50 حقیقت جذاب درباره دیوید لینچ که جالب است بدانید

دیوید لینچ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، هنرمند تجسمی، نوازنده، بازیگر و نویسنده آمریکایی است. او سبک منحصربه‌فرد در فیلم‌سازی ارائه کرده است که در آن آثارش سورئالیستی و بسیار خشن هستند. در واقع، مهم‌ترین ویژگی دیوید لینچ این است که او از ایجاد مزاحمت برای بیننده فیلم‌هایش لذت می‌برد.

دیوید لینچ 2

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:در صورتی که اطلاعات زیادی در مورد شخصیت دیوید لینچ ندارید در مطلب حاضر 50 واقعیت جذاب درباره او آورده شده است که به شما کمک می‌کند تا با این فیلم‌ساز جنجالی و جذاب آشنا شوید.

1- دیوید لینچ در اصل می‌خواست یک نقاش شود. حتی در مدرسه موزه بوستون در آکادمی هنرهای زیبا پنسیلوانیا به تحصیل در رشته نقاشی پرداخت اما در نهایت سر از فیلم‌سازی درآورد

2- دیوید لینچ معتقد است که ایده بهترین چیز در جهان است. چرا که هیچ‌کس بدون ایده نمی‌تواند کاری انجام دهد. از ابتدایی‌ترین تا پیچیده‌ترین فرایندها همه ابتدا با یک ایده آغاز می‌شود.

3- دیوید لینچ روند خلاقیت خود را با ایده پردازی آغاز می‌کند تا اینکه در واقع عاشق یکی از ایده‌ها شود؛ و بعد در تمامی سیر کار به آن ایده آن می‌چسبد و آن را اجرا می‌کند.

4- لینچ کارگردان به مراقبه اعتقاد زیادی دارد و به‌طور مداوم مدیتیشن می‌کند.

5- از نظر لینچ، انسان‌ها موجودات باشکوهی هستند که گنجینه‌ای درون خود دارند. او این گنجینه را «اقیانوس آگاهی ناب، سعادت ناب» می‌نامد.

6- دیوید بر این باور است که تک‌تک انسان‌ها دارای هوش، خلاقیت، عشق، شادی، انرژی و آرامش بی‌حدوحصر هستند.

7- او مراقبه را برای رسیدن به «اقیانوس آگاهی ناب» انجام می‌دهد.

دیوید لینچ

8- لینچ معتقد است که منفی گرایی با رشد در حالت استعلایی ذهنی، به‌تدریج از درون خود حذف می‌شود.

9- دیوید لینچ ادعا می‌کند یک زندگی عاری از استرس، اضطراب، تنش، اندوه، افسردگی، نفرت، عصبانیت و ترس دارد.

10- او واقعاً می‌داند که چگونه چند کار را هم‌زمان انجام دهد و در این کار هم بسیار عالی است. دیوید لینچ بیش از هر انسان دیگری در سایت IMDB امتیاز دارد. او همچنین علاوه بر فیلم‌سازی یک آلبوم منتشر کرده و در تولید تعدادی فیلم دیگر نیز حضور داشته است.

11- فیلم او جاده مالهالند (2001) تأثیر فوق‌العاده‌ای بر تماشاگرانش گذاشت. فیلم باعث شد مردم هنگام تماشای این شاهکار، چیزهای زیادی را زیر سؤال ببرند. علاوه بر این، این فیلم سومین نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را به لینچ داد.

محبوب‌ترین فیلم دیوید لینچ

12- مخمل آبی Blue Velvet (1986) محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر از دیوید لینچ است.

13- دیوید همیشه دکمه بالایی پیراهن خود را دکمه می‌بندد، زیرا با باز ماندن دکمه بالایی احساس آسیب‌پذیری بیش‌ازحدی می‌کند.

14- تا سن 14 سالگی، دیوید لینچ در شش شهر مختلف و پنج ایالت مختلف زندگی می‌کرد: مونتانا، آیداهو، واشنگتن، کارولینای شمالی و ویرجینیا.

15- هر صفحه فیلم‌نامه به‌طورمعمول معادل یک صفحه در هر دقیقه است، اما فیلم‌نامه فیلم Eraserhead (که 89 دقیقه است) فقط 21 صفحه است.

16- در طی پنج سال تولید Eraserhead، لینچ از همسر اول خود (پگی ریوی) جدا شد و با همسر دوم خود (ماری فیسک) ازدواج کرد.

17- ایده عنوان فیلم بزرگراه گمشده از عبارتی در رمانی از باری گیفورد، مردم شب برداشت. بعداً لینچ فهمید که هنک ویلیامز آهنگی به نام "Lost Highway" نوشته است.

18- در اوایل دهه 80، استنلی کوبریک از Eraserhead به‌عنوان فیلم موردعلاقه خود نام برد.

دیوید لینچ و ساخت فیلم تبلیغاتی

19- لینچ تعداد زیادی فیلم تبلیغاتی برای برندهای معتبر از جمله کالوین کلاین، جورجیو آرمانی، پلی‌استیشن 2 و یک شرکت قهوه سازی ژاپنی کارگردانی کرده است.

20- علاوه بر سریال Twin Peaks، کارهای تلویزیونی دیگر او شامل سریال مینی سریال HBO Hotel Room است.

21- نیمه اول فیلم Mulholland Drive او در سال 2001 در ابتدا به‌عنوان پایلوت برای ABC ساخته شد، سپس بعداً به‌عنوان فیلم تکمیل شد.

22- از سال 1983 تا 1992، لینچ کمیک استریپی را که در Village Voice و LA Reader وجود داشت، نوشت و طراحی کرد، به نام عصبانی‌ترین سگ در جهان.

23- نقاش موردعلاقه او فرانسیس بیکن است.

دیوید لینچ 5

24- او از اواخر دهه 70 سعی در ساخت فیلمی به نام Ronnie Rocket داشت، اما همه کسانی که فیلم‌نامه را خواندند آن را رد کردند.

مراقبه دیوید لینچ

25- لینچ در 38 سال گذشته مراقبه استعلایی را انجام داده است. او می‌گوید مراقبه احساس عصبانیت او را برطرف کرد.

26- او در تلاش است 7 میلیارد دلار کمک کالی برای گنجاندن مراقبه در برنامه درسی مدارس سراسر آمریکا جمع کند.

دیوید لینچ 4

27- او مارک قهوه ارگانیک خود را به نام "David Lynch Signature Cup" دارد.

28- برای مدتی، او هر روز در وب‌سایت خود و کانال YouTube اش گزارش هواشناسی می‌داد.

29- لینچ یک فیلم کوتاه برای مجموعه فیلم‌های کوتاه مایکل جکسون، با عنوان «خطرناک»، در سال 1993 کارگردانی کرد.

30- او دارای سه فرزند از سه همسر مختلف است.

چهار ازدواج دیوید لینچ

31- دیوید لینچ در حال حاضر در چهارمین ازدواج خود است (امیلی استوفل).

32- لینچ از سال 1986 تا 1991 با ایزابلا روسلینی ستاره مخملی آبی در رابطه بود.

33- لینچ کارگردانی Dune را فقط پس از آن انجام داد که تهیه‌کننده Dino De Laurentiis موافقت کرد تا کنترل خلاقانه کامل فیلم بعدی خود را که مشخص شد مخمل آبی است به او بدهد. او از آن زمان برنده نهایی فیلم‌هایش بوده است.

34- سیب‌زمینی سرخ‌کرده و پنیر کبابی تقریباً همه‌چیز اصلی رژیم غذایی او در مجموعه Eraserhead بود.

35- ساخت اولین فیلم او، Eraserhead پنج سال طول کشید. لینچ بسیاری از سرمایه‌های شخصی خود را صرف تولید این فیلم کرد.

دیوید لینچ 3

36- یکی از هم‌اتاقی‌های دانشگاه او پیتر ولف بود که بعدها به‌عنوان خواننده اصلی گروه J. Geils به شهرت رسید.

37- دخترش، جنیفر لینچ، کارگردان فیلم 1993 Boxing Helena، and Surveillance بود که در سال 2009 اکران نمایشی محدودی داشت.

38- او ادعا می‌کند که ناهارش را تقریباً هر روز به مدت هشت سال به‌طور مستقیم، از سال 1976 تا 1984 در Bob's Big Boy در لس‌آنجلس صرف کرده است.

39-  او به‌عنوان رئیس هیئت‌داوران بزرگ جشنواره فیلم کن در سال 2002 انتخاب شد. فیلم رومان پولانسکی با عنوان «پیانیست» نخل طلای آن سال را برد.

40- در ابتدا به لینچ این شانس داده شد تا فیلم Fast Times را در Ridgemont High کارگردانی کند. او خودش حس نمی‌کرد که برای کار مناسب است.

41- استوارت کورنفلد، تهیه‌کننده اجرایی فیلم Elephant Man، لینچ را «جیمی استوارت از مریخ» لقب داد. این نقل‌قول اغلب به‌دروغ به مل بروکس نسبت داده می‌شود.

42- والدین دیوید لینچ در دانشگاه دوک با همدیگر آشنا شدند.

43- لینچ صداپیشگی شخصیت گاس متصدی بار را در شو کلیولند بر عهده داشته است. آن شخصیت بر اساس شخصیت او بنا شده است.

سه‌گانه بورن فیلم موردعلاقه دیوید لینچ

44- او از طرفداران سه‌گانه بورن با بازی مت دیمون است. او اولین فیلم از آن مجموعه را بیشتر دوست دارد.

45- جورج لوکاس از لینچ خواست تا کارگردانی فیلم بازگشت از جدای را بر عهده داشته باشد. لینچ نپذیرفت و به او گفت، «تو خودت باید این را فیلم را بسازی. این مال شماست! موضوع من نیست.» در عوض، او کارگردانی Dune را بر عهده داشت.

46- لینچ قصد داشت دو فیلم دیگر درباره Twin Peaks بسازد، اما ازآنجاکه فیلم اول ناموفق بود، برنامه‌های ادامه ساخت سریال لغو شد.

47- او در مصاحبه‌ای با MTV، ادعا می‌کند که پس از فیلم‌برداری دیجیتالی Inland Empire در سال 2006، دیگر هرگز به فیلم‌برداری با نگاتیو بازنمی‌گردد.

48- وقتی روی اوربیسون برای اولین بار نحوه استفاده از آهنگ "In Dreams" را در Blue Velvet دید آن را دوست نداشت، اما پس از دیدن فیلم برای بار دوم نظرش تغییر کرد.

49- لینچ می‌گوید که کارهای او از بسیاری جهات بیشتر به فیلم‌سازان اروپایی شبیه است تا آمریکایی؛ وی باور دارد که بیشتر فیلم‌هایی که «روح را به هیجان و رقص می‌آورند» متعلق به کارگردانان اروپایی بوده‌اند. وی فیلم‌سازانی مانند استنلی کوبریک، فدریکو فلینی، ورنر هرتسوک و ژاک تاتی را تحسین می‌کند. او همچنین اظهار کرده که فیلم سان‌ست بلوار بیلی وایلدر و نیز لولیتای کوبریک از فیلم‌های موردعلاقه او هستند.

50- دیوید لینچ چهار بار نامزد کسب اسکار بهترین کارگردان شد، که البته در هیچ‌کدام برنده نشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها