5 راه ساده ولی اساسی برای ترک سیگار

باید بدانید هیچ‌وقت دیر نیست و شما می‌توانید ترک کنید. روش‌های مختلفی برای کمک به این کار و حفظ یک سبک زندگی سالم وجود دارند که کارایی آن‌ها نیز اثبات شده است.

5 راه ساده ولی اساسی برای ترک سیگار

راهکارهایی طلایی اما ساده برای ترک سیگار!

سیگار حاوی سم‌های مختلفی است که قادرند افراد سیگاری را در دچار بیماری‌های مختلفی مانند بیماری قلبی، بیماری ریوی و سرطان کنند. ازاین‌رو سیگار کشیدن یک عادت مضر و ویرانگر برای سلامت انسان‌ها به حساب می‌آید.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا از هر پنج فرد سیگاری در این کشور یک نفر جان خود را به دلیل استفاده از سیگار از دست می‌دهد و این آمار شامل سالانه مرگ بیش از ۴۸۰ هزار نفر را می‌شود. امروزه اقدامات مختلف در سرتاسر جهان در خصوص کاهش مصرف سیگار و ترک اعتیاد سیگار صورت می‌گیرد ولی آثار اعتیادآور نیکوتین این کار را دشوار کرده است. باید توجه کنید که از مهم‌ترین علت بروز سرطان‌های سر و گردن «سیگار» و «الکل» است.

بااین‌همه باید بدانید هیچ‌وقت دیر نیست و شما می‌توانید ترک کنید. روش‌های مختلفی برای کمک به این کار و حفظ یک سبک زندگی سالم وجود دارند که کارایی آن‌ها نیز اثبات شده است. نمونه‌هایی از:

1.    سرگرمی

چیزی را انتخاب کنید که توجه شما را جلب کند. از هر کار کوچکی برای سرگرم شدن خودتان استفاده کنید. آشپزی را یاد بگیرید غذاهای جدید و موردعلاقه خودتان را درست کنید. با ورزش کردن (پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، بسکتبال) خود را مشغول کنید. هر سرگرمی که می‌تواند حواس شما را از سیگار پرت کند، امتحان کنید.

فعالیت‌های خارجی و در فضای باز موجب بهبود وضعیت شما خواهد شد چون هم جسم و هم روان شما را درگیر خواهد کرد از بازی‌های رایانه‌ای پرهیز کنید زیرا موجب کاهش تحرک و سبک زندگی ناسالم خواهد شد.

2.    تقویت اراده

به این فکر کنید که سیگار کشیدن به‌آرامی به بدن شما را نابود می‌کند. شاید در این راه دچار چالش‌های سخت بشوید ولی مطمئن باشید که خواستن توانستن است. سیگار یک محصول اعتیادآور است و افراد را نسبت به مصرف وسوسه مس کند و این حس را در فرد ایجاد می‌کند که برای آرامش نیاز به آن دارد. ولی در اصل آرامشی پوچ و کوتاه مدت را به دنبال دارد؛ که تاوان زیادی از قبیل مالی و جانی باید برای این آرامش کوتاه پردردسر به جان خرید.

برای ترک سیگار نیازمند یک اراده قوی هستید به دلیل اینکه مغز خود را باید طوری آموزش دهید که در پی توقف سیگار کشیدن باشد نه ادامه دادن یا بعداً دوباره شروع کردن باشد. همواره درباره عوارض و بدی‌های سیگار فکر کنید و علل وابستگی آن را جستجو کنید. دائم به خود یادآوری کنید که ترک سیگار بهترین تصمیمی است که می‌توانید در زندگی خود بگیرید.

3.    مدیتیشن

اراده یک قدرتی عاطفی است، به همین دلیل وقتی استرس داریم، احساسات منفی ما آزاد خواهد شد و اراده ما کاهش می‌یابد درنتیجه، ما قادر به انجام یک عمل در زمان خودش نیستیم؛ بنابراین برای افزایش این منبع قدرت، باید استرس خود را طوری مدیریت کنیم که آن را کاهش دهیم. این کار با استفاده از تمرینات تنفسی یا مدیتیشن نیز انجام می‌شود. برای افزایش تمرکز خود برای حذف سیگار از ذهن خود می‌توانید از مدیتیشن استفاده نمایید. این رویکرد ذهن آگاهی را تقویت و با استرس مبارزه می‌کند. خود را تشویق کنید که روی برنامه اصلیتان وفادار بمانید. مدیتیشن می‌تواند آگاهی شما را افزایش داده و به تفکر بهتر برای مبارزه با تمایل به سیگار کشیدن کمک کند.

4.    تغییر رژیم غذایی

سبزی‌ها، مغزها ازجمله بادام‌زمینی و میوه‌های تازه می‌توانند به ترک سیگار شما کمک کنند برای این کار سعی کنید رژیم غذایی خود را سبز کنید و در روز خود را با انواع مغزها و میوه‌های تازه تغذیه کنید.

5.    مصرف برخی مکمل‌ها

استفاده از مکمل‌ها در زمان‌هایی که به میوه و سبزی‌ها دسترسی ندارید می‌تواند کمک‌کننده باشد. بدین منظور دو مکمل گلوتاتیون و ۵HTP برای درمان آثار ترک سیگار هستند.

مکمل ۵-HTP میزان سروتونین، هورمون شادی و تقویت‌کننده خلق‌وخو را متعادل می‌کند و موجب می‌گردد که اعتیاد به نیکوتین کاهش یابد؛ در این شرایط گلوتاتیون به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان به خوبی سموم را از بدن حذف خواهد نمود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها