بزرگترین ذخیره گندم جهان در آستانه نابودی

بزرگترین ذخیره بذر گندم در جهان،بر اثر جنگ اوکراین در آستانه نابودی قرار گرفته است.

بزرگترین ذخیره گندم جهان در آستانه نابودی

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

در خزانه های زیرزمینی نزدیک میدان های نبرد اوکراین، نزدیک به 2000 محصول در خطر نابودی دائمی قرار دارد. به گفته کراپ تراست، یک سازمان غیرانتفاعی که توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد تأسیس شده است، این خطر در اوایل این ماه زمانی که یک مرکز تحقیقاتی در نزدیکی بانک ملی بذر اوکراین آسیب دید، به شدت مورد توجه قرار گرفت.

 این تاسیسات و بانک بذر اوکراین هر دو در خارکف در شمال شرقی اوکراین مستقر هستند که تحت بمباران شدید نیروهای روسیه قرار گرفته است.

 رویترز نتوانست علت خسارت را مشخص کند و کراپ تراست فقط گفت مرکز تحقیقاتی مورد حمله قرار گرفته است، اما به دلایل امنیتی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. تنها 4 درصد از بذرهای موجود در اوکراین، دهمین تولید کننده بزرگ گندم در جهان، پشتیبان گیری شده است.

استفان اشمیتز، مدیر اجرایی کراپ تراست، به رویترز گفت: "بانک های بذر نوعی بیمه عمر برای بشریت هستند. آنها مواد خام را برای پرورش گونه های گیاهی جدید مقاوم در برابر خشکسالی، آفات جدید، بیماری های جدید و دمای بالاتر فراهم می کنند. اگر بانک بذر اوکراین نابود شود، ضرر غم انگیزی خواهد بود. "

با مدیر بانک بذر ارتباط برقرار نشد، آکادمی علوم اوکراین از اظهار نظر خودداری کرد و وزارت دفاع روسیه بلافاصله به درخواست اظهار نظر در مورد خسارت پاسخ نداد.

 محققان به مواد ژنتیکی متنوعی که بانک های بذر ذخیره می کنند برای پرورش گیاهانی که می توانند در برابر تغییرات آب و هوایی یا بیماری مقاومت کنند، تکیه می کنند.

 همزمان، جنگ بین روسیه و اوکراین که به ترتیب سومین و چهارمین صادرکننده غلات در جهان هستند، بر تورم قیمت مواد غذایی و خطر کمبود مواد غذایی افزوده است و اعتراضات در کشورهای در حال توسعه که معمولاً از غلات اوکراین سود می برند، آغاز شده است. 

 در سال 2015، پس از تخریب بانک بذر در نزدیکی شهر حلب سوریه، طاق سوالبارد توانست نمونه‌های جایگزینی از گندم، جو و علف‌های مناسب برای مناطق خشک را برای محققان لبنانی ارسال کند.

در مجموع، سوالبارد بیش از یک میلیون نمونه بذر را در طاق ساخته شده در دامنه کوه قطب شمال نگهداری می کند. این دخایر شامل 4 درصد از 150000 بذر اوکراین است که بیش از 1800 محصول را نشان می دهد.

کراپ تراست مستقر در آلمان، که تنها سازمان بین‌المللی است که هدفش حفاظت از تنوع محصولات است، بودجه‌ای را برای کپی کردن بذرها در اختیار اوکراین قرار داده است، اما مسائل امنیتی و لجستیکی مرتبط با جنگ و چرخه‌های طبیعی به این معنی است که سرعت گرفتن آن دشوار است. 

 اشمیتز تخمین زد که در بهترین حالت، حدود 10 درصد از بذرهای اوکراین را می توان ظرف یک سال پشتیبان گیری کرد، زیرا قبل از استخراج و ارسال تکراری به سوالبارد، باید در زمان مناسب کاشته، رشد و برداشت شوند.

گرته هلن اوجن، مشاور ارشد وزارت کشاورزی و غذا نروژ گفت: "کشاورزی در اوکراین ریشه در دوران ماقبل تاریخ دارد." و افزود که بسیاری از دانه های این کشور منحصر به فرد هستند.

اوجن گفت که این وزارتخانه آماده کمک به اوکراین برای کپی برداری و ذخیره تمام دانه های آن در سوالبارد است، اما هنوز درخواستی از مقامات اوکراینی دریافت نکرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها