رفع فیلتر اینستاگرام منتفی است/روبیکا جایگزین اینستاگرام می‌شود

اینستاگرام رفع فیلتر نخواهد شد و روبیکا محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی آن است.

‍«جایگزین اینستاگرام»؛ ردایی که به تن روبیکا زار می‌زند

 حالا که بیشتر از ٢٠ روز از فیلتر شدن اینستاگرام می‌گذرد و خبری هم از برداشته شدن فیلتر نیست، انگار سوال «آیا اینستاگرام فیلتر می‌شود؟» به جواب رسیده: اینستاگرام رفع فیلتر نخواهد شد و روبیکا محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی آن است.

 مسئولان دائما کاربران و کسب‌وکارها را به کوچ به پلتفرم‌های ایرانی به جای اینستاگرام دعوت می‌کنند و اعلام کرده‌اند ظرفیت‌های داخلی برای این جایگزینی وجود دارد. در میان اخبار منتشرشده هم یک نام برای جایگزینی اینستاگرام بیشتر از همه تکرار می‌شود: روبیکا.

رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، اخیرا از حمایت‌های مالی از روبیکا خبر داده و گفته: «شنیده می‌شود قرار است ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دراختیار روبیکا قرار داده شود. این مبلغ از کل سرمایه در اکوسیستم استارت‌آپی بیشتر است.» خبرگزاری فارس هم روبیکا را گزینه جایگزین اینستاگرام معرفی کرده.

 اما نه کارشناسان، نه کاربران و کسب‌وکارها پلتفرم‌های ایرانی را جایگزین نمونه‌های خارجی نمی‌دانند. بی‌اعتمادی نسبت به حفظ امنیت اطلاعات کاربر، نگرانی از به خطر افتادن حریم خصوصی‌ کاربران، ضعف‌های فنی و زیرساختی از دلایلی است که کاربران را به استفاده از این پلتفرم‌ها بی‌میل می‌کند.

 در کنار این عوامل، مرور کارنامه روبیکا هم باعث می‌شود جایگزین شدن روبیکا به یک خیال محال شبیه باشد. بعید است کاربران ماجرای ساخته شدن اکانت‌های جعلی در روبیکا را فراموش کرده باشند. روبیکا بدون اطلاع کاربران برایشان حساب جعلی می‌ساخت و به بعضی‌ها حتی تیک آبی هم می‌داد!

 سال گذشته بود که مجلس اعلام کرد روبیکا در فروش پهنای باند از مشترکان خود 50درصد هزینه اضافی دریافت کرده‌ است. این تخلف در کنار فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت و استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران باعث شد ساترا مجوز روبیکا را لغو کند.

 روبیکا در این سال‌ها همواره مورد حمایت صداوسیما هم بوده است. از یک طرف، روبیکا برای تلویزیون برنامه تهیه می‌کرد و تلویزیون هم برای این اپلیکیشن تبلیغ می‌کرد. همکاری تنگاتنگی که در مورد قراردادهایش شفاف‌سازی نشده اما ادامه پیدا کرده است.

 این عوامل و بسیاری از مسائل دیگر باعث شده ردای جایگزینی اینستاگرام برای سوپراپلیکیشن ایرانی روبیکا گشاد باشد./زومیت

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها