تورم وحشتناک در فروردین و اردیبهشت

بانک مرکزی اعلام کرد سیاست ها برای کنترل اقتصاد کشور موفق نبوده و تورم وحشتناک در فروردین و اردیبهشت رخ می دهد.

تورم وحشتناک در فروردین و اردیبهشت

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

تورم خرده فروشی سالانه هند در ژانویه برای اولین بار در سه ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی از آستانه حد انتظار بانک مرکزی بالاتر رفت که این امر نشان دهنده موضع تهاجمی سیاست پولی آنها در هفته گذشته است.

آمارهای دولتی روز دوشنبه نشان داد که نرخ تورم خرده فروشی سالانه هند از 5.72 درصد در دسامبر به 6.52 درصد در ژانویه افزایش یافت.

بر اساس نظرسنجی رویترز از 44 تحلیلگر، تورم خرده فروشی در ژانویه برای اولین بار از ماه اکتبر بالاتر از سقف هدف گذاری شده بانک مرکزی هند یعنی 6 درصد بود و بسیار بالاتر از برآورد 5.9 درصدی بود.

ساکشی گوپتا، اقتصاددان در بانک HDFC، گفت: واضح است که تعدیل تورم در دو ماه گذشته بر اساس گسترده و بادوام نبود و نشان می‌دهد که ما هنوز از بحران خارج نشده‌ایم.

تورم قیمت مواد غذایی که نزدیک به 40 درصد از سبد شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) را تشکیل می دهد، از 4.19 درصد در دسامبر به 5.94 درصد در ژانویه افزایش یافت. قیمت غلات و شیر همچنان در حال افزایش است.

قیمت غلات بیش از 16 درصد نسبت به سال قبل، شیر 8.8 درصد و تخم مرغ 8.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، حتی با وجود کاهش 11.7 درصدی قیمت سبزیجات.

هفته گذشته، بانک مرکزی هند (RBI) نرخ بازپرداخت اصلی خود را یک چهارم درصد افزایش داد و با باز گذاشتن درها برای انقباض بیشتر، بازارها را غافلگیر کرد و گفت که تورم اصلی همچنان بالاست.

به گفته اقتصاددانان، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره، که پس از دو تورم قبلی کمتر از 6 درصد کاهش یافته بود، اکنون افزایش یافته است زیرا آخرین رقم ترس بانک مرکزی هند را تأیید می کند.

شیلان شاه از کپیتال اکونومیکس گفت: جهش غیرمنتظره و بزرگ در تورم ژانویه به 6.5 درصد سالانه، چالشی آشکار برای دیدگاه ما است که چرخه آسان در حال پایان است.

به گفته دو اقتصاددان، تورم اصلی هند در ماه ژانویه تقریباً ثابت بوده و نسبت به ماه گذشته بین 6.09 درصد تا 6.10 درصد بوده است.

آدیتی نایار، اقتصاددان ارشد ICRA، گفت: ما انتظار داریم که تورم اصلی در فوریه تا مارس با توجه به انتقال مداوم هزینه‌های ورودی بالاتر توسط تولیدکنندگان بالا بماند.

مدن سبنویس، اقتصاددان بانک بارودا، گفت که قیمت کالاهای خانگی 6.2 درصد افزایش یافت، محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی تورم بالای 6 درصدی را ثبت کردند.

برخی از اقتصاددانان اکنون انتظار دارند که تورم برای دو ماه آینده بالاتر از محدوده تحمل 2 تا 6 درصد RBI باقی بماند و بانک مرکزی را مجبور کند به چرخه انقباض تهاجمی خود ادامه دهد و به رشد اقتصادی که شروع به ریشه‌یابی کرده بود، لطمه بزند.

بررسی اقتصادی هند رشد اقتصادی 6 تا 6.8 درصدی را در سال مالی 2023/24 پیش‌بینی کرد که از رشد 7 درصدی پیش‌بینی‌شده برای سال جاری منتهی به 31 مارس کاهش می‌یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها