فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید بقایی شرکت فولاد خوزستان:

ایجاد اشتغال پایدار با رونق شهرک‌های صنعتی و حمایت از صنایع کوچک

فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید بقایی شرکت فولاد خوزستان: شجره‌ی طیبه بسیج از سوی بینانگذار جمهوری اسلامی ایران در شرایطی بنا نهاده شد، که نهال انقلاب روزهای اول خود را سپری می‌کرد و در آن شرایط خبری از جنگ تحمیلی و تجاوز دشمن بعثی نبود.

ایجاد اشتغال پایدار با رونق شهرک‌های صنعتی و حمایت از صنایع کوچک

درایت و آینده‌نگری امام خمینی (ره) باعث شد به سرعت این نهال به درختی تنومند تبدیل شود و در راستای اهداف انقلاب گام بردارد. با شروع جنگ تحمیلی، دفاع از خاک و تمامیت ارضی در اولویت قرار گرفت. انقلاب اسلامی ایران از همان روزهای ابتدایی با مشکلات بسیاری دست به گریبان بود و شروع جنگ مخاطراتی را به همراه داشت. اما بسیجیان فرمان رهبرشان را لبیک گفتند و از نوجوان 13 ساله تا پیرمرد 60 ساله راهی مناطق جنگی شدند و رشادت‌هایی را از خود در طول هشت سال دفاع مقدس نشان داند که برای همیشه در تالار افتخارت این مرز و بوم ماندگار شد. به مناسبت هفته بسیج و آشنایی بیشتر با فعالیت‌های حوزه شهید بقایی، خبرنگار روابط‌عمومی گفتگویی با پاسدار حمیدرضا توکلی‌زاده فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید بقایی شرکت فولاد خوزستان انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

فلسفه تشکیل بسیج چه بود؟

فرمان تشکیل بسیج در شرایط از سوی امام خمینی (ره) صادر شد که انقلاب روزهای ابتدایی خود را تجربه می‌کرد. با شروع جنگ تحمیلی بسیجیان راهی میدان نبرد شدند و در اصل بسیج، هسته‌ی اولیه سپاه را تشکیل داد. کارکرد دفاعی بسیج در طول هشت سال دفاع مقدس نمایان شد. البته در آن زمان  فعالیت‎های بسیج فقط در حوزه دفاعی محدود نشد و  مسائل فرهنگی، اجتماعی و سازندگی نیز در برنامه‌های اجرایی بسیج گنجاده شد. شرایط به گونه‌ای بود که در هر کجا که احساس می‌شد، با حضور بسیجیان گره‌ای از مشکلات گشوده می‌شود، بدون فوت وقت و تا حصول نتیجه بسیجیان حاضر می‌شدند. در ادامه کارکرد بسیج ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. تا جایی که این نهاد مردمی، به پایگاه دائمی برای مرتفع نمودن مشکلات کشور تبدیل شد. بسیج در سه حوزه‌ی دفاعی، امنیتی و فرهنگی فعالیت دارد.

رویکرد رهبری نسبت به بسیج و نحوه فعالیت آن چگونه است؟

تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همواره بر این بوده است که بسیج در همه‌ی صحنه‌ها حضور فعال داشته باشد. در دیداری که ایشان دو سال گذشته با بسیجیان داشتند، شش توصیه مهم خطاب به بسیجیان داشتند که به شش فرمان معروف شد. تاکید اول رهبری حضور همه‌جانبه بسیج در محلات است. بدین معنا که بسیج در یک نقطه‌ی خاص محدود نشود و به صورت همه‌جانبه در نقاط مختلف حضور داشته باشد. بسیج نباید هیچگاه غافلگیر شود. یعنی همیشه آمادگی خود را حفظ کند و برای هر اقدامی آماده باشد. از طرفی می‌بایست در همه‌ی عرصه‌ها حضور پررنگ داشته باشد. دوم حضور موثر در میادین مقابله با جنگ سخت، نیمه‌سخت و نرم است. بسیج باید برای هر حادثه‌ای آماده باشد. سوم پیش بودن بسیج در جنگ نرم نسبت به دشمن است. نباید منتظر رخ دادن اتفاق باشیم و آنگاه فکر چاره باشیم. باید آنقدر آمادگی داشته باشیم که توطئه‌های دشمن را پیش از اجرایی شدن، خنثی کنیم. چهارم تقویت ارتباط بسیج با مساجد است. در محلات، مساجد صاحب پایگاه بسیج هستند، اما در ادارات و کارخانجات اینگونه نیست. برای نمایان شدن معنویت بسیج در ادارات، حضور این نهاد مقدس در مساجد ادارات و سازمان‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. پنجم هم‌افزایی با نهادهای همسوی بسیج است. یکی از نقاط ضعف ما موازی‌کاری است. برای مثال فعالیت مجموعه‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد و حوزه هنری، با بسیج همسو هستند. باید شرایط فراهم کنیم که ارتباط دوسویه با این نهادها برقرار کنیم و به هم‌افزایی دست یابیم. ششمین موضوع را که مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بود، چابکی سازمان بسیج در عین گستردگی است. بدین معنا که بسیج اسیر بروکراسی اداری نشود. بسیج باید در کوتاه‌ترین زمان تصمیم بگیرد و اجرا کند. بسیج باید صاحب فکر، ایده و برنامه باشد و بتواند در جهت مثبت ساختارشکنی کند.

عمده فعالیت‌های حوزه مقاومت بسیج شهید بقایی شرکت فولاد خوزستان در چه زمینه‌هایی است؟

اساس فعالیت این حوزه فرمایشات مقام معظم رهبری( مدظله العالی) است. گستره فعالیت‌های این حوزه در سه پایگاه فولاد خوزستان، فولاد اکسین و شهرک‌های صنعتی است. برنامه‌های بسیج در دو بخش حوزه انسانی و ماموریت‌های دفاعی و امنیتی تقسیم می‌شود. سعی شد اعضای شورای بسیج را سمت جوان‌گرایی و افراد متعهد و متخصص سوق دهیم. پایگاه ‌محوری را اصل کار قرار دادیم و حوزه را به سمت کارهای نظارتی سوق دادیم. از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی که بنا داریم با برنامه‌ریزی و استفاده از استادان مجرب اجرا کنیم، شامل: سبک زندگی، فعالیت‌های جهادی، آموزش، کادرسازی و اجرای ماموریت‌‌های محول شده است. در هر کدام از این موارد یاد شده، در حال ساماندهی افراد مجرب و مرتبط هستیم. در حوزه هم‌افزایی هم گام‌های موثری برداشته‌ایم. یکی از مواردی که منجر به عقد تفاهم‌نامه شد، استفاده از ظرفیت بسیج اساتید در حوزه‌های علمی، پژوهشی بود.

البته استفاده از ظرفیت بسیج اساتید فقط مختص حوزه صنعت نیست. در بخش علوم انسانی هم می‌توانیم از بسیج اساتید کمک بگیریم. موضوعاتی مانند سبک زندگی، خانواده، ازدواج و طلاق و فرزندآوری در حوزه‌ علوم انسانی جای می‌گیرند. در تفاهم‌ یاد شده می‌توان به موضوعاتی همچون: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، برگزاری اردوهای بازدید اساتید دانشگاه از زیرمجموعه حوزه شهید بقایی، برگزاری سمینار، کارگاه و کنفرانس‌های تخصصی، استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های تحقیقاتی طرفین و هدایت موضوعی و حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به سوی صنعت فولاد و صنایع وابسته، مهم‌ترین مفاد تفاهم‌نامه را تشکیل می‌دهند.

در این میان از شهرک‌های صنعتی کمتر سخن گفته شد، برنامه‌های حوزه برای این بخش چیست؟

شهرک‌های صنعتی یکی از مراکز مهم تولید و اشتغال‌زایی به شمار می‌آیند. در گذشته به این بخش کمتر پرداخته می‌شد. از طرفی شاهد هستیم تعدادی از کارگاه‌های به صورت تعطیل و یا نیمه‌تعطیل در‌آمده‌اند.این شرایط در حالی بوجود آمده است که یکی از معضلات بزرگ استان خوزستان بیکاری است. برنامه داریم با استفاده از بسیجیان متخصص و در قالب برنامه‌های جهادی، در شهرک‌های صنعتی حاضر شویم و با شناسایی کارگاه‌های هدف و کمک‌رسانی به آنان، شرایط را فراهم کنیم که، کارگاه‌های تعطیل، فعالیت‌های خود را از سر بگیرند و کارگاه‌های نیمه‌فعال را به ظرفیت کامل برسانیم. با این حرکت علاوه بر رونق شهرک‌های صنعتی، به ایجاد اشتغال پایدار کمک کرده‌ایم. البته در این میان از دفتر امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، سپاه حضرت ولی‌عصر(عج)، مجموعه بسیج مهندسین کمک گرفته‌ایم و کارگروه رفع موانع تولید را با محوریت حوزه شهید بقایی تشکیل داده‌ایم.

شیوع ویروس کرونا بسیاری از ارتباطات را تحت‌الشعاع قرار داده است و باعث ایجاد محدودیت‌هایی شده است. بسیج در این زمینه چه اقداماتی کرده است؟

با شیوع این ویروس، و به توصیه مقامات بهداشتی، بسیاری از مراودات حضوری ممنوع شد. در حوزه رسانه، به سمت فضای مجازی سوق داده شدیم. بر همین اساس برنامه‌هایی در  حوزه سبک خانواده، و متناسب با بستر فضای مجازی در دست تدوین است. راه‌اندازی میز خدمت با استفاده از کارشناسان و مشاوران در سطح شرکت و منازل دویست‌دستگاه، تب‌سنجی دائمی از سوی بسیجیان شرکت که تا پایان مهار ویروس و به صلاح‌دید مسئولان بهداشت و درمان ادامه دارد. تهیه و  توزیع کمک‌های مومنانه که از سوی مقام معظم رهبری(مدظه العالی) تکلیف شده است. امید که با استعانت از خداوند و قرار گرفتن در کنار یکدیگر در آینده‌ی نزدیک شاهد مهار شیوع ویروس کرونا و بازگشت به شرایط عادی باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها