سه کشور اروپایی عضو برجام:

پیشرفت‌های هسته‌ای ایران خطرناک و غیرقانونی هستند

پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نه تنها خطرناک و غیرقانونی هستند، بلکه خطر از هم پاشیدن توافقی را دارند که ما با دقت آن را برای احیای برجام تنظیم کرده‌ایم.

پیشرفت‌های هسته‌ای ایران خطرناک و غیرقانونی هستند

پیشرفت‌های هسته‌ای ایران خطرناک و غیرقانونی هستند

سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای در شورای حکام تصریح کردند: انباشت نگران کننده مواد غنی شده، به ویژه اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰ درصد و اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد، موجب نگرانی زیادی است. این مسئله باعث کاهش بیشتر زمان ایران برای دستیابی به اولین سلاح هسته‌ای می‌شود و همچین موجب بی‌اعتمادی نسبت به نیات ایران می‌شود. بخشی از این ذخایر به اهداف غنی شده، تبدیل شده و تحت تابش قرار گرفته است که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند. هیچ یک از این فعالیت‌ها توجیه غیرنظامی معتبری در ایران ندارند.

در ادامه بیانیه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان آمده است: پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نه تنها خطرناک و غیرقانونی هستند، بلکه خطر از هم پاشیدن توافقی را دارند که ما با دقت آن را برای احیای برجام تنظیم کرده‌ایم. ادامه تحقیق و توسعه و استفاده گسترده از سانتریفیوژهای پیشرفته به طور دائمی توان غنی سازی ایران را بهبود می بخشد. ایران اکنون با بیش از 2000 سانتریفیوژ پیشرفته قدرتمند غنی‌سازی می‌کند که می‌توانند چندین برابر سریع‌تر از مدل مجاز در برجام غنی‌سازی کنند. هرچه ایران بیشتر به پیشرفت انباشت دانش با پیامدهای غیرقابل برگشت ادامه دهد، بازگشت به برجام دشوارتر می شود.

این موضوع در مورد فعالیت های تحقیق و توسعه در مورد تولید فلز اورانیوم نیز صادق است که گامی کلیدی در تولید سلاح هسته ای است. ضروری است که ایران این فعالیت ها را از سر نگیرد یا کار دیگری را آغاز نکند، به ویژه در رابطه با تبدیل UF6 به UF4، که همگی هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در ایران ندارند. پیشرفت‌ها در این زمینه خیلی سریع توازن توافقی را که ما در وین نهایی کرده‌ایم بر هم می‌زند.

سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا از آوریل 2021 درگیر مذاکرات فشرده با ایران با هدف احیای برجام هستند. سه کشور اروپایی از هیچ تلاشی دریغ نکرده است و زمانی که ما سه ماه پیش وین را ترک کردیم، یک توافق قابل اجرا روی میز داشتیم که ایران و امریکا را به توافق بازمی‌گرداند. ما متاسفیم که ایران هنوز از فرصت دیپلماتیک برای به نتیجه رساندن توافق استفاده نکرده است.

ما همیشه به صراحت گفته ایم که اولویت ما بازگرداندن برجام بوده است. به همین ترتیب، ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که توافق نمی‌تواند به طور نامحدود روی میز بماند، دقیقاً به این دلیل که ایران به پیشرفت توانایی‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و مزایای عدم اشاعه توافق و در نتیجه امکان دستیابی به توافق را تضعیف می‌کند. ما قویاً از ایران می‌خواهیم که تشدید فعالیت برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و فوراً به توافقی که روی میز است منعقد کند. این امر همچنین به آژانس اجازه می‌دهد تا راستی‌آزمایی و نظارت کامل را از سر بگیرد و تداوم اگاهی خود را در مورد این برنامه بازسازی کند و به جامعه بین‌المللی در مورد ماهیت منحصراً صلح‌آمیز آن تضمین دهد./انتخاب

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها