سوزش چشم هایتان را با این روش‌ها درمان کنید

سوزش چشم دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن آلرژی ها می‌باشند. با پیدا کردن علت اصلی سوزش چشم با راهکارهایی مناسب می‌توانید آن را درمان کنید

سوزش چشم هایتان را با این روش‌ها درمان کنید

احساس سوزش چشم معمولا نشان دهنده مشکل یا حساسیتی در چشم است که نیاز به شستشو را نشان می‌دهد. گاهی اوقات این احساس سوزش چشم در قسمتی از چشم نشان دهنده مشکلی شدید مانند ورود مواد شیمیایی یا آفتاب سوختگی و یا خشکی مزمن می‌باشد. گاهی اوقات نیز علت آن عفونت چشم است. بیشتر در مورد علت‌ها و راهکارهای مواجهه با این مشکل صحبت خواهیم کرد.

 

​علت سوزش چشم چیست؟

اگرچه که احساس سوزش چشم راه به جای خطرناکی نمی‌برد اما علت‌های مختلفی دارد که باید شناسایی شود. آلرژن‌ها می‌توانند عاملی برای سوزش چشم باشند. مشکلات شدید چشمی مثل عفونت اطراف چشم می‌تواند سوزش، آب آوردن یا احساسات این چنینی را در پی داشته باشد. بعضی از این موارد در خانه درمان می‌شوند، در حالی که بعضی دیگر نیاز به مراجعه به پزشک دارند و باید مرتبا تحت نظر چشم پزشک باشند.

 

آلرژن‌ها و مواد سمی

بسیاری از افراد به آلرژن‌های موجود در هوا حساسیت نشان می‌دهند. این مواد و آلودگی‌ها باعث ایجاد خشکی، سوزش و آب آوردن چشم آنان می‌شود و تا زمانی که آلرژن از چشم آنها خارج نشود، این احساس همراهشان خواهد بود.

اگر آرایش می‌کنید، ممکن است که تکه هایی از ریمل، خط چشم یا سایه به داخل چشم شما برود که معمولا با پلک زدن یا شستن چشم با قطره مخصوص بیرون می‌آید. انواع دیگر این آلوده کننده‌ها مثل مواد شیمیایی حساسیت شدیدتری را به وجود می‌آورند.

به طور مثال زمانی که ضد آفتاب به داخل چشم شما برود. این محصول حاوی مواد شمیایی است که سوختگی شیمیایی را به مدت چند روز در چشم به وجود می‌آورد و در نهایت خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

مواد سمی صنعتی، پاک کننده‌های داخل منزل، رنگ، گازوئیل و دیگر مواد نیز برای بدن خطرناک هستند و زمانی که داخل چشم بروند، حساسیتی خفیف تا شدید را ایجاد می‌کنند و نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارند.

 

بیشتر بخوانید :

کدام شغل ها از امروز تعطیل است؟

فال روزانه دوشنبه 5 آبان

آمار فوت رانندگان تاکسی در تهران با کرونا اعلام شد + جزئیات


دلایل سوزش چشم

علل آلرژی زا که باعث سوزش چشم‌ها می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

 قارچ‌های هوا

 گرده گل و گیاه

 پر، پشم و موی حیوانات خانگی

 مواد معطر و خوشبو‌کننده مثل عطر، ادوکلن، خوشبوکننده هوا ( اسپری‌ها و عود )

 

 گرد و خاک

تکه‌ها و خرده‌های چوب نیز چشم را به شدت اذیت می‌کنند ولی خیلی زود بهبودی حاصل می‌شود اما گاهی اوقات نیز عامل التهاب هستند و ممکن است که در صورت درمان نشدن به کوری فرد منجر شود.

یکی دیگر از مشکلات نیز التهاب ایجاد شده بر اثر آلرژی در چشم است. این نوع واکنش آلرژیکی باعث پاسخ سیستم ایمنی می‌شود و بدن شروع به تولید پادتن می‌کند که معمولا علت آن، آب آلوده است که با خارش، آبریزش، آسیب، التهاب و ورم همراه است.

پزشک در این شرایط آلرژن‌ها را تشخیص داده و درمان می‌کند، همچنین برای درمان آلرژی، داروهای مسکن و آنتی هیستامین تجویز می‌کند، بعد از تشخیص نوع آلرژن باید تا مدت زمانی از آنها دوری کنید.

خورشید نیز عامل تحریک‌کننده برای چشم است و باید میزان قرار گرفتن در معرض آن را کم کنید، زیرا وضعیت دردناکی بر اثر برخورد با اشعه یو.وی در چشم ایجاد خواهد شد.

کوری برفی نیز نوع دیگری از حساسیت است که در مناطق پر از برف دیده می‌شود و چشم فرد را حساس می‌کند، این حساسیت با خارش همراه می‌باشد.

 

خشکی چشم

بسیاری از افراد خشکی چشم مزمن را تجربه می‌کنند که به معنای تولید اشک اضافه یا کیفیت پایین اشک چشم است. این اشک‌ها از سه لایه تشکیل شده‌اند - روغن، آب و ترشحات.

اگر یک یا بیشتر از یک عدد از این اجزا باشد، به سرعت در چشم پخش می‌شود و موجب خشکی آن خواهد شد، در نتیجه احساس سوزش را به وجود می‌آورد.

 

علت‌های زیادی برای خشکی مزمن چشم وجود دارد که عبارتند از:

 عفونت

 سن

 داروهایی مثل آنتی هیستامین

 وضعیت‌های محیطی مثل سیگار یا باد شدید

 استفاده از لنز به مدت طولانی

 وضعیت‌های دارویی مثل آرتروز یا دیابت

 جراحی چشم مثل لازیک

خشکی مزمن چشم قابل درمان است و این احساس سوزش را در فرد برطرف خواهد کرد.

سوزش چشم و آلرژی

درمان‌های آن شامل موارد زیر می‌باشند:

 استفاده از اشک مصنوعی و قطره چشم

 استفاده از ژل چشم مخصوص بعد از جراحی

 افزایش تولید اشک با تجویز قطره

 درمان التهاب روی سطح چشم

تغییرات سبک زندگی نیز می‌تواند خشکی چشم را کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند که شامل موارد زیر است:

 پلک زدن بیشتر برای جلوگیری از خشکی و حفظ رطوبت چشم

 نوشیدن آب به مقدار کافی

 استفاده از عینک آفتابی در بیرون از منزل

 افزایش رطوبت در محیط خانه یا محل کار

 استفاده از ممکمل‌های مغذی و افزایش کیفیت اشک ها

سوزش چشم را حتما جدی بگیرید و به چشم پزشک نشان دهید تا مشکلات سخت را در آینده برای شما به وجود نیاورد.

 

ورم ملتحمه

این ورم به چشم صورتی نیز معروف است که نوعی التهاب یا عفونت در غشای چشم است. این ورم روی خطوط چشم ظاهر می‌شود، قسمت سفید چشم را می‌پوشاند، رگ‌های خونی چشم ملتهب می‌شود و بیشتر ظاهر می‌گردند، بنابراین قرمز نشان داده می‌شوند. این بیماری از طریق ویروس‌ها و باکتری‌ها به فرد انتقال پیدا می‌کند اما التهاب آن با آلرژی‌ها در نوزادان متولد شده بیشتر است.

این نوع ورم شیوع بالایی دارد و توصیه می‌شود حتما آن را به پزشک متخصص نشان داد تا هرگونه خشکی، سوزش، قرمزی چشم و ترشح را در هر دو چشم مورد بررسی قرار دهد. گاهی اوقات این آبریزش‌ها با گذشت چند ساعت نیز بهبود پیدا نمی‌کند و نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک دارد.

 

علت خشکی چشم

سایر وضعیت‌های چشم

وضعیت‌های جدی دیگری برای چشم وجود دارند که احساس سوزش را در چشم فرد ایجاد می‌کنند

بلفاریتیس "بلفاریت":

عفونت یا التهاب موجود در پلک از طریق باکتری، نیش حشرات یا مواد آلوده: پلک در این شرایط ملتهب می‌شود و اطراف مژه عفونت کرده و باد می‌کند و در نتیجه چشم‌ها با خارش، سوزش و خشکی مواجه خواهند شد و ممکن است که ترشحات چرب نیز از آنها بیرون بزند.

*درمان این نوع وضعیت، خارج کردن ترشحات، اسکراب چشم در پایه مژه، آنتی بیوتیک ها، قطره‌های خاص چشم برای کاهش سوزش و قرمزی و رعایت بهداشت مناسب پوست و پلک است.

پینگوکولا:

یک نوع توده زرد رنگ در چشم شبیه به یک لکه یا جوش است که معمولا در گوشه چشم نزدیک به بینی اتفاق می‌افتد: این وضعیت در یک نقطه آغاز می‌گردد و به اطراف منتقل می‌شود و بخشی از قرنیه را نیز ممکن است پوشش دهد.

اگر در برابر نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید، به راحتی این وضعیت را پایان خواهید داد و همچنین می‌توانید از قطره چشم یا نرم کننده‌های مخصوص چشم استفاده کنید.

گل سرخی چشم

این نوع التهاب باعث قرمزی، خارش و سوزش چشم می‌شود و همچنین یک بیماری مزمن پوستی است که روی صورت تاثیر می‌گذارد و غده‌های چشم را مسدود می‌کند. عامل آن نیز معمولا باکتری می‌باشد. در این وضعیت قرنیه چشم درگیر می‌شود و روی بینایی نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

عوامل و بیماری‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد که سوزش چشم یکی از علائم آنها ست. این بیماری‌های چشمی عبارتند از:

 روزاسه

 سندرم شوگرن

 گرانولوماتوز وگنر: یک واسکولیت سیستمیک مزمنی است که عروق کوچک تا متوسط را درگیر می‌نماید.

 فوتوفوبی: حساسیت چشم‌ها به نور

 داروها: اگر به تازگی مصرف داروی جدیدی را شروع کرده‌اید و دچار سوزش چشم شده باشید، به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است سوزش چشم شما از عوارض داروی جدید باشد که پزشک می‌تواند به راحتی با تغییر نوع دارو، مشکل شما را بر طرف کند.

 افزایش سن: افزایش سن موجب تولید کمتر چربی در بدن و چشم‌ها می‌شود.در نتیجه با کاهش میزان چربی در چشم، اشک سریعتر تبخیر شده و نقاط خشک را ایجاد می‌نماید که منجر به سوزش چشم‌ها همراه با بروز علائم دیگر می‌گردد.

به کار بردن قطره‌های چشمی بدون تجویز پزشک البته به جز اشک مصنوعی، باعث بدتر شدن علایم سوزش چشم می‌شود. بنابراین هرگز بدون تجویز پزشک، از قطره‌های چشمی استفاده نکنید

افزایش سن و چشم

گاهی مواقع عوامل محیطی باعث سوزش چشم می‌شوند که با دور شدن فرد از آن محیط، چشم‌ها بهبود پیدا می‌کنند. این عوامل عبارتند از:

 گرد و غبار هوا

 دود و آلودگی هوا

 مواد شیمیایی محرک موجود در هوا

 دود سیگار

 مواجهه با نور خورشید

 ورزش باد

 اسپری مو (مثل تافت) یا رنگ مو و دکلره کردن

 آفتاب سوختگی

 سایر مواد شیمیایی محرک مثل کلر موجود در آب استخر شنا

چگونگی خلاص شدن از سوزش چشم

 بهتر است که علت سوزش چشم را پیدا کنید و تا حد ممکن از استفاده از آن محصول خاص یا قرار گرفتن در محیط حساسیت زا دوری کنید.

 برچسب روی مواد را مطالعه کنید و از انواع حساسیت زای آن استفاده نکنید.

 تا حد ممکن از لوازم آرایش استفاده نکنید.

 چشمان خود را کاملا بی‌خطر شستشو دهید.

 مراقب باشید که هرگز ضد آفتاب وارد چشمانتان نشود.

 هرچند وقت یکبار چشمان خود را ببندید زیرا این کار موجب استراحت چشمان شما و تجدید بینایی می‌شود.

 -از قطره‌های چشم تجویزی پزشک به دقت و به موقع استفاده کنید.

 اگر خود داروها عاملی برای سوزش چشم بودند، آنها را کنار بگذارید و با پزشک صحبت کنید. گاهی اوقات استفاده از یک برند دیگر می‌تواند این احساس سوزش را برطرف کند.

 استفاده از کمپرس گرم با یک حوله نرم و لطیف روی چشم‌ها می‌تواند این احساس خشکی را به شدت کاهش دهد.

 استفاده از قرص آنتی هیستامین نیز در درمان آلرژی‌ها موثر است.

 هنگام مطالعه یا کار، نور محیط باید کافی باشد. نور ملایم، بهترین نور استو نور شدید فشار مضاعفی به چشم‌ها وارد می‌کند.

 استفاده از اشک مصنوعی به میزان ۴ تا ۶ بار در روز که موجب تسکین سوزش چشم می‌شود

 

منبع: نمناک

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها