20 حقیقت خواندنی درباره رابرت داونی جونیور بازیگر پولساز هالیوود که جالب است بدانید

رابرت داونی جونیور بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی است. او توانست در سن جوانی در بازیگری به موفقیت یابد و به بازیگری محبوب تبدیل شود. او پس از ترک مصرف مواد مخدر و رفع مشکلات قانونی دوباره به قله های موفقیت در سینما بازگشت.

رابرت داونی جونیور

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

1.رابرت داونی جونیور در ۴ آوریل ۱۹۶۵ در منهتن نیویورک متولد شد. پدر و مادرش هر دو بازیگر بودند. پدر او اصالتا لیتوانیایی، مجارستانی و ایرلندی‌ است و مادرش اصالت اسکاتلندی، آلمانی و سوییسی دارد.

اعتیاد رابرت داونی جونیور

2. با اعتیاد پدرش بر کودکی رابرت داونی جونیور تاثیر زیادی گذاشت.  پدر او معتاد به مواد مخدر بود و به داونی اجازه داد تا در شش سالگی ماری‌جوآنا مصرف کند. پدرش بعدها گفته‌ که بابت این موضوع بسیار پشیمان است. داونی بعدها گفت که مصرف مواد مخدر با او و پدرش پیوند عاطفی برقرار می‌کرده‌است: «هنگامی که من و پدرم مشغول استعمال می‌شدیم انگار او سعی می‌کرد عشق خود را به من بیان کند.» این موضوع باعث شد داونی به استفاده بی‌رویه از مواد مخدر و مشروبات الکلی روی آورد و به آن‌ها معتاد شود.

3. اولین تجربه بازیگری رابرت داونی جونیور حضور در فیلمی به کارگردانی پدرش با نام پوند بود.

رابرت داونی جونیور2

دردسرهای اعتیاد برای رابرت داونی جونیور

4.از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، رابرت داونی جونیور چندین بار با اتهامات مرتبط به مواد مخدر از جمله کوکائین، هروئین و ماری‌جوانا دستگیر شد. او بارها تصمیم به ترک اعتیاد به مواد مخدر گرفت اما موفق نبود. داونی در ۱۹۹۹ درباره مواد مخدر به قاضی گفت: «مثل این است که یک شاتگان در دهانم گذاشته‌ام و انگشتم روی ماشه است ولی من طعم فلز اسلحه را دوست دارم.» او ادعا داشت که اعتیادش از هشت سالگی و با توجه به معتاد بودن پدرش آغاز شده.

در سال ۱۹۹۶، داونی در حالی که عفو مشروط داشت، تحت تأثیر مواد مخدر بدون اجازه وارد خانه یکی از همسایگانش شد و در یکی از اتاق‌ها خوابید. او به سه سال تحت نظر بودن و دادن آزمایش‌های مربوط به مواد مخدر محکوم شد. در سال ۱۹۹۷ یکی از آزمایش‌های مواد مخدر او مثبت اعلام شد و مجبور شد شش ماه را در زندان لس‌آنجلس بگذراند.

داونی در سال ۱۹۹۹ و پس از انجام دوباره تست‌های پزشکی بار دیگر دستگیر شد. او به مدت سه‌سال در کالیفرنیا و زندان ایالت کورکوران زندانی شد و به خاطر حضور نیافتن در تمرینات یکی از پروژه‌هایش در تلویزیون، از نقش و اجرای خود اخراج شد او حدود یک سال در مرکز درمان مصرف مواد مخدر کالیفرنیا و زندان ایالتی کالیفرنیا به سر برد، و با پرداخت ۵۰۰۰ دلار به قید وثیقه آزاد شد.

رابرت داونی جونیور 7

5. رابرت داونی جونیور برای بازی در نقش چارلی چاپلین در فیلم چاپلین (۱۹۹۲) توانست نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و برنده جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول شود و آل پاچینو و بازی درخشانش در فیلم بوی خوش زن را پشت سر بگذارد.

رابرت داونی جونیور از پردرآمدترین بازیگران سینما

6. بر طبق اعلام مجله فوربس داونی جونیور برای ۳ سال پی در پی در سالهای۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در صدر لیست پردرآمدترین بازیگران جهان قرار گرفت و از ژوئن ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۱۵ بیش از ۸۰ میلیون دلار درآمد از بازی در فیلم‌های سینمایی داشته‌است. او همچنین از پول‌سازترین بازیگران سینمای هالیوود به شمار می‌رود و ده فیلم از او که در آن در نقش مرد آهنی بازی کرده بیش از ۹ میلیارد دلار در گیشه سینماهای جهان فروش داشته‌اند. در سال ۲۰۱۸، فیلم‌های داونی در مجموع بیش از ۴٫۸ میلیارد دلار فروش داشت و باعث شد او به سومین ستاره باکس-آفیس آمریکا در تمام دوران‌ها تبدیل شود.

7. رابرت داونی جونیور از سال ۲۰۰۸ به کمپانی مارول کامیکس ملحق شد و بازی در نقش مرد آهنی را آغاز کرد و در فیلم‌های متعددی در این نقش را به عنوان بازیگر اصلی جلوی دوربین رفت. هر کدام از این فیلم‌ها به استثنای هالک شگفت‌انگیز بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در گیشه سینماها فروش داشته‌اند و فیلم‌های انتقام‌جویان (۲۰۱۲)، انتقام‌جویان: عصر اولتران، مرد آهنی ۳ و کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی بیش از ۱ میلیارد دلار فروش داشته‌اند. همچنین فیلم‌های انتقام‌جویان: جنگ ابدیت و انتقام جویان پایان بازی بیشتر از ۲ میلیارد دلار فروش داشته‌است.

رابرت داونی جونیور 6

رابرت داونی جونیور در نقش شرلوک هلمز

8. او در دو فیلم شرلوک هولمز (۲۰۰۹) و شرلوک هلمز: بازی سایه‌ها (۲۰۱۱) در نقش شرلوک هولمز جلوی دوربین رفت. این دو فیلم که توسط گای ریچی ساخته شد هر کدام بیشتر از ۵۰۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشته‌اند. قسمت اول این فیلم داونی را برنده جایزه گلدن گلوب به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک فیلم موزیکال یا کمدی کرد.

بیماری رابرت داونی جونیور

9. در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۰، مقاله‌ای در مجله پیپل با عنوان «بدتر از آن»، به نویسنده «الکس ترسنیوفسکی» منتشر شد که در آن نوشته شده بود: «داونی به بیماری اختلال دوقطبی مبتلا بوده و بارها تحت روان‌درمانی قرار گرفته‌است.» در همین مقاله منیژه نیک‌اختر روان‌پزشک لس‌آنجلس نوشت: «مدت‌ها پیش نامه‌ای از داونی دریافت کرده که در آن داونی درخواست مشاوره داشته‌است، و این نکته را ذکر کرده که تا به حال مورد ارزیابی کامل روان‌شناسی قرار نگرفته‌است… او از داونی می‌پرسد که آیا مبتلا به اختلال دوقطبی است یا نه، و داونی جواب می‌دهد: ، بله، زمان‌هایی وجود دارد که من آدم ولخرج و بیش‌فعالی می‌شوم و البته گاهی هم کاملاً برعکس دست به هیچ کاری نمی‌زنم.» البته داونی با قاطعیت افسردگی و شیدایی را رد کرد و اظهار داشت هیچ گونه اختلال خلقی و روانی ندارد.

10. داونی پس از پنج سال، بالاخره مصرف مواد را کنار گذاشت و دوباره به بازیگری بازگشت. او در در نوامبر ۲۰۰۴ درباره تلاش‌های ناموفق برای ترک مواد گفت: «من واقعاً نمی‌دانم که آیا باید به بازپروری بروم یا نه؟ خب، من کشتی شکسته‌ای هستم که کارم را از دست داده‌ام و همسرم نیز مرا ترک کرده.»

رابرت داونی جونیور 5

فعالیت‌های موسیقایی رابرت داونی جونیور

11. در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۴، داونی اولین آلبوم موسیقی خود را به نام آینده پژوهان منتشر کرد. پوستر این آلبوم توسط داونی و پسرش ایندیو فالکون داونی طراحی شده بود. این آلبوم نقدها متفاوتی دریافت کرد. اما داونی در سال ۲۰۰۶ اظهار داشت که احتمالاً کار موسیقایی دیگری نخواهد ساخت، چرا که احساس می‌کرد انرژی‌ای که برای ساخت این آلبوم صرف کرده به او بازنگشته.

داونی جونیور همچنین در چندین فیلم از جمله چاپلین، بیش از حد خورشید، دو دختر و یک مرد، دوستان و عاشقان، کارآگاه آوازخوان و کیس کیس بنگ بنگ خوانندگی کرده است. او همچنین در سال ۲۰۰۱ در موزیک ویدیوی من عشق می‌خواهم با التون جان همکاری کرد. او همچنین تجربه‌های زیادی را با خوانندگی در سریال الی مک‌بل به دست آورد.

12. در سال ۲۰۰۶، داونی با صداپیشگی در پویانمایی مرد خانواده به تلویزیون بازگشت. او قبلاً با کارکنان تولید این انیمیشن تماس گرفته بود و گفته بود که به خاطر علاقه پسرش ایندیو به این پویانمایی علاقمند است در صداپیشگی آن حضور داشته باشد. تولیدکنندگان این پیشنهاد را پذیرفتند و صداپیشگی شخصیت پاتریک پاورستشیدت را به عهده داونی گذاشتند.

13. داونی در سال ۲۰۱۹ مجری برنامه عصر هوش مصنوعی که یک سریال مستند در یوتیوب بود شد. او در سال ۲۰۲۰ در نقش دکتر دولیتل در فیلم دولیتل (فیلم) دولیتل حاضر شد. وی در این فیلم به عنوان یک پزشک قرن نوزدهم میلادی است که می‌تواند با حیوانات صحبت کند. این فیلم، دومین فیلم داونی به‌شمار می‌رفت. این فیلم یک بمب گیشه بود و با نقدهایی چون «خیلی طولانی و بی جان» منفی ارزیابی شد.

رابرت داونی جونیور 4

پروژه‌های جدید رابرت داونی جونیور

14. او قرار است در فیلم کمدی ورزشی درام تعطیلات آل‌آستار به کارگردانی جیمی فاکس بازی کند. رابرت داونی جونیور همچنین نقش شرلوک هولمز را در فیلم سوم آن که قرار است در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ اکران شود تکرار خواهد کرد.

شرکت تولید فیلم رابرت داونی جونیور

15. در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۰، رابرت داونی و همسرش سوزان داونی شرکت تولید فیلم خود را به نام تیم داونی، افتتاح کردند. اولین محصول سینمایی این شرکت فیلم قاضی بود.

زندگی شخصی رابرت داونی جونیور

16. داونی در مجموعه اولین بار، با سارا جسیکا پارکر آشنا شد، اما آن دو به دلیل اعتیاد داونی از هم جدا شدند. او در ۲۹ مه ۱۹۹۲ با دبورا فالکونر ازدواج کرد. اولین پسر آن‌ها در سپتامبر ۱۹۹۳ به دنیا آمد، اما رابطه آنها ادامه نیافت و این زوج در ۲۶ آوریل ۲۰۰۴ از هم جدا شدند.

در سال ۲۰۰۳، رابرت داونی جونیور با سوزان لوین تهیه‌کننده فیلم، برای بازی در فیلم گوتیکا ملاقات کرد. داونی و سوزان در طول تولید فیلم با هم آشنا شدند و اگرچه دو بار دوستی آن‌ها به هم خورد، اما این دو سرانجام در اوت ۲۰۰۵ در نیویورک ازدواج کردند. داونی چند وقت بعد در مصاحبه‌ای اعلام کرد که نام همسرش را به صورت "Suzie Q" بر روی دستش خالکوبی کرده‌است.اولین فرزند آن‌ها در فوریه ۲۰۱۲ و دومین فرزندشان در نوامبر ۲۰۱۴ به دنیا آمد.

رابرت داونی جونیور 3

رابطه رابرت داونی جونیور و مل گیبسون

17. از زمان همکاری داونی با مل گیبسون در فیلم هواپیمایی آمریکا این دو دوستان صمیمی و نزدیک هم شدند. پس از بحث‌ها و حاشیه‌های فیلم مصائب مسیح، داونی در مقابل انتقادها از گیبسون دفاع کرد و گفت «هیچ‌کس کامل نیست.» گیبسون درباره داونی گفته‌است: «او از اولین کسانی بود تماس گرفت و دست دوستی دراز کرد.» در اکتبر ۲۰۱۱، داونی در بیست و پنجمین مراسم جوایز سینماتیک آمریکا برنده شد و از مل گیبسون دعوت کرد تا با او به جایگاه گرفتن جایزه بیاید.

ماجرای رابرت داونی جونیور و اعتیاد

18. داونی ادعا می‌کند که از ژوئیه ۲۰۰۳ از مواد مخدر پاک بوده‌است و با کمک همسرش حتی از نوشیدنی‌های الکلی هم استفاده نمی‌کند. او از روش‌های درمانی مثل مدیتیشن، دوازده قدم و یوگا استفاده می‌کند و ورزش‌های رزمی چون وینگ‌چون و کونگ‌فو را هم در برنامه ورزشی خود قرار داده‌است. او هنرهای رزمی را از اریک ایورام یادگرفته‌است. اریک ایورام در چندین فیلم مشاور آموزش هنرهای رزمی داونی بوده و در دو فیلم انتقام‌جویان: عصر اولتران و کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی به صورت شخصی به داونی آموزش می‌داده‌است. داونی در دسامبر ۲۰۱۵، از سوی فرماندار کالیفرنیا، جری براون عفو کامل و بدون قیدوشرط دریافت کرد و تمام محکومیت‌های اعتیاد وی بخشیده شد. همچنین اریک ایورام نیز در نامه‌ای به جری بروان از بخشش محکومیت‌های داونی حمایت کرد.

اعتقادات مذهبی رابرت داونی جونیور

19. داونی اعتقادات مذهبی خود را یهودی-بودایی توصیف کرده. او در گذشته به دین مسیحیت و جنبش انجمن بین‌المللی آگاهی کریشنا نیز علاقه‌مند بوده‌است.

دیدگاه‌های سیاسی رابرت داونی جونیور

20. داونی در هیئت ائتلاف ضد تروریستی خدمت می‌کند. او همچنین در سال ۲۰۱۶ همگام با دیگر هنرمندان مشهور در اعتراضات علیه ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ شرکت کرد و مردم را تشویق کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا شرکت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها