برنامه بانک مرکزی برای مهار ابرتورم

بانک مرکزی برنامه خود برای ابر تورم را آغاز کرده است اما به گفته تحلیلگران،از اواسط سال تورم افزایش می یابد.

برنامه بانک مرکزی برای مهار ابرتورم

به گزارش مستقل آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت:

بانک مرکزی ترکیه به طور غیرمنتظره ای نرخ بهره را 500 واحد پایه افزایش داد و به 50 درصد رساند و با اشاره به چشم انداز بدتر تورم و متعهد شدن به تشدید بیشتر ، امیدها و انتظارات برای بهبود وضعیت و یا کاهش قیمت ها را به طور قابل توجهی، کاهش داد.

غافلگیری شاهین 10 روز قبل از انتخابات محلی سراسری رخ داد و از سوی تحلیلگران به عنوان سیگنالی تلقی شد که بانک مرکزی از هر گونه محدودیت سیاسی مستقل است و مصمم به مقابله با تورمی است که تا 70 درصد در حال افزایش است.

در پاسخ، واحد پول لیر تا 2 درصد افزایش یافت و در حدود 31.9 در برابر دلار قرار گرفت و هفته‌ها کاهش مداوم را معکوس کرد و اوراق دلاری ترکیه افزایش یافت.

پیوتر ماتیس، تحلیلگر ارشد FX در In Touch Capital Markets در لندن گفت: افزایش نرخ بهره- که تقریباً از همه پیش‌بینی‌ها پیشی گرفت - بازار را شگفت‌زده کرد.

او گفت: «تصمیم امروز یک سیگنال بسیار قوی است مبنی بر اینکه رئیس بانک مرکزی (فاتح) کاراهان، که پس از استعفای غیرمنتظره ارکان، زمام امور را به دست گرفت، مصمم است تورم فوق العاده بالا را تحت کنترل درآورد.

این بانک اکنون نرخ بازپرداخت یک هفته‌ای خود (TRINT=ECI) را افزایش داده است، پس از پیروزی رئیس جمهور طیب اردوغان در انتخابات ماه مه و چرخش به سمت راست‌گرایی بیشتر در سیاست‌های اقتصادی، برگه جدیدی را از 8.5 درصد از ژوئن گذشته تا کنون 4150 واحد باز کرده است.

بانک مرکزی ترکیه پس از نشست ماهانه کمیته سیاست پولی خود افزود: در صورت پیش‌بینی وخامت قابل توجه و مداوم تورم، سیاست تشدید خواهد شد.

گلدمن ساکس گفت که این اقدام بانک مرکزی نشان دهنده تعدیل یکباره برای کاهش انتظارات تورمی است نه آغاز یک چرخه انقباض دیگر.

برای تقویت حرکت انقباضی، بانک مرکزی چارچوب عملیاتی سیاست خود را نیز تعدیل کرد و نرخ استقراض و وام یک شبه را 300 واحد پایه زیر و بالاتر از نرخ رپو تعیین کرد.

در این بیانیه آمده است: «موضع پولی فشرده تا زمانی که کاهش قابل توجه و پایدار در روند اصلی تورم ماهانه مشاهده شود و انتظارات تورمی به محدوده پیش‌بینی‌شده همگرا شود، حفظ خواهد شد».

افزایش نرخ تورم قبل از انتخابات

تورم در ماه گذشته، زمانی که بانک مرکزی پس از یک رشته اقدامات افزایش مداوم از ژوئن، نرخ بهره را ثابت نگه داشته بود، به بالاتر از حد انتظار 67 درصد رسید.

در حالی که انتظار می رود تورم در اواسط سال کاهش یابد، انتظارات همچنان بالاست. کاهش اخیر ارزش لیر همراه با کاهش ذخایر خارجی برخی از انتظارات را برای افزایش بیشتر نرخ بهره در آینده افزایش داده بود - البته تنها پس از انتخابات شهرداری در 31 مارس که حزب عدالت و توسعه اردوغان در تلاش است شهرهای کلیدی مانند استانبول را به دست آورد.

در نظرسنجی رویترز، 20 نفر از 22 پاسخ دهنده انتظار داشتند که بانک در ماه مارس نرخ بهره را ثابت نگه دارد، در حالی که دو نفر دیگر افزایش تنها 250 واحد پایه را پیش بینی کردند. با این حال، نظرسنجی نشان داد که اکثریت قوی انتظار داشتند که در اواخر امسال دوباره افزایش یابد.

بانک مرکزی در هفته‌های اخیر گام‌های دیگری برای تقویت اعتبار از جمله اقدام در مورد الزامات ذخیره برداشت، که باعث شد برخی بانک‌ها محدودیت‌های وام را کاهش دهند یا حتی ارائه وام را متوقف کنند. همچنین حداکثر نرخ برداشت نقدی کارت اعتباری را افزایش داد.

انتظار می‌رود که سیاست‌های مالی سخت‌تر پس از انتخابات آتی، افزایش هزینه‌های اعتباری و تشدید فشار اقتصادی برای ترک‌ها پس از سال‌ها بحران،هزینه‌های زندگی را افزایش دهد.

در اوایل این ماه، مهمت شیمشک، وزیر دارایی قول داد اقداماتی برای کمک به بانک مرکزی در کاهش تورم انجام دهد. محرک های مالی پس از انتخابات عمومی ماه مه سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافت، اما در ماه های اخیر قبل از رای گیری این ماه کمی افزایش یافت.

جمعه گذشته، نظرسنجی ماهانه بانک مرکزی از انتظارات فعالان بازار نشان داد که تورم سالانه پایان سال ترکیه 44.19 درصد بوده است که بالاتر از پیش‌بینی 36 درصدی خود بانک است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها