40 حقیقت جذاب درباره پابلو پیکاسو نقاش مشهور اسپانیایی و خالق سبک کوبیسم

پابلو پیکاسو نقاش، شاعر، طراح صحنه، پیکرتراش، گراورساز و سرامیک کار اسپانیایی و یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان قرن۲۰ میلادی است. نگاهی داریم به 40 حقیقت جذاب درباره زندگی او.

پابلو پیکاسو

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

1- پیکاسو در ۲۵ اکتبر ۱۸۸۱، در مالاگار اسپانیا و در یک خانواده‌ی متوسط به دنیا آمد. او بیشتر دوران بزرگ‌سالی خود را در فرانسه سپری کرد.

2- اسم کامل پیکاسو بسیار طولانی است: پابلو دیگو خوزه فرانسیسکو دپائولا یوان نپوموسنو ماریا دلاس رمدیوس سیپریانو دلاسانتیزیما ترینیداد مارتیر پاتریک کلیتو رویزی پیکاسو (Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Martyr Patricio Clito Ruíz y Picasso). نام او برگرفته از نام‌های چند قدیس و تعدادی از فامیل‎هایش است. نام «پیکاسو» در حقیقت از مادرش گرفته شده است که ماریا پیکاسو لوپز نام داشت. نام پدرش خوزه رویز بلاسکو بود.

3- پیکاسو موقع تولد آن‌قدر ضعیف بود که قابله‌اش فکر کرده بود او مرده است و او را روی میز گذاشته بود تا نشان مادرش دهد. عموی او که پزشک بود جان پیکاسو را نجات می‌دهد، پیکاسو خودش دراین‌باره گفته: «عمویم آن موقع زمان عادت داشت سیگار برگ بکشد، وقتی من به دنیا آمدم مرا روی میز گذاشته بودند. او پکی به سیگارش زد و دودش را به سمت من فرستاد و من فوراً چهره‌ام درهم کشیده شد و گریه را شروع کردم.»

اولین کلمه‌ای که پابلو پیکاسو به زبان آورد

4- به نظر پیکاسو ذاتاً هنرمند به دنیا آمده بود. اولین کلمه‌ای که او توانست ادا کند «piz» بود که کوتاه شده «lápiz » است که در اسپانیایی به معنی مداد است. پدر او، رویز که هنرمند و پروفسور هنری بود از 7 سالگی رسماً به او هنر تدریس می‌کرد. در 13 سالگی پدرش تصمیم گرفت که نقاشی را کنار بگذارد چون پیکاسو از او جلو زده بود.

نقاشی پیکاسو درسن  9 سالگی
نقاشی پیکاسو درسن  9 سالگی

اولین نقاشی پابلو پیکاسو

5- در سن 9 سالگی او که هنوز از نظر جسمی‌ ضعیف بود اولین نقاشی‌اش را تکمیل کرد: Le picador که تصویر مردی است سوار بر اسب در میدان مشغول گاوبازی است. اولین نقاشی مهم او که کاری جدی به‌حساب می‌آمد «اولین عشای ربانی» (First Communion1896) بود که در آن مادر، پدر و خواهر کوچک‌ترش را که در مقابل کشیشی زانو زده‌اند. او این نقاشی را در 15 سالگی کشید.

6- پیکاسو یک کودک نابغه بود که قبل از اینکه بتواند صحبت کند نقاشی می‌کرد.

7- هنگامی‌که پیکاسو ۱۶ ساله بود وارد آکادمی سلطنتی مادرید در سن فرنادو شد اما حضورش در آنجا خیلی طولی نکشید چرا که آموزش رسمی را دوست نمی‌داشت.

پابلو پیکاسو دانش‌آموز تنبلی بود

8- بدون هیچ شک و شبهه‌ای پابلو پیکاسو نابغه بوده است. او از لحاظ هنری چند سال از همکلاسی‌هایش که همگی 5 تا 6 سال از او بزرگ‌تر بودند جلوتر بود؛ اما از اینکه مجبورش کنند کاری را که دوست ندارد انجام دهد بسیار بدش می‌آمد و به خاطر نافرمانی بارها در مدرسه حبس می‌شد تا تنبیه شود. خودش می‌گوید: «چون دانش‌آموز بدی بودم مرا توی یک سلول کوچک با دیوارهای رنگ‌پریده و یک نیمکت حبسم می‌کردند. من آنجا را دوست داشتم چون همراه خودم تخته نقاشی می‌بردم و دائم نقاشی می‌کردم. می‌توانستم برای ابد آنجا بمانم و بی‌وقفه نقاشی کنم».

اولین عشای ربانی اولین نقاشی پیکاسو در 15 سالگی
اولین عشای ربانی اولین نقاشی پیکاسو در 15 سالگی

اولین نقاشی رسمی پابلو‌ پیکاسو

9- پیکاسو اولین قرارداد رسمی‌ خود را در پاریس با دلال هنری پیر مناک (Pere Menach) به امضاء رساند و قرار شد حقوقی برابر با 50 فرانک در ماه (نزدیک به 750 دلار امروزی) دریافت کند.

آیا پیکاسو مونالیزا را دزدیده؟

10- حقیقتاً نه اما در سال 1911 وقتی تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی از موزه لوور دزدیده شد پلیس به سراغ دوست شاعر پیکاسو به نام گیلامه آپولیانیر (Guillaume Apollinaire) رفت. او نیز انگشت اتهام را به سمت پیکاسو گرفت؛ بنابراین پلیس پیکاسو را برای بازجویی بازداشت کرد اما اتهام آن دو ثابت نشد و هردوی آن‌ها بعداً آزاد شدند.

نقاشی ماریا ترزا اثر پیکاسو
نقاشی ماریا ترزا اثر پیکاسو

کوبیسم پیکاسو، سبکی پر از مکعب‌های کوچک

11- در 1909 پیکاسو و هنرمند فرانسوی، جورج براک نهضتی هنری به نام کوبیسم به راه انداختند. در حقیقت برای اولین بار منتقد هنری فرانسوی لوییس واکسلس (Louis Vauxcelles) بود که این سبک را «مکعب‌های عجیب» یا کوبیسم خواند. در این سبک سعی می‌شود که اشیا و چیزها، به اشکال هندسی تبدیل شوند. این دو نفر در خلق این سبک بیشتر تحت تأثیر مجسمه‌سازی ایبری، ماسک‌های آفریقایی و نقاشی پست امپرسیونیست به نام پل سزان بودند.

پیکاسو فردی خوش‌گذران بود

12- شهرت پیکاسو باعث می‌شد او میان دختران طرفداران زیادی داشته باشد. دختران بسیار زیادی با او رابطه داشتند که تنها به معرفی کوتاه آن‌ها اکتفا می‌کنیم:

  • فرنانده الیوویر (اولین عشق پیکاسو، این دختر 18 ساله و پیکاسو 23 ساله بود)
  • مارسل همبرت آکا اوا خوئل (27 ساله، پیکاسو 31 ساله)
  • گابی لسپیناس (پیکاسو 34 ساله بود اما از سن این دختر اطلاعاتی در دست نیست فقط می‌دانیم جوان بوده است)
  • اولگا خوخولوا (اولین همسر پیکاسو؛ زمان آشنایی پیکاسو 36 ساله و اولگا 26 ساله بود)
  • ماری ترزا والتر (17 ساله، پیکاسو 46 ساله)
  • دورا مار (29 ساله، پیکاسو 55 ساله)
  • Françoise Gilot (21 ساله و پیکاسو 61 ساله)
  • جنویو لاپورته (Geneviève Laporte)، او 25 ساله بود و پیکاسو 70 سال سن داشت، این دختر از مدلهای فرانسوی بود که برای پیکاسو کار می‌کرد.
  • ژاکلین روک (Jacqueline Roque)، همسر دوم پیکاسو، 27 ساله و پیکاسو 79 ساله بود.
  • Le Rêve (رویا)، پابلو پیکاسو، 1932
  • ماریا ترزا والتر مدل پیکاسو در نقاشی Le Rêve بود. در سال 2006 استیو وین از مالکین کازینو راضی شد این نقاشی را به قیمت 139 میلیون دلار بفروشد اما روز قبل از تحویل به‌طور اتفاقی آرنجش را روی آن گذاشت و آن را پاره کرد!

ماشین پابلو پیکاسو

14- البته این دقیقه همان اتومبیل پیکاسو نیست! یک مکانیک 44 ساله به نام اندی ساندر اهل انگلیس با صرف 6 ماه وقت اتومبیل ژیان خود را با الهام از سبک کوبیسم پیکاسو به این شکل درآورد!

15- پیکاسو زمانی که به کار مشغول نبود. از تنها ماندن خودداری می‌کرد و به همین دلیل در مدت کوتاهی حلقه دوستانش که شامل گیوم آپولینر. ماکس ژاکوب و لئواستاین و همچنین دو دلال بسیار خوب به نام‌های امبروز (Amborise Vollard) و برس ول (Berthe Weel) بود. شکل گرفت.

16- پیکاسو فقط نقاش نبود بلکه او مجسمه‌ساز، سرامیک کار، طراح صحنه، نمایشنامه‌نویس و شاعر هم بود. او در حکاکی روی چوب، سفالگری، چاپ سنگی (لیتوگرافی) و معماری نیز تبحر داشت. او مکتب کوبیسم را در میان نقاشان جا انداخت و تکنیک ترکیب رنگ بر پرده نقاشی را به عالم هنر معرفی کرد.

تابلوی گرنیکا اثر پابلو پیکاسو
تابلوی گرنیکا اثر پابلو پیکاسو

17- بر اساس شنیده‌ها، بعد از اینکه یک افسر نازی نقاشی گرنیکا را دید از پیکاسو پرسید که آیا او این کار را انجام داده؟ پیکاسو جواب داده: نه شما انجام دادید! گرنیکا نام اثری از پیکاسو است که بمباران دهکده‌ی گرنیکا در شمال اسپانیا توسط بمب‌افکن‌های آلمان نازی و در خلال جنگ داخلی اسپانیا را به تصویر کشیده است.

نقاشی ماریا ترزا اثر پیکاسو
نقاشی ماریا ترزا اثر پیکاسو

هفت‌تیر پیکاسو

18- پیکاسو یک هفت‌تیر بدون تیر داشت که با آن به کسانی که حوصله‌اش را سر می‌بردند و کسانی که به پل سزان توهین می‌کردند شلیک می‌کرد.

19- وقتی پیکاسو از دنیا رفت هیچ دارایی‌ای نداشت، بنابراین فرانسه به‌عنوان مالیات خدمات دفن او چند تا از تابلوهای وی را برداشت.

20- پیکاسو می‌گفت: وقتی به من میگویند که برای انجام کاری زیادی پیر هستم سعی می‌کنم همان موقع آن کار را انجام دهم.

21- احتمالاً مشهورترین جمله‌ی پیکاسو این است: هنر دروغی است که به ما اجازه می‌دهد حقیقت را بفهمیم.

22- پیکاسو به کنایه می‌گفت: هنرمندان خوب کپی می‌کنند، هنرمندان بزرگ می‌دزدند.

23- پیکاسو در جایی گفته: «اما به یاد داشته باش، تنها کسی که برای همیشه با تو می‌ماند خودت هستی! هر کاری می‌کنی بکن، فقط زنده بمان!»

پابلو پیکاسو 2

نوشته‌های پابلو پیکاسو

24- در سال ۱۹۳۵ و در سن ۵۳ سالگی پیکاسو شروع به نوشتن کرد؛ مانند نقاشی‌های وی اشعارش هم دارای دسته‌بندی‌ها و موضوعات مختلفی هستند و عمدتاً بدون عنوان، فاقد نشانه و نقطه‌گذاری و بیشتر مضمون جنسی دارند.

خانواده پرجمعیت پیکاسو

25- بعد از اینکه پیکاسو در سال ۱۹۷۳ درگذشت، خانواده‌ای متشکل از ۴ بچه، ۸ نوه، ۲ همسر و تعداد زیادی معشوقه بر جای گذاشت.

26- خیلی زود بعد از درگذشت پیکاسو در ۱۹۷۳، همسر دومش، یکی از معشوقه‌هایش و یک نوه‌اش خودکشی کردند.

27- وقتی‌که همسر دوم پیکاسو ژاکلین به نوه­‌ی پیکاسو Claude اجازه نداد که در مراسم پدربزرگش شرکت کند، یک بطری سفیدکننده خورد و ۳ ماه طول کشید تا بمیرد!

پابلو پیکاسو 3

28- از بین ۶ زن مهمی که در زندگی پیکاسو بودند، دوتای آن‌ها خودشان را کشتند و دوتایشان دیوانه شدند.

29- پیکاسو در سال ۱۹۱۸ با همسر اول خود ازدواج کرد. تولد اولین پسر آن‌ها به نام پائولو در سال ۱۹۲۱ پیکاسو را تحت تأثیر قرارداد و شروع به کشیدن نقاشی‌هایی با تم مادر و فرزند کرد. ازدواج آن‌ها بسیار پرسروصدا و پرآشوب بود و حتی بعد از اینکه از هم جدا شدند پیکاسو او را طلاق نداد تا بر اساس قوانین نتواند نیمی از اموالش را صاحب شود. همسر او در سال ۱۹۵۵ بر اثر سرطان درگذشت.

30- پیکاسو با همسر دوم خود در سال ۱۹۶۱ و در سن ۷۹ سالگی ازدواج کرد. او کارهای هنری بیشتری را بر اساس این همسرش نسبت به معشوقه‌های دیگرش خلق کرده. در یک سال او ۷۰ پرتره از او کشید. ژاکلین در سال ۱۹۸۶ خودش را با گلوله کشت.

31- پیکاسو در ۸ آوریل ۱۹۷۳ و در سن ۹۱ سالگی بر اثر رنج بردن از گرفتگی ریوی درگذشت. یک مجسمه‌ی برنزی از حکاکی‌ای که او ۵۰ سال پیش از آن انجام داده بود به نام «زنی با گلدان» بر سر آرامگاه او قرار داده شده است.

32- بر اساس رکوردهای جهانی گینس، پیکاسو یکی از پرکارترین هنرمندان جهان است. در طول دوران فعالیت ۷۸ ساله‌اش او ۱۳۵۰۰ نقاشی و طراحی، ۱۰۰۰۰ چاپ و حکاکی، ۳۴۰۰۰ تصویرسازی کتاب و ۳۰۰ مجسمه یا سرامیک کاری که در کل می‌شود بیش از ۱۴۷۸۰۰ اثر هنری، از خود بجای گذاشته است.

33- آخرین کلمات پیکاسو: «به سلامتی من بنوشید، به سلامتی سلامتی من بنوشید، شما میدانید که من دیگر نمی‌توانم بنوشم» بود.‌

34- تعداد نقاشی‌های دزدیده‌شده از پیکاسو بیش از هر نقاش دیگری است.

35- ۴ اثر از پیکاسو در بین ۱۵ اثر گران‌قیمت دنیا وجود دارد.

پابلو پیکاسو 5

 36- پیکاسو دو ویژگی از معشوقه‌هایش انتظار داشت: مطیع باشند، از او کوتاه‌تر باشند (پیکاسو فقط حدود ۱۶۲ سانتی‌متر بود). یکی از معشوقه‌هایش یک‌بار به او گفت: تو شاید یک هنرمند فوق‌العاده باشی اما از نظر اخلاقیات کاملاً بی‌ارزشی!

37- پیکاسو عاشق حیوانات بود، او یک موش، یک لاک‌پشت، یک میمون و کلی سگ و گربه داشت.

38- پیکاسو خیلی علاقه‌مند به داشتن روابط با زنان مختلف بود. مورخین تخمین می‌زنند که به دلیل شهرت او صدها معشوقه و هوادار داشته است. اگر او از کسی خوشش می‌آمد، یک مجسمه‌ی مخصوص به او می‌داد (‌اغلب هم جلوی همسرش) که یعنی دوست دارد با او رابطه داشته باشد!

39- بالاترین قیمت پرداخت‌شده برای نقاشی پابلو پیکاسو ۱۲۶.۴ میلیون دلار به تابلویی به نام پسری با پیپ بود که در تاریخ چهارم مه ۲۰۰۴ به فروش رفت

40- تابلوی نقاش و مدلش از کارهای پیکاسو در ابعاد بزرگ است که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها