در ترکیه:

امیدها برای کاهش تورم و ارزانی قیمت ها از بین رفت

با افزایش قیمت دلار در ترکیه و افزایش تورم،امیدها برای کاهش تورم و ارزانی قیمت ها از بین رفت.

امیدها برای کاهش تورم و ارزانی قیمت ها از بین رفت

به گزارش مستقل آنلاین، یورو نیوز نوشت:

تورم در ترکیه در ماه فوریه به بالاترین حد خود در 15 ماه گذشته رسید که از انتظارات فراتر رفت و به نگرانی ها از افزایش بیشتر نرخ بهره دامن زد.

موسسه آمار ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه این کشور در ماه فوریه به 67.07 درصد افزایش یافته است که بیش از پیش‌بینی‌ها بوده است.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که تورم سالانه در ماه فوریه به 65.7 درصد خواهد رسید و تا پایان سال 2024 به 42.7 درصد کاهش خواهد یافت.

از ژانویه تا فوریه، نرخ ماهانه تغییر 4.53 درصد بود، کمتر از جهش ماه گذشته 6.7 درصد، اما بسیار بالاتر از پیش بینی نظرسنجی رویترز 3.7 درصد بود.

نتیجه شوک در درجه اول ناشی از افزایش قیمت در بخش هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، همراه با تورم در بخش آموزش بود.

کارشناسان همچنین معتقدند که افزایش حداقل دستمزد، که در اول ژانویه معرفی شد، در قرائت فوریه تاثیرگذار بوده است.

کمتر از دو هفته پیش، بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت پس از یک چرخه 8 ماهه انقباض، نرخ بهره اصلی خود را در 45 درصد ثابت نگه دارد، تصمیمی که اکنون زیر سوال رفته است، برخی نیز در حال حاضر افزایش بیشتر نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کنند

این نهادعالی اقتصادی هنگام تغییر موضع خود در مورد هزینه های استقراض، در بیانیه ای اعلام کرد: در صورت پیش بینی بدتر شدن چشم انداز تورم قابل توجه و مداوم، سیاست پولی تشدید خواهد شد.

با این حال، در حالی که برخی نسبت به ارقام تورم فوریه بدبین هستند، برخی استدلال می کنند که افزایش نرخ بهره فقط به زمان نیاز دارد تا در اقتصاد کار کند.

وزیر دارایی ترکیه، مهمت شیمشک، در صحبت با بلومبرگ اچ تی درست قبل از انتشار داده های اخیر توضیح داد که تورم در ماه های آینده ثابت خواهد بود، اما پیش بینی کرد که در طول سال کاهش یابد.

تورم بالا نیز به ضعف لیر ترکیه مرتبط است، به طوری که بعدازظهر دوشنبه ارز در برابر دلار 31.53 معامله شد.

واحد پول ترکیه در سال گذشته 40 درصد و در پنج سال گذشته 82.6 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

این به عوامل متعددی مربوط می شود، به ویژه تأثیرات همه گیری COVID-19، ناآرامی های سیاسی و سیاست پولی غیرمتعارف ترکیه.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اگرچه وی موضع خود را تغییر داده است، اما مدت هاست بانک مرکزی ترکیه را برای کاهش هزینه های استقراض تحت فشار قرار داده است و به طور بحث برانگیزی استدلال می کند که نرخ های پایین به مبارزه با تورم کمک می کند.

شیمشک روز دوشنبه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ اچ تی گفت: «سیاستی که اکنون در حال اجرای آن هستیم، لیر را جذاب می کند.ما می خواهیم لیر نه بیش از حد ارزش گذاری شود و نه کم ارزش.»

به این ترتیب امیدها برای کاهش تورم و یا کاهش قیمت ها از بین رفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها