پیش‌بینی کارشناس ارشد سازمان کشاورزی ملل متحد از ادامه جنگ اوکراین:

سال ۲۰۲۳ سال فاجعه غذایی در جهان است

در صورت ادامه جنگ اوکراین، سال ۲۰۲۳ می‌تواند به دلیل سیستم‌های شکننده تأمین مواد غذایی، نحوه اداره ضعیف و نادرست آن و تغییر شرایط اقلیمی و مشکلات ناشی از آن به سال "بسیار بسیار خطرناکی" بدل شود.

سال ۲۰۲۳ سال فاجعه غذایی در جهان است

 

در پی افزایش شدید قیمت مواد غذایی در جهان، سازمان ملل روز جمعه هشدار داد که جنگ اوکراین می تواند به تشدید افزایش قیمت ها و بروز یک بحران جهانی تمام عیار در عرصه تامین مواد غذایی بیانجامد.

 

کارشناس ارشد سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در امور بحران‌های مربوط به مواد غذایی اعلام کرد مواد غذایی در جهان موجود است اما مشکل اصلی قیمت آن است که به شکلی روزافزون در حال اوج گرفتن است.

 

لوکا روسو در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: از آنجا که عملیات نظامی روسیه در اوکراین موجب بالا رفتن قیمت انرژی و در نتیجه افزایش هزینه تحویل می‌شود، خطر بروز بحران جدی مواد غذایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه احساس می‌شود.

 

به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل (معیار ارزیابی قیمت مواد غذایی که بیشتر از سایر مواد در جهان خرید و فروش شده‌اند)، در ماه مه برای دومین ماه متوالی کاهش داشت.

 

با اینکه شاخص مذکور در ماه مه کاهش داشته اما حاکی از آن است که قیمت مواد غذایی نسبت به همین ماه در سال قبل ۲۲.۸ درصد بیشتر شده است. این مساله نگرانی‌ها را در خصوص جنگ اوکراین دو چندان می‌کند چرا که اوکراین یکی از تأمین کنندگان عمده گندم جهان است.

 

لوکا روسو در پاسخ به سوالات الجزیره در مورد اینکه چطور ممکن است میلیون‌ها تن در سرتاسر جهان با خطر قحطی رو به رو شوند در حالی که ذخایر جهانی مواد غذایی حتی بیشتر از میزان مورد نیاز است، گفت:

بحران مواد غذایی مساله جدیدی نیست. تعداد افرادی که با ناامنی غذایی در جهان رو به رو هستند ظرف ۶ سال گذشته به شکل نگران کننده‌ای افزایش داشته است. در شرایط به شدت پیچیده کنونی، جنگ اوکراین آخرین عامل بروز بحران مواد غذایی محسوب می‌شود. با اینکه سازمان ملل ظرف ۳۰ سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در زمینه کاهش تعداد افرادی داشته که دچار گرسنگی بودند، اما ظرف چند سال گذشته این روند در ۲۰ الی ۳۰ کشور جهان معکوس شده است.

 

روسو این طور پیش بینی کرد که در صورت ادامه جنگ اوکراین، سال ۲۰۲۳ می‌تواند به دلیل سیستم‌های شکننده تأمین مواد غذایی، نحوه اداره ضعیف و نادرست آن و تغییر شرایط اقلیمی و مشکلات ناشی از آن به سال "بسیار بسیار خطرناکی" بدل شود.

 

این کارشناس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با تاکید بر اینکه مواد غذایی به اندازه کافی در جهان موجود است گفت: همه ساله ۷۸۰ میلیون تن گندم در جهان تولید می‌شود و امسال فقط سه میلیون تن گندم کم داشتیم. مشکل کمبود گندم نیست بلکه قیمت رو به افزایش آن است.

 

به اعتقاد روسو یکی از دلایل این افزایش قیمت هزینه گران انرژی است. پس از جنگ اوکراین ۱۹ کشور جهان صادرات مواد غذایی خود را محدود کردند و همین مساله باعث افزایش قیمت می‌شود.

 

کشورهای بحرانی

 

به گفته روسو افزایش قیمت مواد غذایی می‌تواند تأثیر ویرانگری بر کشورهایی مانند افغانستان، یمن، سودان جنوبی، شمال شرق نیجریه و سومالی داشته باشد چون این مناطق از قبل هم برای کنترل قحطی تحت نظارت سازمان ملل بوده‌اند.

بالا رفتن قیمت سوخت و مواد غذایی باعث می‌شود که کمک‌های غذایی کمتری به این کشورها برسد. از سوی دیگر گاهی کمک رسانی به مردم مناطقی که درگیر جنگ هستند بسیار دشوار می‌شود.

 

برای جلوگیری از اینکه شرایط مردم مناطق بحران زده وخیم‌تر شود باید بر قیمت‌ها و روند نا امنی تأمین مواد غذایی نظارت کرد و در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری بیشتری انجام داد. با اینکه در برخی کشورها زندگی ۸۰ درصد از جمعیت به کشاورزی وابسته است اما تنها ۸ درصد از کمک‌های انسان دوستانه را می‌توان به مناطق روستایی رساند.

 

در صورتی که جنگ اوکراین تا سال ۲۰۲۳ ادامه یابد، دچار کمبود مواد غذایی می‌شویم و در این بین کشورهایی که به واردات مواد غذایی مانند گندم و ذرت از اوکراین و روسیه وابسته هستند وضعیت بدتری خواهند داشت. شمال آفریقا و خاورمیانه مناطق بحرانی هستند.

 

روسو با اشاره به نقش کشورهای جهان در رفع بحران مواد غذایی به نقل قولی از ایلان ماسک مالک شرکت تسلا اشاره کرد که گفته بود: اگر واقعاً مشخص شود بحران گرسنگی با پرداخت مقدار مشخصی پول حل می‌شود من خوشحال می‌شوم کمک کنم اما این یک راه حل کوتاه مدت است ما باید مطمئن شویم که ریشه‌های اصلی بحران از طریق سرمایه گذاری طولانی مدت رفع شوند.

منبع خبرگزاری مهر

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها