25 حقیقت جذاب درباره فیلم ارباب حلقه‌ها که جالب است بدانید

مجموعه ارباب حلقه ها از محبوب‌ترین و پرفروشترین مجموعه فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود که توانست به فروش ۳ میلیارد دلاری و جوایز متعدد دست یابد. نگاهی داریم به 25 حقیقت جذاب درباره این فیلم‌ها

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: 

ارباب حلقه ها3

1- در فیلم اول ارباب حلقه‌ها و جایی که گندالف، سرش به سقف خانه بیلبو برخورد می‌کند؛ که از روی قصد این کار را انجام نداده است؛ اما پس از برخورد به بازی خود ادامه داد؛ که پیتر جکسون این سکانس را جالب دانست و تصمیم گرفت در فیلم از آن استفاده کند.

2- هر ۳ قسمت ارباب حلقه‌ها شامل نسخه کامل‌تری نسبت به آنچه در پرده نقره‌ای سینما به اکران درآمد می‌باشند؛ و این نسخ در فرمت‌های سینمای خانگی قابل‌دسترسی هستند؛ که شامل سکانس‌های اضافی برای هر قسمت می‌باشند. برای دیدن نسخه کامل هر ۳ قسمت شما به ۱۱ ساعت و ۲۱ دقیقه زمان احتیاج دارید.

 پیتر جکسون در هر ۳ فیلم ارباب حلقه‌ها حضور داشته است

3- حضور کارگردان، عوامل فیلم و بقیه متصدیان، در این‌چنین فرانچایزهایی امری طبیعی است. برای مثال حضور استن لی در فیلم‌های شخصیت‌های مارول یا کوئنتین تارانتینو در فیلم‌های خودش. پیتر جکسون هم در هر ۳ فیلم نقشی کوچک داشته است؛ و همین‌طور فرزندان وی هم در هر ۳ فیلم نقش کوچکی را ایفا کرده‌اند.

4- وج جلوه‌های ویژه ارباب حلقه‌ها همیشه با شخصیت گالوم محک زده می‌شد. شاهکاری از شرکت وتا دیجیتال که همچنان هم جزء برترین ها در زمینه خود است. ولی شاید جالب باشد بدانید رندر هر فریم از شخصیت گالوم ۸ دقیقه طول می‌کشید. در حالی که برای رندر هر فریم از انت‌ها یا همان درخت‌های دوست‌داشتنی ۴۸ ساعت زمان احتیاج بود؛ که گویای جزئیات بیش‌ازحد آن‌ها است.

5- حتی سازه‌های مینیاتوری ساخته شده برای ارباب حلقه‌ها هم عظیم بودند. ساخت، فیلم‌برداری و عکس‌برداری سازه‌هایی مانند میناث تریث، هلمز دیپ و غیره چیزی حدود ۹۸۸ روز زمان برد؛ که از بودجه زمانی پیش‌بینی‌شده برای کل سه‌گانه بیشتر بود. تیم متخصص ساخت این سازه‌ها شاهکارهای فراوانی را خلق کردند. به‌طوری‌که عظمت آن‌ها حتی در اندازه مینیاتوری هم چشم‌نواز است.

ارباب حلقه ها 8

6- یکی از زیباترین جنگ‌های ۳ گانه مربوط به فیلم دو برج و نبرد هلمز دیپ است. پرداختن به آن به حدی دشوار بود که ۴۰ روز طول کشید تا فیلم‌برداری آن پایان یابد. تعداد زیاد بازیگران، یکی از عمده‌ترین دلایل آن بود. نکته جالب‌تر نحوه تولید صدای ارک ها قبل از این نبرد است؛ که در یک استادیوم ۲۰۰۰۰ نفری با استفاده از صدای تماشاگران ایجاد شده است.

حلقه‌های اهدایی پیتر جکسون به بازیگران ارباب حلقه‌ها

7- پس از پایان پروژه، پیتر جکسون ۲ حلقه هدیه کرد. یکی به اندی سرکیس بازیگر نقش گالوم؛ و یکی به الیجا وود بازیگر نقش فرودو. ولی تا مدت‌ها هر دو فکر می‌کردند حلقه اصلی استفاده‌شده در فیلم دست خودشان است؛ و نسخه دیگری از حلقه وجود ندارد؛ اما بعداً پیتر جکسون اعلام کرد که درواقع دو حلقه به این افراد داده است.

هر 3 فیلم ارباب حلقه‌ها هم‌زمان ساخته شدند

8- این‌طور می‌توان گفت که هر ۳ فیلم باهم ساخته شده‌اند؛ اما روند ساخت و فیلم‌برداری آن‌ها طبق روایت داستان نبوده است. برخی لوکیشن‌ها این امر را سبب می‌شد تا سکانس مربوط به هر قسمت در آن فیلم‌برداری شود. در یاران حلقه، گیملی خطاب به بقیه اعلام می‌کند هیچ‌کس یک دورف را پرتاب نمی‌کند. درصورتی‌که این سکانس مدت‌ها بعد از پرتاب گیملی توسط آراگورن در نبرد هلمز دیپ اتفاق افتاده است.

9- پیتر جکسون در یکی از مستند‌های پشت‌صحنه قسمت اول سه‌گانه ارباب حلقه‌ها می‌گوید: «یان بازی خود در نقش گندالف را بر اساس شخصیت تولکین انجام داد. او نقش تولکین را بازی می‌کرد». جکسون ویدیو‌ها و نوار‌های صوتی صحبت کردن تولکین را در اختیار یان مک کلین گذاشته بود که باعث شد وی بهتر با شخصیت این نویسنده توانمند آشنا شود. مک کلین خود دراین‌باره چنین گفته است: «در نقش گندالف در آینه خودم را نگاه می‌کردم، شیب شانه‌هایم را تنظیم می‌کردم و صدا را عمیق‌تر، خشن‌تر و کمی دقیق‌تر از صدای خودم حس می‌کردم».

ارباب حلقه ها 7

پیپ گندالف در ارباب حلقه‌ها

10- گندالف خاکستری اغلب از یک پیپ نازک و بلند برای دود کردن تنباکو استفاده می‌کرد و وقتی از آن استفاده نمی‌کرد، آن را در داخل عصایی که همیشه همراه داشت قرار می‌داد. طراحی خاص عصای گندالف برای قرار گرفتن پیپ شخصیت دوست‌داشتنی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را در سکانسی که وی به ایزنگارد می‌رود تا با سارومان مشورت کند خواهید دید.

11- برای اینکه هابیت‌ها کوچک‌تر از انسان‌ها جلوه کنند از تکنیک‌های خاصی استفاده‌شده بود. مشخص‌ترین و اصلی‌ترین تکنیک برای کوچک جلوه دادن هابیت‌ها در مقایسه با انسان‌ها استفاده از بدلکار بود که هم برخی غول‌پیکر و برخی بسیار ریز جثه بودند. جکسون در مستند پشت‌صحنه فیلم ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه دراین‌باره چنین گفته است: «برای افرادی که قدشان حدود ۴ فوت بود تمام دنیا را گشتیم». کیران شاه به گفته الیجا وود «پادشاه بدلکار‌های قدی بود».

او در بسیاری از سکانس‌ها به‌جای فرودو بازی کرد. زنی تایلندی به نام فون نیز جایگزین پیپین بود در حالی که یک پسربچه ۱۲ ساله پاهی اوقات جایگزین ماری می‌شد. یک مرد هندی با نام مستعار نیز برخی سکانس‌های ساموایز را بازی می‌کرد. این افراد حرکات بازیگران اصلی را تقلید کرده و در سکانس‌های مختلف حضور داشتند. گاهی اوقات نیز از ماسک‌های دست‌ساز برای صورت بازیگران دیگر استفاده می‌شد. در طرف دیگر ماجرا نیز یک مرد ۷ فوتی به نام پل قدبلند وجود داشت که در برخی سکانس‌ها نقش آراگورن را بازی می‌کرد.

12- تکنیک دوم استفاده از نمای با فاصله بود. در این تکنیک شخصیتی که باید کوچک‌تر به تصویر کشیده می‌شد کمی عقب‌تر بودند. برای مثال در این سکانس اگر چه الیجا وود و یان مک کلین در یک کالسکه هستند، اما وود چند متر عقب‌تر نشسته است و کوچک‌تر به نظر می‌رسد. این تکنیک که با نام دید اجباری شناخته می‌شود نیاز به برنامه‌ریزی‌های زیادی دارد. برای تصویر فوق، الیجا وود روی نیمی از کالسکه‌ای نشسته بود که بسیار بزرگ طرحی شده بود.

او چند متر عقب‌تر از محل نشستن مک کلین نشسته بود در حالی که نیمه دوم کالسکه و محل نشستن مک کلین به اندازه واقعی بود. سپس دوربین در زاویه‌ای قرار می‌گرفت که فرودو و گندالف در کنار هم در حال صحبت کردن دیده می‌شدند. این موضوع شرایط را برای بازیگران دشوار می‌ساخت، زیرا نمی‌توانستند در حین صحبت به هم نگاه کنند.

ارباب حلقه ها 6

13- برای سکانس‌های بسیار پرتحرک شامل هابیت‌ها و انسان‌ها از تکنیک دیگری استفاده شد. در این تکنیک که با عنوان «لباس بزرگ» شناخته می‌شد، بازیگران جایگزین لباس‌های بسیار بزرگی پوشیده با دست‌های انیماتوری که از کنار بازیگران نقش هابیت‌ها می‌گذشتند. این تکنیک به‌طور ویژه در کلیه سکانس‌های که در بری رخ می‌دهد، روستایی که محل زندگی انسان‌ها بود و هابیت‌ها به آنجا رفتند به کار گرفته شد. در یک سکانس، هابیت‌ها کنار هم ایستاده و به یک میله بلند نگاه می‌کردند تا در مقابل انسان‌ها کوچک به نظر برسند. سپس یکی از کسانی که از تکنیک «لباس بزرگ» استفاده می‌کرد از میان گروه عبور می‌کند که می‌توان حرکت آهسته دست‌های انیماتوری را دید.

 برای سکانس‌های کلوزآپ ارباب حلقه‌ها از یک حلقه بسیار بزرگ استفاده شد

14- برای گرفتن حالت انعکاسی حلقه در نما‌های نزدیک، نمونه‌های بسیار بزرگ از حلقه ساخته شد که به سازندگان امکان می‌داد در نما‌های بسیار نزدیک بتوانند جزییات را نیز داشته باشند.

15- اسب‌های نازگل یک نشان فلزی از چشم ساورون دارند که به گردنشان آویزان شده است. این دکور بسیار دقیق توسط یکی از کاربران Reddit و طرفدار فیلم ارباب حلقه‌ها شناسایی شد که پست او در مورد آن به یکی از پربازدیدترین تصاویر در این پلتفرم اجتماعی تبدیل شد. این نشان‌ها را می‌توان در سکانس‌های تعقیب و گریز بین نه اسب‌سوار و آرون مشاهده کرد.

16- اعضای تیم نورپردازی لامپ‌های کریسمس خاصی ساختند تا انعکاس چشم‌های گالادریل جادویی‌تر و خاص‌تر به نظر برسد. می‌توان رشته‌ای از نور‌های کوچک‌تر را در چشم‌های کیت بلانشت وقتی یاران حلقه به جنگل‌های لوثلورین می‌رسند ببینید. این ویژگی تنها برای شخصیت گالادریل وجود داشت و در مورد دیگر الف‌ها دیده می‌شد. تولکین در کتاب‌های خود این درخشندگی چشم‌های گالادریل را نشانه حکمت و دانش عمیق او توصیف کرده بود که با این ترفند توسط سازندگان فیلم به نمایش درآمد.

ارباب حلقه ها 5

17- در ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه، تیم یاران حلقه از کنار دو مجسمه بسیار غول‌پیکر می‌گذرند که در نمای ظاهری یک صخره کنده‌کاری‌شده‌اند. این اشکال در داستان ارباب حلقه‌ها از سنگ‌های واقعی در دل کوه ایجاد شده بودند؛ اما دست‌های بازشده این مجسمه را نمی‌توانستند یک تکه درست کنند به همین دلیل این بخش‌ها با استفاده از تکه‌های سنگی که از کوهستان مجاور آمده بود درست کرده بودند. به همین خاطر است که وقتی به این سکانس دقیق نگاه کنید، مجسمه‌های آراگونات نشان‌های گرد کوچکی روی دست خود دارند. کوهستان مجاور این مجسمه‌ها دارای تکه سنگ‌های بزرگی است که از آن کنده شده و شبیه سکو‌های غول‌پیکر هستند. این جزییات طراحی به واقعیت این سکانس افزوده و نشان می‌دهند در این فیلم تا چه اندازه به جزییات و دقت در طراحی صحنه اهمیت داده شده است.

18- در تمام داستان قسمت اول ارباب حلقه‌ها می‌توانید ببینید که بورومیر همیشه ساعدپوش‌هایش را در دست دارد، زرهی که با نشان گوندور تزیین شده است. به دنبال مرگ بورومیر، به سکانسی می‌رویم که در آن فرودو و سم از جمع یاران حلقه جدا می‌شوند. سپس وقتی بار دیگر به آراگورن، گیملی و لگولاس بازمی‌گردیم می‌توانیم ببینیم که وی در حال بستم تسمه‌های ساعد بند بورومیر است. این کار ادای احترامی ویژه‌ای از جانب آراگورن به دوست کشته شده خود است و سکانسی که ممکن است کمتر کسی متوجه واقعیت آن شده باشد.

19- شخصیت گالوم پیش از طراحی نهایی چندین طرح مختلف داشت. یکی از طرح‌های اولیه در بینی گالوم اسکلت گذاشته بود. بااین‌حال، زمانی که هنرمندان وتا دیجیتال ظاهر او را تغییر دادند، جلوه‌ای غیرانسانی پیدا کرد که بیشتر شبیه زامبی بود تا انسان. در طرح دیگر شکم گالوم را کمی بزرگ‌تر کردند.

ارباب حلقه ها 4

گالوم ابتدا ۱۰۰% توسط کامپیوتر طراحی شد، اما زمانی که «اندی سرکیس» در نقش آن به کار رفت، «پیتر جکسون» تصمیم گرفت از تکنولوژی اجرایی استفاده کند تا سرکیس بتواند نقش این شخصیت را ایفا کند. این موضوع باعث شد تیم وتا شخصیتی را که طراحی آن سه سال طول کشید مجدداً طراحی کنند.

20- از بین نه بازیگر این فیلم هشت بازیگر کلمه «نه» نوشته شده در فیلم‌نامه به زبان تنگوار نوشته شده توسط «جی.آر. آر. تالکین» را روی بدنشان خال‌کوبی کردند تا نقششان در سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» را کامل کند. همه آن‌ها برای انجام این خال‌کوبی به مرکز خال‌کوبی در ولینگتون رفتند.

«جان ریس-دیویس» از انجام خال‌کوبی سرباز زد و بدلکارش این کار را به‌جای او انجام داد. «شان آستین» و «بیلی بوید» هم به افتخار ساعت‌هایی را که برای نقش هابیت گریم شده بودند، روی مچ پایشان خال‌کوبی گذاشتند.

 مونولوگ آغازین «کیت بلانشت» در ارباب حلقه‌ها

21- زمانی که «پیتر جکسون» اولین فیلم «ارباب حلقه‌ها» را می‌ساخت، می‌خواست آن را با مونولوگ روایت‌شده توسط «کیت بلانشت» آغاز کند، اما مسئولین نیو لاین سینما برای این کار بی‌میل بوده و می‌خواستند این مونولوگ را حذف کنند

جالب اینجاست که در زمان ساخت فیلم دوم، «دو برج»، نیو لایو سینما از جکسون خواستند فیلم را با مونولوگ دیگری از بلانشت آغاز کند و جکسون هم در اضافه کردن این بخش مردد بود. معمولاً اغلب کارگردان‌های هالیوودی با توزیع‌کنندگان به مشکل برمی‌خورند، اما کمتر پیش می‌آید که به خاطر یک موضوع باشد.

22- «ویگو مورتنسن» هرگز قرار نبود در سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» حضور یابد. در مرحله پیش‌تولید، «استوارت توانسند» قرار بود این نقش را ایفا کند. بااین‌حال، پس از چهار روز ضبط، «پیتر جکسون» متوجه شد توانسند برای این نقش بیش‌ازحد جوان بوده و باید بازیگر مسن‌تری این نقش را بر عهده بگیرد.

بنابراین قرار شد مورتنسن جای توانستند را بگیرد. مورتنسن درباره این نقش مطمئن نبود زیرا هرگز کتاب‌های «جی.آر. آر. تالکین» را نخوانده بود یا جکسون را ملاقات نکرده بود. بااین‌حال، پسر یازده‌ساله او طرفدار این کتاب بود و بنابراین حامی اصلی ملحق شدن او به این نقش بود و مورتنسن به فیلم ملحق شد.

ارباب حلقه ها 2

23- پس‌ازاینکه «ویگو مورتنسن» به سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» ملحق شد تا نقش آراگورن را بر عهده بگیرد، مانند «تام کروز» در فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» (Mission: Impossible) اصرار کرد خودش صحنه‌های بدلکاری را بر عهده بگیرد. هنگامی‌که آراگورن لباس رزم پوشیده و از روی خشم فریاد می‌کشد، لباس آن‌قدر سنگین است که مورتنسن با گذاشت زره پا دو انگشت پای خود را می‌شکند.

اغلب بدلکاران در صحنه‌های مبارزه بوده که شمشیر آلومینیومی به دست می‌گیرند که سبک‌تر است، یا از شمشیر لاستیکی استفاده می‌کنند که امن‌تر است، اما مورتنسن اصرار داشت از شمشیر واقعی استیل استفاده کند. «باب اندرسون» که در استفاده از شمشیر حرفه‌ای است گفت که مورتنسن «بهترین شمشیربازی است که من تابه‌حال تمرین داده‌ام.»

صحنه شلوب در ارباب حلقه‌ها پر از جلوه‌های ویژه است

24- «پیتر جکسون» به‌شدت از عنکبوت‌ها می‌ترسد، بنابراین شلوب را بر اساس تمام عنکبوت‌هایی که در نیوزلند از آن‌ها متنفر بود طراحی کرد. صحنه شلوب در «بازگشت پادشاه» پر از جلوه‌های ویژه است.

هنگامی‌که فرودو در تارهای عنکبوت گیر کرده و بی‌هوش می‌شود، «الیجا وود» در حقیقت بدون چشم بر هم زدن به روبرو زل می‌زند، زیرا به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. زمانی که شلوب فرودو را سوراخ می‌کند، کف سفید خارج شده از دهان او استیل‌سالیسیلیک اسید است که در دهان وود گذاشته‌اند. تارها هم از مواد انعطاف‌پذیر و لاتکس مانند ساخته شد.

ارباب حلقه ها 1

الهام گرفتن بازیگر نقش گالوم در ارباب حلقه‌ها از معتادان و گربه‌ها

25- هنگامی‌که «اندی سرکیس» برای نقش گالوم از مدیر برنامه‌اش تماس دریافت کرد، قرار شد به مدت سه هفته در نیوزلند صداپیشگی کند. قرار بود این شخصیت تماماً توسط جلوه‌های رایانه‌ای خلق شود و این بازیگر تنها صداپیشگی کند. بااین‌حال، پس از تست دادن سرکیس، «پیتر جکسون» آن‌قدر تحت تأثیر قرار گرفت که تصمیم گرفت از تکنولوژی اجرایی استفاده کند تا خود سرکیس هم سر صحنه ایفای نقش داشته باشد.

سرکیس با الهام از معتادان به هروئین بازی کرد و صداپیشگی‌اش هم از گربه‌هایی که گلوله‌های مو را تف می‌کردند الهام گرفته شد. سرکیس پیش از نقش‌آفرینی معجون گالوم (مخلوطی از عسل، لیمو و زنجبیل) می‌خورد تا گلویش برای صداپیشگی آماده شود.

 

ارسال نظر

یادداشت

روی خط رسانه

آخرین اخبار

پربازدید ها