آتش بس در قفقاز/توافق ارمنستان و آذربایجان

نخست‌وزیر ارمنستان از امضای توافق جدید با رهبران روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه "قره‌باغ" خبر داد.

آتش بس در قفقاز/توافق ارمنستان و آذربایجان

متن این توافق‌نامه به شرح زیر است:

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان «الهام علی‌اف»، نخست‌وزیر ارمنستان «نیکولای پاشینیان» و رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه «ولادیمیر پوتین» موارد زیر را اعلام کردند:

۱. آتش‌بس کامل همه درگیری‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ از ساعت ۰۰:۰۰ به وقت مسکو در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ اعلام می‌شود. جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، که از این به بعد طرفین نامیده می‌شوند، در مواضع خود متوقف می‌شوند.

۲. منطقه آغدم و سرزمین‌های در دست ارمنستان در منطقه گازاخ جمهوری آذربایجان تا ۲۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ به آذربایجان بازگردانده می‌شود.

۳. در امتداد خط تماس در قره‌باغ و در امتداد دالان لاچین، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به تعداد ۱۹۶۰ نفر از نیروهای مسلح، ۹۰ زره‌پوش، ۳۸۰ واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می‌شوند.

۴. نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به موازات عقب‌نشینی نیروهای مسلح ارمنستان مستقر می‌شود. مدت زمان اقامت نیروهای نظامی صلح فدراسیون روسیه ۵ سال است، با تمدید خودکار برای دوره‌های ۵ ساله بعدی، در صورتی که هیچ یک از طرفین ۶ ماه قبل از انقضا مدت قصد برای خاتمه استفاده از این ماده اعلام نکرده باشد.

۵. به منظور افزایش اثربخشی کنترل بر اجرای توافق نامه‌ها توسط طرف‌های درگیر، یک مرکز حفظ صلح برای کنترل آتش بس مستقر می‌شود.

۶. جمهوری ارمنستان منطقه کلبجر را تا ۱۵ نوامبر سال ۲۰۲۰ و منطقه لاچین را تا اول دسامبر سال ۲۰۲۰ با پشت سر گذاشتن دالان لاچین (۵ کیلومتر عرض) که اتصال قره‌باغ با ارمنستان را تضمین می‌کند و در عین حال غیرقابل بازگشت است، به جمهوری آذربایجان باز می‌گرداند. شهر شوشا را به لاچین وصل نمی‌کند.

با توافق طرفین، در سه سال آینده، برنامه‌ای برای احداث یک مسیر جدید ترافیکی در امتداد کریدور (دالان) لاچین‌، با ارائه ارتباط بین خان‌کندی (استپاناکرت) و ارمنستان، با انتقال مجدد متعاقب نیروهای صلح آمیز روسیه برای محافظت از این مسیر، تعیین می‌شود. جمهوری آذربایجان ایمنی ترافیک را تضمین می‌کند. در امتداد دالان لاچین از شهروندان، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت.

۷. آوارگان و پناهندگان داخلی در حال بازگشت به خاک قره‌باغ و مناطق مجاور تحت کنترل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هستند.

۸. تبادل اسرای جنگی و سایر افراد و اجساد کشته‌شدگان درگیر است.

۹. کلیه ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه مسدود نمی‌شود. جمهوری ارمنستان به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت، بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان ارتباطات حمل و نقل برقرار می‌کند. کنترل حمل و نقل توسط نهادهای سرویس مرزی FSB روسیه اعمال می‌شود.

با توافق طرفین، ساخت ارتباطات حمل و نقل جدیدی که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق غربی آذربایجان پیوند می‌دهد نیز فراهم می‌شود.

از زمان آغاز درگیری‌های جدید در قره باغ، سه توافقنامه برای آتش بس در این منطقه امضا شد که همه آنها با شکست مواجه شد.


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها