21 نکته خواندنی درباره زندگی فرانسیس مک دورمند برنده اسکار بهترین بازیگر زن امسال

فرانسیس مک‌دورمند بازیگر آمریکایی است که تاکنون سه بار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شده است .یکی از مشهورترین نقش‌های مک‌دورمند، نقش پلیس زن باردار در فیلم فارگو به کارگردانی برادران کوئن است که به‌خاطرش جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را در سال ۱۹۹۶ دریافت کرد

فرانسیس مک دورمند

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: 

1.فرانسیس در شیکاگو ایلینوی در ایالات متحده به دنیا آمد و توسط زوجی به نام مک‌دورمند به سرپرستی پذیرفته شد. مادرش پرستار بود و پدرش یک کشیش. او درجایی گفته که احتمالاً مادر اصلی‌اش یکی از اعضای کلیسای متعلق به ناپدری اش بوده. مک‌دورمندها فرانسیس را به همراه چند برادر و خواهر دیگر که هیچ‌کدام شان فرزندان حقیقی و بیولوژیکی آنان نبودند بزرگ کردند.

دوران کودکی و تحصیل فرانسیس مک دورمند

 2. در دوران کودکی به همراه خانواده‌اش به شهرهای کوچک مختلفی نقل مکان کرد و پس از استقرار در پیتسبورگ پنسیلوانیا، تحصیلات دبیرستانی خود را در آنجا تمام کرد. در ۱۹۷۹ از کالجی در ویرجینیای غربی در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد. در ۱۹۸۲ از مدرسه هنرهای نمایشی در دانشگاه ییل مدرک استادی هنرهای زیبا دریافت کرد. در آن زمان با هالی هانتر هم اتاق بود.

فرانسیس مک دورمند 6

اولین جایزه اسکار فرانسیس مک دورمند

3. یکی از مشهورترین نقش‌های فرانسیس مک‌دورمند، بازی در نقش مارج گاندرسون، پلیس زن باردار در فیلم فارگو ساخته برادران کوئن است. او برای ایفای در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را در سال ۱۹۹۶ به دست آورد

اسکار دوم فرانسیس مک دورمند

4. فرانسیس مک دورمند در مراسم اسکار سال ۲۰۱۸ جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری به دست آورد.

سومین جایزه اسکار مک دورمند

5. او همچنین در سال ۲۰۲۱ توانست برای بار سوم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای ایفای نقش در فیلم عشایر به دست آورد.

فرانسیس مک دورمند 5

ورود فرانسیس مک دورمند به سینما

6. ورود فرانسیس مک‌دورمند به سینما با بازی در فیلم فضای خونبار به کارگردانی برادران  کوئن در سال ۱۹۸۴ اتفاق افتاد. در ۱۹۸۵ مک‌دورمند، برادران کوئن، هالی هانتر و سم ریمی (کارگردان) به‌طور مشترک در خانه‌ای در برانکس (محله‌ای در شمال منهتن) اقامت گزیدند. در ۱۹۸۷ او نقش کوتاهی را در فیلم بزرگ کردن آریزونا اثر برادران کوئن و با بازی هالی هانتر و نیکلاس کیج بازی کرد.

افتخارات فرانسیس مک دورمند در جشنواره‌های بین‌المللی

7. مک‌دورمند در ۱۹۸۸ بخاطر بازی در فیلم میسیسیپی می‌سوزد نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره آکادمی شد. در ۱۹۹۶ اسکار بهترین بازیگر زن را بخاطر بازی در نقش پلیس زنی به نام مارج گاندرسون در فیلم فارگو دریافت کرد. در سال ۲۰۰۰، بار دیگر بخاطر بازی در فیلم تقریباً مشهور نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره آکادمی شد. در همان سال، جوایز دیگری را بخاطر بازی در فیلم پسران شگفت‌انگیز کسب کرد. در ۲۰۰۶، برای سومین بار در جشنواره آکادمی نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل برای بازی در سرزمین شمالی شد. او در سال‌های اخیر در فیلم‌های خانم پتی گریو یک روز زندگی می‌کند به کارگردانی بهارات نالوری، و بخوان و بسوزان به کارگردانی جوئل و ایتن کوئن بازی کرده.

فرانسیس مک دورمند و براداران کوئن

8. مک‌دورمند در شش فیلم از آثار برادران کوئن بازی کرده. این بازی‌ها شامل نقش‌های کوچکی در بزرگ کردن آریزونا و گذرگاه میلر، یا نقش‌های بزرگ‌تری در فضای خونبار، فارگو، مردی که آنجا نبود' و بخوان و بسوزان است.

فرانسیس مک دورمند 4

زندگی شخصی فرانسیس مک‌دورمند

9. فرانسیس مک‌دورمند همسر جوئل کوئن کارگردان سرشناس سینما است و آن دو فرزند پسری اهل اروگوئه را به فرزندی گرفته‌اند و در نیویورک سیتی زندگی می‌کنند.

10. فرانسیس مک دورمند یک پسر به نام پدرو دارد که که آن را در سال 1994 به فرزند خواندگی پذیرفت.

11. فرانسیس مک دورمند سومین و کوچکترین فرزندی بود که توسط زوجی به نام مک دورمند به فرزند خواندگی پذیرفته شد.

12. در سال 2004 فرانسیس مک دورمند رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین بوده است.

13. او در سال 1988 برای بازی در نمایش « اتوبوسی به نام هوس » نامزد دریافت جایزه تونی شد.

14. فرانسیس مک دورمند در سال 2005 یکی از امیدهای نامزدی جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر برای فیلم « ایان فلکس » بود اما در نهایت وارد لیست نهایی نشد.

فرانسیس مک دورمند 3

15. نقش آفرینی فرانسیس مک دورمند در فیلم « فارگو » در جایگاه بیست و هفتم در فهرست صد نقش آفرینی برتر تاریخ سینما به انتخاب مجله پریمیر قرار گرفته است.

16. در سال 2005 فرانسیس مک دورمند با چارلیز ترون دو فیلم مشترک داشت : « ایان فلکس » و «  سرزمین شمالی ».

17. فرانسیس مک دورمند یکی از 16 بازیگر زن تاریخ است که توانسته جوایز اسکار، امی و تونی را دریافت نماید.

بازی درخشان فرانسیس مک دورمند در فیلم می‌سی‌سی‌پی می‌سوزد

118. جین سیسکل، منتقد سینما در مطلب خود برای شیکاگو تریبیون (Chicago Tribune)، ضمن تحسین بازی درخشان مک‌دورمند در فیلم می‌سی‌سی‌پی می‌سوزد آن را  به عنوان وجدان اخلاقی داستان، برگ برنده‌ی فیلم نامید. شیلا بنسون، منتقد لس آنجلس تایمز (Los Angeles Times) نیز ضمن انتخاب عملکرد مک‌دورمند به عنوان بهترین اجرا، نقش آفرینی وی را در جایگاه تنها صدای طنین انداز برآمده از اخلاقیات در فیلم، به شدت ماندگار توصیف کرد. 

فرانسیس مک دورمند 2

فرانسیس مک‌دورمند در فیلم فارگو

19. فرانسیس در کمدی سیاه فارگو (Fargo) ساخته برادران کوئن، در نقش یک پلیس حامله‌ی ساده دل اما بسیار باهوش به نام مارج گاندرسون ظاهر می‌شود که درصدد حل معمای مجموعه‌ای از قتل‌ها است. «فارگو» در سال ۱۹۹۶ علاوه بر دریافت جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن، نامزد دریافت ۷ جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم شد و در این میان، مک‌دورمند نیز جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. او برای ایفای نقش مارج علاوه بر تغییر لهجه‌ی خود، مدتی کنار یک افسر پلیس حامله‌ی اهل سنت پل مینه سوتا به کار مشغول شد. منتقدان «فارگو» را به دلیل ایده‌ی جنایی اوریجینال خود و همچنین نشان دادن نتایج فاجعه‌ بار طمع ورزیدن انسان‌ها ستودند و همچنین از نقش آفرینی فرانسیس نیز به عنوان یکی از بهترین بازی‌های سال نام بردند. او در شرایطی اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی را تصاحب کرد که در یک سوم ابتدایی فیلم حضور نداشت.

فرانسیس مک دورمند در سریال آلیو کیتریج

20. مک‌دورمند که سال‌ها قبل حقوق مجموعه‌ی داستانی آلیو کیتریج (Olive Kitteridge) نوشته‌ی الیزبت استرات را به دست آورده بود، در ادامه تصمیم گرفت که با همکاری شبکه‌ی HBO، این داستان برنده‌ی جایزه پولیتزر را به یک مینی سریال تبدیل کرده و خودش نیز در نقش اصلی آن ظاهر شود. او همچنین پس از مذاکره با لیسا چولودنکو، کارگردان صاحب نام آمریکایی، وی را برای هدایت تمام قسمت‌های مجموعه انتخاب کرد. فرانسیس در «آلیو کیتریج» نقش یک معلم ریاضی بازنشسته را ایفا کرده که در کنار همسر داروخانه دارش در شهر کوچک کرازبی در ایالت مین زندگی می‌کند. زنی پیچیده، کله شق و سرشار از واقع گرایی که به شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه عادت دارد. فرانسیس به واسطه‌ی بازی در «آلیو کیتریج»، ضمن نامزدی در جوایز گلدن گلوب، جایزه امی در بخش بهترین بازیگر زن مینی سریال را از آن خود کرد و بدین ترتیب، به یازدهمین بازیگر زن تاریخ بدل شد که هر سه جایزه‌ی اسکار، امی و تونی را به عنوان معتبرترین جوایز آمریکایی در زمینه‌های سینما، تلویزیون و تئاتر به دست آورده است.

جوایز و افتخارات فرانسیس مک دورمند

21. فهرست زیر بخشی از جوایز و افتخارات مک دورمند محسوب می‌شود:

  • برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن (۲۰۲۱) برای فیلم عشایر
  • برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن (۲۰۱۷)برای فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ
  • نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن (۲۰۰۵) برای فیلم سرزمین شمالی
  • نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن (۲۰۰۰) برای فیلم تقریباً مشهور
  • برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن (۱۹۹۶) برای فیلم فارگو
  • جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر نقش زن برای سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی (۲۰۱۴)
  • نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن (۲۰۰۵) برای فیلم سرزمین شمالی
  • نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن (۲۰۰۰)
  • نامزد هفتمین مراسم جایزه انجمن بازیگران فیلم (۲۰۰۰)
  • نامزد دوازدهمین مراسم جایزه انجمن بازیگران فیلم (۲۰۰۵) برای فیلم سرزمین شمالی
  • (۱۹۹۶)
  • نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی (۲۰۰۸)
  • جایزه انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن (۲۰۰۰)
  • ۱۰۰ سال... ۱۰۰ قهرمان و شرور به انتخاب بفا
  • شصت و هفتمین جوایز امی ساعات پربیننده
  • جایزه امپایر بهترین بازیگر زن (۱۹۹۷)
  • جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن هیئت ملی بازبینی فیلم (۱۹۸۸)
  • جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر نقش اول زن (۱۹۹۶)
  • جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن برای بازیگر زن سال (۱۹۹۶)
  • کاندیدای بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم فارگو در سال ۱۹۹۶
  • کاندیدای بفتای بهترین بازیگر مکمل زن برای فیلم تقریباً مشهور در سال ۲۰۰۰
  • کاندیدای بفتای بهترین بازیگر مکمل زن برای فیلم سرزمین شمالی در سال ۲۰۰۵
  • برنده بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ در سال ۲۰۱۷

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها