صندوق بین‌المللی پول:

خاورمیانه در انتظار تورم و گرانی باشد

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد موج جدید فشار اقتصادی و تورم در انتظار کشورهای خاورمیانه است.

خاورمیانه در انتظار تورم و گرانی باشد

ترجمه:امیررضا نظری
به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

بانک‌های خاورمیانه و آسیای مرکزی از اثرات تلاطم های اقتصادی ماه گذشته در ایالات متحده و اروپا مصون هستند، اما فشارهای مالی بر فشارهای ناشی از نرخ‌های بهره بالا، قیمت‌های نوسانات نفت و سال‌ها افزوده است. یک مقام ارشد صندوق بین المللی پول روز شنبه گفت که تورم در منطقه خاورمیانه اکنون دو رقمی است.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، گفت که فشارهای بخش بانکی در رأس سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌تر قرار گرفت که باعث افزایش نرخ‌ها و کاهش دسترسی به منابع مالی شد.

آزور گفت که شکاف فزاینده ای بین کشورهایی وجود دارد که اعتبار خوبی داشتند و می توانستند به بازارها دسترسی داشته باشند، از جمله مراکش، اردن و صادرکنندگان نفت و سایر کشورهایی که با مشکل مواجه بودند.

او گفت: «ما نگران هستیم زیرا ماتریس ریسک‌ها همچنان در حال رشد است: نرخ بهره بالا، نوسانات قیمت نفت، تنش‌های ژئوپلیتیکی، و سومین سال متوالی است که شما در خاورمیانه تورم دو رقمی دارید.»

او گفت که ثبات در بخش مالی نگرانی اصلی نیست، که در حال حاضر به دلیل نگرانی در مورد سطح بالای بدهی، خطر ناآرامی های اجتماعی و توانایی حفظ سیاست های سختگیرانه به دلیل فشارهای وارده بر جبهه اجتماعی است.

او گفت: «ما شاهد افزایش مجدد آسیب‌پذیری‌ها هستیم و به همین دلیل است که کشورها تشویق می‌شوند تا اصلاحات ساختاری بیشتری انجام دهند تا رشد خود را حداقل یک یا دو درصد افزایش دهند.» و آنها یک پنجره فرصت دارند با دولت هایی که اکنون مایل به انجام کارهای بیشتری هستند و نه اینکه پول را در خزانه بانک مرکزی بگذارند.

 

صندوق بین‌المللی پول روز پنجشنبه پیش‌بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2023 به 3.1 درصد کاهش خواهد یافت، در حالی که در سال گذشته 5.3 درصد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها