در همایش تجاری ایران و بلاروس در اتاق تهران مطرح شد

تاکید مقامات بلاروس بر توسعه تولیدات مشترک و تقویت لجستیک میان دو کشور

در دیدار و گفت‌وگوی فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی ایران و بلاروس در اتاق بازرگانی تهران، دو طرف بر توسعه همکاری‌ها و مبادلات در حوزه تولیدات صنعتی به ویژه در بخش ماشین‌آلات و همچنین مواد غذایی و محصولات دامی و کشاورزی برای رونق مناسبات دو کشور تاکید کردند.

تاکید مقامات بلاروس بر توسعه تولیدات مشترک و تقویت لجستیک میان دو کشور

در همایش توسعه روابط اقتصادی ایران و بلاروس که با حضور معاون وزیر صنعت جمهوری بلاروس، سفیر این کشور در تهران و همچنین، رئیس کمیسیون صنعت و معدن و معاون بین‌الملل اتاق تهران برگزار شد، پس از بحث و گفت‌و‌گوی مقامات دو کشور در رابطه با فرصت‌های گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری دو طرف، فعالان صنعتی و اقتصادی از دو کشور برای بررسی همکاری‌های مشترک به مذاکره مستقیم نشستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، طی ماه‌های اخیر، این چندمین هیات تجاری از جمهوری بلاروس است که به تهران سفر و در محل اتاق تهران مذاکرات بنگاه‌های دو کشور برگزار شده‌است. آن‌گونه‌ که معاون بین‌الملل اتاق تهران نیز خبر داد، طی آبان‌ماه امسال نیز هیات تجاری از اتاق تهران برای شرکت در رویداد اکسپو بلاروس عازم مینسک می‌شود.

در این همایش، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با اشاره به حجم محدود مراودات اقتصادی دو کشور طی سال‌های اخیر، تامین کالاهای مصرفی و همچنین انتقال تکنولوژی در برخی حوزه‌های صنعتی از ایران به بلاروس را از جمله زمینه‌های توسعه این روابط برشمرد و تصریح کرد که تبادل تولیدات صنعتی بلاروس به ایران به ویژه در بخش ماشین‌آلات صنعتی و همچنین مواد غذایی و محصولات دامی به رونق در مناسبات دو کشور کمک خواهد کرد.

علی نقیب همچنین به فرآیند در شرف الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و ورود ایران به این توافق تجاری را فرصتی تازه برای توسعه همکاری‌ها با بلاروس عنوان کرد.

در این همایش، همچنین دمیتری کالتسوف سفیر جمهوری بلاروس در تهران از ایران به عنوان شریک اقتصادی ارزشمند کشور متبوعش یاد کرد و با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی، تلاش برای تولیدات مشترک و نیز انتقال تکنولوژی را از جمله بسترهای آماده برای تقویت این مناسبات برشمرد.

همچنین، دمیتری خارتیونچیک، معاون وزیر صنعت بلاروس نیز در سخنانی، با اشاره به اینکه بیش از 150 بنگاه بزرگ صنعتی و دولتی تحت مدیریت وزارت صنعت این کشور است، به تشریح فعالیت‌های این نهاد دولتی در حوزه‌های صنعتی و صادرات تولیدات صنعتی پرداخت و یادآور شد که شرکت‌های خصوصی این کشور که در زمره بنگاه‌های کوچک محسوب می‌شوند، حجم بزرگی از تولید محصولات و خدمات در بلاروس را در دست دارند.

وی با تاکید بر اینکه، شرکت‌های صنعتی بلاروس به دنبال یافتن شرکای پایدار و مطمئن در ایران برای برقراری همکاری‌های بلندمدت هستند، تولید مشترک و مونتاژ محصولات در بازارهای هر دو کشور و صادرات تولیدات به بازارهای اطراف را از جمله استراتژی‌های وزارت صنعت بلاروس در همکاری با ایران اعلام کرد.

معاون وزیر صنعت بلاروس همچنین به وجود قوانین حمایتی از سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور اشاره کرد و آن را تضمینی برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در بازار بلاروس دانست.

دمیتری خارتیونچیک سپس، گفت‌و‌گوی دولت‌ها و بخش‌خصوصی دو کشور بر سر توافقات استانداردسازی تولیدات و همچنین تسهیل و توسعه لجستیک تجاری میان ایران و بلاروس را از مهم‌ترین محورهای مذاکرات دو کشور عنوان و بر توسعه همکاری‌های صنعتی میان استان‌های دو کشور تاکید کرد.

در ادامه این همایش، پس از معرفی اجمالی شرکت‌های صنعتی بلاروس عضو هیات اعزامی این کشور به تهران، فعالان اقتصادی از دو کشور در محل اتاق تهران به رایزنی و گفت‌و‌گو پیرامون زمینه‌های همکاری پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها