جهش شدید دلار در هفته های آینده

بانک مرکزی جهت افت ارزش پول ملی هفته گذشته و این هفته چندین میلیارد دلار به بازار تزریق کرد.

جهش شدید دلار در هفته های آینده

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

لیر روز دوشنبه در بحبوحه نگرانی سرمایه گذاران در مورد سیاست پولی ترکیه تقریبا 8 درصد در برابر دلار سقوط کرد و هفته گذشته پس از میلیاردها دلار مداخله در بازار با حمایت دولت، بیش از 50 درصد افزایش یافت.

لیر همچنین هفته گذشته با اقدام دولت برای پوشش زیان در برخی سپرده ها حمایت شد و دیروز دوشنبه نیز لیر ترکیه تا 11.6 در برابر دلار کاهش یافت..

دوشنبه گذشته، پس از یک ماه کاهش به دلیل ترس از تورم مارپیچ ناشی از کاهش متوالی نرخ بهره که توسط طیب اردوغان طراحی شده بود، به پایین ترین سطح تاریخ 18.4 در هر دلار سقوط کرد.

در سطوح فعلی، ارز همچنان 35 درصد ضعیف تر از پایان سال گذشته است.

اردوغان اواخر دوشنبه گذشته از طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن خزانه داری و بانک مرکزی زیان سپرده های تبدیل شده لیر در برابر ارزهای خارجی را جبران می کنند، که جرقه ای را برای بزرگ ترین افزایش روزانه لیر ایجاد کرد. ادامه مطلب

بر اساس داده ها، بانک مرکزی ترکیه 1.35 میلیارد دلار مداخلات مستقیم در بازار ارز را در 2 تا 3 دسامبر برای حمایت از لیر در حالی که حدود 13.5 در هر دلار بود فروخت.

اردوغان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی AHaber گفت که ترک ها به پول محلی اعتماد کردند و پس از اعلام طرح ضد دلاری، سپرده ها 23.8 میلیارد لیر افزایش یافت.

اما داده‌های ناظر بانکی BDDK نشان داد که پس از انباشت شدید دلار در هفته گذشته، سپرده‌گذاران فردی ترکیه در سه‌شنبه گذشته 163.7 میلیارد دلار ارز در اختیار داشتند که تقریباً نسبت به دوشنبه و جمعه که مجموع 163.8 میلیارد دلار بود، تغییری نکرده است.

لیر هفته گذشته از آنچه معامله‌گران و اقتصاددانان آن را فروش پشتیبان دلار توسط بانک‌های دولتی تحت حمایت بانک مرکزی می‌خوانند، افزایش یافت.

بانک مرکزی تحت فشار اردوغان، علیرغم افزایش تورم به بیش از 21 درصد، از سپتامبر تا کنون نرخ های خود را 500 واحد کاهش داده و به 14 درصد رسانده است. اقتصاددانان پیش بینی می کنند که افزایش قیمت ها در سال آینده تا حدودی به دلیل کاهش ارزش لیر از 30 درصد فراتر رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها