بالاترین تورم در 2 دهه اخیر؛فروپاشی اقتصادی نزدیک است

با افزایش شدید قیمت ها،نرخ تورم در ترکیه به بالاترین حد رسید و هشدارها برای فروپاشی اقتصادی به صدا در آمد.

بالاترین تورم در 2 دهه اخیر؛فروپاشی اقتصادی نزدیک است

تورم در ترکیه به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر رسیده است، که بالاتر از حد انتظار 54.44 درصد در ماه فوریه است، زیرا لیر همچنان در حال از دست دادن ارزش خود است و قیمت حامل های انرژی نیز افزایش می یابد.

 بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه در روز پنجشنبه، قیمت کالاهای مصرفی نسبت به ماه قبل 4.81 درصد افزایش یافت.  شاخص قیمت تولیدکننده نسبت به ماه قبل 7.22 درصد افزایش یافت و سالانه 105 درصد افزایش یافت.

 واردات بی سابقه انرژی در ژانویه به کسری تجاری ترکیه کمک کرد و قیمت کالاها در بحبوحه نگرانی های عرضه و تهاجم روسیه به اوکراین به افزایش خود ادامه داد.  قیمت نفت برنت نسبت به سال قبل 53 درصد افزایش یافته است.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، صادرات را در اولویت قرار داده است،بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر تا کنون نرخ بهره را 500 واحد کاهش داده و به 14 درصد رسانده است.

 لیر ترکیه در یک سال گذشته تقریباً 47 درصد از ارزش خود را از دست داده است که ناشی از امتناع اردوغان از افزایش نرخ ها با افزایش مداوم تورم است.  تلاطم ارز به ترک ها ضربه سختی زده است، زیرا ارزش حقوق آنها کاهش یافته و هزینه های زندگی به طور چشمگیری افزایش یافته است.  افزایش شدید تعرفه های برق و گاز طبیعی درد و رنج مصرف کنندگان و مشاغل را تشدید کرده است.

 رقم تورم ژانویه این کشور 48.7 درصد بود که در آن زمان بالاترین رقم در دو دهه اخیر بود.  در اواسط فوریه، اردوغان قول داد که «بندهای نرخ بهره را بشکند» و تورم را تک رقمی کند.  او مشکلات ارزی ترکیه را ناشی از "ابزارهای مالی خارجی" دانسته است.

 دولت اردوغان درعوض «ارزش دائمی» و «طرح نجات» را ترویج کرده است که بانک مرکزی ترکیه پس‌اندازهای لیر را با ورود و جبران زیان سپرده‌های لیر تضمین می‌کند، در صورتی که ارزش آن‌ها در برابر ارزهای سخت فراتر از نرخ‌های بهره تعیین‌شده باشد. 

 تحلیلگران می گویند این طرح پرهزینه است و اساساً یک افزایش بزرگ پنهان نرخ بهره است و احتمالاً در بلندمدت پایدار نخواهد بود.

 کاپیتال اکونومیکس مستقر در لندن روز پنجشنبه در یادداشتی نوشت: «تورم تا ماه‌های پایانی سال جاری نزدیک به این سطوح بالا باقی خواهد ماند، اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی و مهم‌تر از همه، رئیس‌جمهور اردوغان انگیزه ای برای افزایش نرخ بهره ندارند»

 دلار در صبح روز پنجشنبه در استانبول در برابر لیر کمی کمتر از 1 درصد افزایش یافت و ارز ترکیه در برابر دلار 14.13 معامله شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها