افزایش قیمت مواد غذایی و قحطی در پیش است

به دلیل ادامه جنگ اوکراین و تشدید بحران های اقتصادی،احتمال دارد قحطی و گرسنگی طی ماه های آینده تشدید شود.

افزایش قیمت مواد غذایی و قحطی در پیش است

به گزراش مستقل آنلاین،امارات الیوم نوشت:

تحولات پی در پی در کشورهای تولید کننده غلات و صادرکننده مواد غذایی به افزایش خطرات کمبود مواد غذایی در جهان با توجه به تکرار فزاینده مشکلات در زنجیره تامین و افزایش قیمت ها و همچنین پیامدهای تغییرات آب و هوایی بر تولید دامن زده است. این بحران مشخصا از مواد غذایی اساسی، به ویژه غلات، که یک محصول استراتژیک است که بدون آن تامین مواد غذایی کشورها دشوار است شروع شده.

خروج روسیه از طرح غلات دریای سیاه باعث شد که قیمت گندم و ذرت با بیشترین افزایش از زمان آغاز بحران روسیه و اوکراین افزایش یابد.

انتظارات حاکی از آن است که با توجه به این تحولات، نوسانات قیمت مواد غذایی همچنان رو به افزایش خواهد بود. این امر عرضه جهانی غذا را تحت فشار قرار می دهد و بر این اساس به تشدید بحران هزینه زندگی به ویژه در کشورهای وابسته به واردات کمک می کند.

"مرکز بین منطقه ای تحلیل استراتژیک" در ابوظبی تایید کرد که کنفرانس "COP 28" که در نوامبر آینده به میزبانی امارات متحده عربی برگزار می شود، موضوع امنیت غذایی را در راس اولویت های خود قرار می دهد، زیرا از جهان می خواهد تا تقویت همکاری های بین المللی به منظور متحد کردن تلاش های بین المللی برای یافتن راه حل های اساسی برای بحران جهانی غذا را پیدا کنند.

در این زمینه، دولت‌ها باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که تولید مواد غذایی را افزایش داده و زنجیره‌های تامین را متنوع کند، به طوری که با توجه به سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) که نشان می‌دهد بین 691 تا 783 میلیون نفر در معرض خطر هستند، آنها را در معرض فشار بیشتر قرار ندهند. گرسنگی در جهان طی سال 2022، افزایش 122 میلیون نفری نسبت به سال 2019 مواجه بود، در حالی که 345 میلیون نفر از این افراد با سطوح حاد گرسنگی مواجه هستند.

علیرغم فروکش نگرانی ها از بحران جهانی غذا، با توجه به تلاش های بین المللی در این زمینه طی سال 2022 و انعقاد توافقنامه غلات دریای سیاه، تحولات جدیدی در این نگرانی همچنان وجود دارد که آن را به تجدید بحث در مورد یک غذای جهانی و بحران و تحقیق در مورد پیامدهای این تحولات بر زندگی میلیون ها نفر بیانجامد.

در دوره اخیر، بار دیگر صحبت ها در مورد بحران جهانی غذا مطرح شده است و نگرانی های مربوط به پیامدهای آن بر زندگی میلیون ها نفر تشدید شده است، در نتیجه وقوع یکسری تحولات، از جمله: خروج روسیه از ابتکار غلات دریای سیاه، ممنوعیت صادرات مواد غذایی هند، و تخریب بنادر غلات اوکراین، از جمله بندر داخلی در سراسر رودخانه دانوب در مرز با رومانی و اعلام تمایل روسیه برای جبران خسارت صادرات غلات اوکراین به آفریقا و ادامه تأثیر منفی تغییرات آب و هوایی و تأثیر منفی بلایای طبیعی بر تولید محصولات کشاورزی، باعث افزایش قیمت مواد غذایی می شود.

مرکز بین‌منطقه‌ای اعلام کرد که تحولات اخیر مربوط به تولید مواد غذایی و غلات پس از ممنوعیت صادرات برنج هند به‌وجود آمده است، در حالی که پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی غلات حدود 15 درصد افزایش یابد، به‌ویژه که این مرحله به‌ویژه نامناسب بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • علی رضا

    اری دولت ما هم دارد کمک تولید می کند با این وعده های دروغ و عقب انداختن کشت کشاورزان کشور و خالی کردن جیبشان و تعسیلات ندادن

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها