هشدار سازمان ملل:

بحران و قحطی غذا در راه است

سازمان ملل متحد از تاثیر جنگ اوکراین بر تامین مواد غذایی جهان هشدار داد و اعلام کرد قحطی در پیش است.

بحران و قحطی غذا در راه است

سازمان ملل متحد گزارش داد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین به بالاترین سطح خود رسید.

بر اساس شاخص ماهانه قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی که در روز جمعه منتشر شد، روغن‌های پخت و پز، غلات و گوشت به بالاترین سطح خود رسیدند و به این معناست که قیمت کالاهای غذایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک سوم بیشتر است.

 جنگ روسیه و اوکراین صادرات کالاهای حیاتی دریای سیاه را از منطقه ای که بیش از یک چهارم صادرات گندم جهان را تولید می کرد، مختل کرده است.

جنگ به افزایش 17 درصدی قیمت غلات در ماه گذشته با بسته شدن بنادری که صادرات گندم و ذرت از اوکراین را محدود می کند، کمک کرده است.  صادرات روسیه نیز به دلیل مشکلات مالی و کشتیرانی مختل شده است.

 قیمت جهانی گندم در ماه مارس 19.7 درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت ذرت 19.1 درصد افزایش ماهانه به ثبت رساند که همراه با جو و سورگوم به رکورد بالایی رسید.

 فائو گفت که این مشکلات احتمالاً ادامه خواهند داشت و منجر به افزایش قیمت ها، کاهش ذخایر و عدم اطمینان در بازار گندم در آینده خواهد شد.

 یکی از سخنگویان فائو گفت: برای کشورهایی با درآمد پایین قیمت‌ها بالاتر بدست می آیند به‌ویژه برای کشورهایی که در حال حاضر با بحران‌های دیگری از جمله درگیری، بلایای طبیعی، شرایط اقتصادی یا، همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، ترکیبی از آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، این وضعیت نگران‌کننده است و کمبود مواد غذایی ممکن است برای پرداخت قیمت های بالاتر مشکل داشته باشد.

 وی هشدار داد:« در کشورهایی که بیشترین سهم درآمد آنها صرف مواد غذایی می شود،افزایش قیمت قابل توجه است.  در این موارد، آسیب‌پذیرترین افراد احتمالاً بسیاری از وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند، غذاهای کم‌مغذی می‌خرند یا از سایر راهبردهای مقابله‌ای استفاده می‌کنند که در طولانی‌مدت اثرات مخربی بر سلامت و رفاه آنها خواهد داشت.»

 جوزف گلوبر، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات سیاست بین‌المللی غذا، گفت قبل از آغاز جنگ، قیمت‌ها به دلیل محدودیت عرضه جهانی به بالاترین حد خود نزدیک شده بود.

 او گفت: «سطح ذخایر پیش‌بینی‌شده قبلاً نسبت به سال‌های اخیر پایین بود، به این معنی که جایگزین های کمی برای مهار اثرات کاهش صادرات دریای سیاه وجود دارد.»

 IFPRI تخمین می زند که اوکراین و روسیه 12 درصد از کالری های مبادله شده در جهان را تشکیل می دهند.

 گلوبر گفت که نوسان قیمت مواد غذایی در همه جا احساس می شود.  کشورهایی که به ویژه به گندم روسیه و اوکراین متکی بودند ممکن است مجبور شوند برای تامین گندم به اتحادیه اروپا، ایالات متحده، استرالیا، کانادا و آرژانتین بروند.

 او گفت: "بسیاری از این کشورها در شمال آفریقا و خاورمیانه هستند که گندم اغلب 35 درصد از کل کالری مصرفی آنها را تشکیل می دهد و بیشترین میزان گندمی که وارد می کنند از دریای سیاه است."

 منطقه دریای سیاه همچنین منبعی حیاتی برای روغن آفتابگردان بوده است و محدودیت صادرات به این معناست که قیمت روغن نباتی تقریباً 25 درصد از فوریه تاکنون افزایش یافته است.  قیمت روغن های نخل، سویا و کلزا نیز به دلیل افزایش تقاضا افزایش یافت.

 در اوایل این هفته، برنامه جهانی غذا اعلام کرد که تأثیر صادرات مسدود شده به چندین کشور در شرق آفریقا، از جمله کنیا، اتیوپی، سومالی و سودان جنوبی - کشورهایی که قبلاً خشکسالی و درگیری شدید را تجربه کرده اند، ضربه خواهد زد.

 WFP گفت که قیمت غذاهای محلی به طور متوسط در مقایسه با سال گذشته یک چهارم افزایش یافته است، اما این نرخ در سودان به 92 درصد رسیده است.

 این سازمان همچنین هشدار داد که کشورهای شرق آفریقا برای کود کاملاً به واردات کود وابسته هستند که اوکراین و روسیه نیز منبع اصلی آن هستند و این اختلال می تواند بر تولید محلی تأثیر بگذارد و قیمت مواد غذایی را حتی بیشتر کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها