماری‌اش را درمان کند طی اشتباهی به یک خون‌آشام تبدیل می‌شود.

فیلمبرداری فیلم سال ۲۰۱۹ در لندن آغاز شد. فیلم قرار است در سینماهای آیمکس به نمایش دربیاید. ایده‌ی ساخت فیلم بعد از این به فکر سونی رسید که تصمیم گرفتند کاراکترهای جهان «اسپایدرمن» را گسترش بدهند و با «ونوم» (محصول ۲۰۱۸) این کار را شروع کردند.

فیلم زمانی برای مردن نیست

5. زمانی برای مردن نیست / No Time To Die

  • کارگردان: Cary Fukunaga
  • بازیگران: Daniel Craig, Ralph Fiennes, Rami Malek, Naomie Harris, Lea Seydoux, Ben Whishaw
  • تاریخ نمایش: ۲ آوریل ۲۰۲۱ (۱۳ فروردین ۱۴۰۰)

فیلم «زمانی برای مردن نیست» بیست‌ و پنجمین فیلم از مجموعه‌ فیلم‌های جیمز باند و یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌هایی است که قرار بود سال ۲۰۲۰ اکران شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا اکران آن به سال ۲۰۲۱ موکول شد. فیلم که با بودجه‌ای حدود ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته شد آخرین قسمت از مجموعه‌ی باند است که در آن دنیل کریگ در نقش جیمزباند حضور دارد. داستان این فیلم جاسوسی پنج سال بعد از دستگیری ارنست استاوروو بولفلد اتفاق می‌‌افتد و جیمز باند سرویس مخفی را ترک کرده اما چون دانشمندی به نام والدو ابرچف ناپدید شده فلیکس لیتر افسر سازمان سیا و از دوستان جیمز باند از او کمک می‌خواهد. وقتی معلوم می‌شود که ابرچف را دزدیده‌اند جیمز باند با شخصیت خبیثی روبه‌رو می‌شود که نقشه‌ای برای مرگ میلیون‌ها نفر دارد. برنامه‌ریزی برای تولید این قسمت از جیمز باند از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. بعد از دو فیلم جیمز باند که سام مندس کارگردانی کرده بود این‌بار از شرکت در پروژه‌ی باند انصراف داد و قرعه به نام کری فوکوناگا افتاد که در کارنامه‌اش کارگردانی فیلم‌هایی مثل «جین ایر» به چشم می‌خورد.

فیلم  بیوه‌ی سیاه

6. بیوه‌ی سیاه / Black Widow

  • کارگردان: Cate Shortland
  • بازیگران: Scarlett Johansson, Florence Pugh, David Harbour, Rachel Weisz
  • تاریخ نمایش: ۲۷ می ۲۰۲۱ (۶ خرداد ۱۴۰۰)

فیلمی ابرقهرمانی از کمپانی مارول می‌آید که بیست و چهارمین فیلم از جهان مارول است. اسکارلت جوهانسون نقش اصلی فیلم یعنی ناتاشا رومانف یا همان بیوه‌ی سیاه را ایفا کرده است. پس از موفقیت فیلم «زن شگفت‌انگیز» (واندروومن) چنین به نظر می‌رسد که کمپانی‌های غیلم‌سازی برای کارگردانی فیلم‌های ابرقهرمانی با محوریت زنان به کارگردانان زن اعتماد بیشتری کرده‌اند. کیت شورتلند کارگردانی «بیوه‌ی سیاه» را برعهده دارد که پیش از این بیشتر کارگردان تلویزیونی بوده است و در کارنامه‌اش تنها دو فیلم بلند یکی در ژانر وحشت و دیگری درام جنگی به دیده می‌شود. زمان اکران جهانی فیلم به دلیل کرونا دوبار به تعویق افتاد. داستان فیلم ماجراهای فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» را دنبال می‌کند که ساخت ۲۰۱۶ است. ناتاشا رومانف ناگهان خودش را تنها حس می‌کند و وادار می‌شود که با دسیسه‌ی خطرناکی مواجه شود که مربوط به گذشته‌اش است. او باید ارتباطی را که پیش از اینکه تبدیل به انتقام‌جو شود داشته بشکند تا همه چیز درست شود.

فیلم تاپ گان ماوریک

7. تاپ گان: ماوریک/ Top Gun: Maverick

  • کارگردان: Joseph Kosinski
  • بازیگران: Tom Cruise, Jennifer Connelly, Jon Hamm, Val Kilmer
  • تاریخ نمایش: ۲ جولای ۲۰۲۱ (۱۱ تیر ۱۴۰۰)

اگر تونی اسکات سال ۲۰۲۱ در سن ۶۸ سالگی خودش را از بالای ساختمان پرت نکرده بود و دست به خودکشی نزده بود، احتمالا کارگردانی قسمت دوم فیلم محبوب و خاطره‌انگیز «تاپ گان» محصول ۱۹۸۶ را خودش برعهده می‌گرفت. اما در غیبت تونی اسکات جوزف کوزینسکی دست به ساخت ادامه‌ فیلم زده و  نام اسم کاراکتر اصلی فیلم یعنی ماوریک را هم به اسم فیلم اضافه کرده است. کوزینسکی اکشن‌ساز خوبی در هالیوود به مشار می‌رود بی‌دلیل نیست که می‌توان امید داشت که فیلم «تاپ گان: ماوریک» هم فیلم جذابی از کار دربیاید. خود تام کروز به همراه جری بروکهایمر از تهیه‌کنندگان فیلم تاپ گان است. تام کروز و وال کیلمر همان نقش‌هایی را بازی می‌کنند که در فیلم اول هم برعهده داشتند. در قسمت قبلی ماوریک دانشجوی دانشکده‌ی نیروی هوایی آمریکا بود. آن‌ها برای هدایت جنگنده‌ها امتحان‌های سختی را پشت سر می‌گذاشتند. ماوریک با یکی از معلم‌هایش در مدرسه‌ی پرواز رابطه‌ی عاطفی برقرار می‌کرد. حالا ۳۰ سال از آن روزها گذشته و پیت ماوریک میچل یکی از خلبانان ارشد نیروی هوایی است و همان جایی است که به آن تعلق دارد. اما می‌خواهد از رتبه گرفتن جا خالی بدهد چون ممکن است مجبور شود پرواز را رها کند. این فیلم ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ اکران شود ولی اکران آن به سال بعد موکول شد.

فیلم محافظ همسر آدمکش

8. محافظ همسر آدمکش / The Hitman’s Wife’s Bodyguard

  • کارگردان: Patrick Hughes
  • بازیگران: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Salma Hayek, Richard E. Grant, Morgan Freeman, Antonio Banderas
  • تاریخ نمایش: ۲۰ آگوست ۲۰۲۱ (۲۹ مرداد ۱۴۰۰)

فیلم اکشن کمدی پاتریک هیوز ادامه‌ای بر فیلم «محافظ آدمکش» (محصول ۲۰۱۷) است که دوباره رایان رینولدز و ساموئل ال.جکسون را مقابل دوربین کنار یکدیگر قرار داده است. کارگردان هم همان کارگردان قسمت قبلی است. در فیلم چهار سال از اتفاقات فیلم قبلی گذشته است و مایکل برایس به عنوان بادیگارد دوستی‌اش را با کین‌سید آدمکش ادامه می‌دهد. آن‌ها یک ماجراجویی جدید را برای نجات سونیا همسر کین‌سید که تهدیدهای جدیدی دریافت کرده است شروع می‌کنند. سلما هایک در نقش سونیا بازی کرده است. سال ۲۰۱۸ بود که اعلام شد رینولدز و جکسون دوباره‌ برای بازی در قسمت دیگری از «محافظ آدمکش» مقابل دوربین بازمی‌گردند. فیلمبرداری فیلم در سال ۲۰۱۹ در اروپا آغاز شد و در کشورهایی مثل ایتالیا، کرواسی، بلغارستان و انگلستان جلوی دوربین رفت. تاریخ اکران فیلم نشان می‌دهد از آن اکشن کمدی‌هایی است که بیشتر برای موفقیت گیشه ساخته شده و احتمالا فروش خوبی نیز خواهد داشت.

فیلم بیتلز برگرد

9. بیتلز: برگرد / The Beatles: Get Back

  • کارگردان: Peter Jackson
  • بازیگران: اعضای گروه بیتلز
  • تاریخ نمایش: ۲۷ آگوست ۲۰۲۱ (۵ شهریور ۱۴۰۰)

مستندی درباره‌‌ی گروه افسانه‌ای بیتلز که  توسط پیتر جکسون، کارگردان فیلم‌های حماسی «ارباب حلقه‌ها» و مستند جذاب «آن‌ها پیر نمی‌شوند» کارگردانی شده و استحقاق این را دارد جزو فیلم‌هایی باشد که بی‌صبرانه به انتظارش بنشینیم. فیلم روایت شکل‌گیری و موفقیت یکی از مشهورترین آلبوم‌های گروه بیتلز یعنی «let it be» (رهایش کن) در دهه‌ی هفتاد میلادی است. فیلم از آرشیو اریجینالی که در مستند ۱۹۷۰ ساخته‌ی مایکل لیندزی هاگ درباره‌ی این آلبوم ساخته شده بود، استفاده کرده است. این فیلم قرار است رفاقت بین اعضای گروه بیتلز را به تصویر بکشد که همچنان نیز برقرار است. جکسون از همان تکنیکی که در مستند «آن‌ها پیر نمی‌شوند» استفاده کرده بود بهره برده تا تصاویر آرشیوی و سیاه و سفید رنگ و روی مدرنی پیدا کنند. بیش از ۵۵ ساعت ویدیو و ۱۴۰ ساعت صدای استودیویی برای ساختن این مستند مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه‌ی کنسرت ۴۲ دقیقه‌ای شاهکاری که گروه بیتلز روی پشت بام ضبط کرده بودند. برای طرفداران موسیقی و به خصوص سبک راک «بیتلز: برگرد» می‌تواند جزو مستندهایی بسیار جذاب عمرشان باشد.

فیلم بی‌نام الویس

10. فیلم بی‌نام الویس / Untitled Elvis Film

  • کارگردان: Baz Luhrmann
  • بازیگران: Austin Butler, Tom Hanks
  • تاریخ نمایش: ۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۴ آبان ۱۴۰۰)

باز لورمن استرالیایی از بهترین و کاربلدترین موزیکال‌سازهای دو دهه‌ی اخیر است. فیلم «مولن روژ» برای ایمان آوردن به اینکه او به خوبی قادر است با رنگ و نور چطور صحنه‌پردازی کند کافی است. بعدتر وقتی سراغ رمان مهم اسکات فیتزجرالد «گتسبی بزرگ» هم رفت که آن هم حال و هوای فیلم موزیکال داشت دوباره ثابت کرد که در این زمینه چه استعدادی دارد. حالا باز لورمن قرار است فیلمی موزیکال و سرگذشت‌وار درباره‌ی بزرگترین ستاره‌ی راک آمریکا و یکی از بزرگترین شمایل‌های هنر سرگرمی و موسیقی جهان یعنی الویس پریسلی بسازد. این فیلم داستان درباره زندگی و کارنامه‌ی الویس پریسلی ستاره‌ی بزرگ راک اند رول است. اولین‌بار آوریل سال ۲۰۱۴ اعلام شد که باز لورمن مذاکراتی برای کارگردانی این فیلم انجام داده است. فیلمبرداری اصلی آوریل سال ۲۰۲۰ در استرالیا شروع شد و البته به دلیل ابتلای تام هنکس و همسرش به کرونا چند وقتی هم متوقف شد. آستین باتلر خواننده و بازیگر آمریکایی قرار است نقش الویس را در فیلم بازی کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها