بایدن بحران غلات و مواد غذایی جهان را حل می کند

بایدن قصد دارد با احداث سیلو در مرز اوکراین،بحران غلات و مواد غذایی را حل کند.

بایدن بحران غلات و مواد غذایی جهان را حل می کند

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه گفت که سیلوهای موقت در امتداد مرز با اوکراین ساخته خواهد شد تا به صادرات غلات بیشتر و رسیدگی به بحران فزاینده جهانی غذا کمک کند.

از زمان تهاجم روسیه و محاصره بنادر دریای سیاه اوکراین، محموله های غلات متوقف شده و بیش از 20 میلیون تن در سیلوها گیر کرده است.  اوکراین می گوید با کمبود سیلو برای محصول جدید مواجه است.  ادامه جنگ قیمت غلات، روغن های پخت و پز، سوخت و کود را افزایش می دهد.

 روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می دهند.  اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان و روسیه صادرکننده کلیدی کود است.

بایدن در یک کنوانسیون اتحادیه فیلادلفیا گفت: «من از نزدیک با شرکای اروپایی‌مان رایزنی و تلاش تا 20 میلیون تن غلات قفل‌شده در اوکراین را وارد بازار کنیم تا به کاهش قیمت مواد غذایی کمک کنم». 

 از زمان شروع جنگ، اوکراین و روسیه مین های دریایی گذاشته اند و در صورت عبور کشتی ها منفجر خواهند شد.  حدود 84 کشتی خارجی در بنادر اوکراین گیر افتاده اند - بسیاری از آنها محموله غلات در داخل کشتی دارند. 

 بایدن گفت که واشنگتن در حال توسعه طرحی برای خروج غلات از طریق راه آهن است، اما خاطرنشان کرد که راه آهن اوکراین با اروپا متفاوت است، بنابراین غلات باید به قطارهای مختلف در مرز منتقل شوند.

بایدن گفت: «بنابراین ما قصد داریم سیلوهای موقت، در مرزهای اوکراین از جمله در لهستان بسازیم.»

او گفت که می‌توان غلات را از واگن‌های راه‌آهن اوکراین به سیلوهای جدید و سپس به واگن‌های باری اروپایی منتقل کرد تا «آن را به اقیانوس برسانند و به سراسر جهان برسانند» و افزود که این طرح زمان بر است.

 آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در یک پست آنلاین گفت: "این تنها یکی از گام های احتمالاً مفید در تضمین امنیت غذایی است. اما ما همچنین به یک کریدور سبز برای بنادر خود نیاز داریم."

 وزارت کشاورزی اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورهای اروپایی در حال بررسی ارائه سیلوهای موقت برای "حفظ برداشت و تضمین تامین غلات آینده" هستند. اوکراین می گوید بهترین راه برای حرکت دوباره صادرات غلات، ارسال محموله های دریای سیاه است. 

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در تلاش است برای از سرگیری صادرات اوکراین در دریای سیاه و صادرات مواد غذایی و کود روسیه که به گفته مسکو تحت تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، آنچه را که «توافق بسته‌ای» می‌نامد، میانجی‌گری کند.  سازمان ملل تاکنون مذاکرات با روسیه را "سازنده" توصیف کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها