26 حقیقت جذاب درباره مریل استریپ، برترین بازیگر زن زنده سینمای جهان + تصاویر

مریل استریپ بازیگر آمریکایی از مطرح‌ترین هنرپیشه های سینمای جهان است و از او به عنوان برترین بازیگر زن در قید حیات نام برده می شود. نگاهی داریم به 26 حقیقت جذاب از زندگی او

مریل استریپ 5

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین:

1- مری لوئیز استریپ (Mary Louise Meryl Streep) در تاریخ ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۹ در شهر سامیت ایالت نیوجرسی آمریکا متولد شد؛ اما دوران کودکی‌اش را در برناردزویل گذراند. مادرش هنرمند بود و در زمینه تبلیغات بازرگانی فعالیت می‌کرد و پدرش در یک شرکت دارویی مدیر بود.

2- مریل از کودکی شیفته موسیقی بود و در کلاس‌های خوانندگی اپرای ایستیل لیبلینگ شرکت می‌کرد. کمی بعد به کلاس‌های بازیگری رفت بعد از اخذ مدرک بازیگری از دانشکده واسار در سال ۱۹۷۱ در دوره‌های مدرسه تئاتر معتبر دانشگاه ییل شرکت کرد و در آنجا با سیگورنی ویور بازیگر هالیوود و وندی واسراستاین نمایشنامه‌نویس همکلاس بود.

مریل استریپ در دوران دبیرستان

3- مریل استریپ ترانه‌های باربارا استریسند را برای پدرش می‌خواند و توانست جایگاه خوانده اول در گروه سرود دبیرستانشان را به دست آورد. موفقیت مریل با حسادت همکلاسی‌هایش مواجه بود به همین دلیل دوست زیادی نداشت. مریل استریپ در دبیرستان تنها دو دوست داشت که یکی از آن‌ها نیز دخترعمویش بود.

4- مریل استریپ باید از شر ظاهر ترسناک دوران نوجوانی و علاقه مادرش به موهای فرفری خلاص می‌شد. او سفر به نیویورک را برای شرکت در کلاس‌های موسیقی در سن ۱۲ سالگی آغاز کرد اما بعد از ۴ سال دریافت که علاقه‌ای به خوانندگی اپرا به‌صورت حرفه‌ای ندارد پس این کلاس‌ها را رها کرده و نقش دختر پیشاهنگ را برای باب دیلن و بیتل‌ها بر عهده گرفت و بدین ترتیب بود که مریل استریپ جوان اولین نقش مهم زندگی‌اش را ایفا کرد: ملکه زیبایی نوجوانان

5- مریل استریپ در مصاحبه‌ای چنین می‌گوید: «می‌خواستم جذاب بودن را یاد بگیرم. همه‌چیز به این مربوط می‌شد که برای پسران جذاب باشی و هم‌زمان توسط دختران پذیرفته شوی که یک مذاکره بسیار پیچیده است». او با مطالعه مجلات مد و فشن آن دوران کم‌کم یاد گرفت که چگونه موهایش را صاف و رنگ کند. رژیم غذایی یک سیب در روز، لباس‌های برند، رژ لب، مژه مصنوعی و لنز به او کمک کرد که پا جای پا شمایل دختر رؤیایی دهه ۶۰ میلادی بگذارد.

مریل استریپ 3

6- مریل استریپ کار حرفه‌ای‌اش را با تئاتر شروع کرد. او پیش از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در سال ۱۹۷۵، در طی 3 سال در بیش از ۴۰ نمایش به ایفای نقش پرداخت که در یکی از آن‌ها مجبور بود خودش را به مردگی بزند. او در این نقش باید سقط‌جنین هم انجام می‌داد. مریل همچنین استفاده از ویلچر و بازی در نقش افراد سالمند عجیب‌وغریب را دوست داشت. بااین‌وجود، مریل جوان هنوز هم از بروز احساسات واقعی‌اش بیم داشت و یکی از استادانش او را ملکه یخی نامید.

7- در مدت حضور در نیویورک، مریل استریپ برای تأمین هزینه اجاره خانه خود دست به کارهای موقتی عجیب‌وغریبی زد، گارسونی، نامه‌رسانی با دوچرخه و مدل دست بودن؛ اما اولین تجربه بازیگری او در تئاتر معتبر برادوی نمایش «Trelawney of the wells» بود.

8- بازی مریل استریپ به‌سرعت موردتوجه منتقدین قرار گرفت و او در سال ۱۹۷۶ به دلیل بازی در تئاتر «۲7 واگن پنبه» نوشته تنسی ویلیامز نامزد دریافت جایزه تونی شد.

9- فعالیت مریل استریپ در تلویزیون با بازی در نقش همسر یک بازیکن هاکی در مجموعه «مرگبارترین فصل» در سال ۱۹۷۷ محصول شبکه CBS آغاز شد.

اولین تجربه سینمایی مریل استریپ

10- مریل استریپ در همان سال با بازی در فیلم «جولیا» ساخته فرد زینه مان اولین فیلم سینمایی خود را هم تجربه کرد.

11- استریپ با بازی در نقش اینگا (یک زن ثروتمند آلمانی در دوران جنگ جهانی دوم که تلاش می‌کند شوهر یهودی‌اش را از بازداشتگاه اسرای نازی‌ها نجات دهد) در سریال «کشتار همگانی» (۱۹۷۸) برنده جایزه امی بهترین بازیگر زن شد.

مریل استریپ و جان کازال
مریل استریپ و جان کازال

مریل استریپ و تجربه عاشقی

12- بازی او در کنار جان کازال که نقش فردو را در فیلم‌های «پدرخوانده» (Godfather) و در کنار آل ‌پاچینو در «بعدازظهر سگی» (Dog Day Afternoon) و البته نقش یکی از دوستان رابرت دنیرو در «شکارچی گوزن» (Deer Hunter) بازی کرد، باعث آشنایی آن‌ها شد. آن دو به‌سرعت شیفته یکدیگر شده و مریل به آپارتمان کازال در تریبکا نقل‌مکان کرد.

همه‌چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه مشخص شد سرطان ریه کازال به استخوان‌های او سرایت کرده است. رابرت دنیرو هزینه بیمه برای باقی ماندن او در فیلم «شکارچی گوزن» را پرداخت و مریل نیز هزینه‌های درمانی او را متقبل شده و با او به بیمارستان رفت. وقتی‌که پزشکان به او گفتند که کار کازال تمام است، مریل جیغ‌زنان به سینه خود کوبید. کازال برای مدت کوتاهی چشم‌هایش را باز کرد و گفت: «همه چی خوبه، مریل» و سپس در مارس ۱۹۷۸ از دنیا رفت. مرگ کازال قلب مریل استریپ را شکست. رابرت دنیرو دراین‌باره گفته است: «دیدن عشقی که مریل استریپ به این مرد داشت تکان‌دهنده بود». چیزی که مریل از کازال یاد گرفت این بود که از کارگردان اول ۲۰ سؤال بپرسد و سپس در فیلم او بازی کند.

او به مریل آموخت که «احتمالات بسیار دیگری نیز وجود دارد». مریل باید از خانه کوچکی که با کازال داشت می‌رفت و دان گامر، یک هنرمند و از دوستان نزدیک برادرش، اتاق کوچکی که داشت را در مدت سفر رفتن خود به او و برادرش داد.

ویژگی نقش‌های مریل استریپ

13- مریل استریپ همواره دوست داشت که نقش زنان پیچیده، جذاب و خشن را بازی کند. خودش دراین‌باره می‌گوید: «بازی در نقش افراد بدقلق در زندگی را دوست دارم». مایک نیکلاس، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تئاتر که تا زمان مرگ نابهنگامش در سال ۲۰۱۴ ارتباط کاری نزدیکی با مریل استریپ داشت درباره او چنین گفته است: «به‌محض اینکه او به شخصی که نقشش را بازی می‌کند تبدیل می‌شود، باقی بازیگران به او واکنش نشان می‌دهند انگار که او واقعاً آن شخص است. او شیمی روابط بین همه را تغییر می‌دهد. من هرگز ندیده‌ام هیچ‌کس دیگری بتواند این کار را بکند.

مردان ‌هالیوودی و مریل استریپ

14- مریل استریپ در جایی اعتراف کرده که رابطه عاشقانه‌اش با رابرت ردفورد دوست‌داشتنی‌ترین روابط او در فیلم‌هایش بوده‌اند: «من به‌شدت عاشق او بودم. او یک دلربای واقعی است».

رابطه این دو در طول ساخت فیلم «خارج از آفریقا» (Out of Africa) آن‌قدر نزدیک بود که به شایعاتی در مورد رابطه عاشقانه این دو در زندگی واقعی نیز دامن زد. مریل خود دراین‌باره چنین گفته است: «بین برداشت‌ها از جلوی دوربین دور می‌شدیم و سخت نمی‌گرفتیم».

او در مورد این‌که منظورش از سخت نگرفتن چیست توضیحی نداده اما رابطه این دو در هنگام ساخت فیلم چنان نزدیک و غیرمتعارف بود که بسیاری خیال می‌کردند که مریل و ردفورد به‌زودی باهم ازدواج خواهند کرد. جک نیکلسون نیز هنگام ساخت فیلم «دل‌سوختگی» (Heartburn) در سال ۱۹۷۸ عاشق مریل استریپ شد و پیشنهاد کرد که این دو دیالوگ‌هایشان را در کنار هم تمرین کنند.

اما او تنها مردی نبود که عاشق مریل شد. مایک نیکولز، کارگردان این فیلم، نیز خود علاقه شدیدی به این بازیگر پیدا کرده بود هرچند نیکلسون بیشتر از او علاقه‌اش به مریل را بروز می‌داد.

مریل استریپ و نیکول کیدمن
مریل استریپ و نیکول کیدمن

دل‌بستگی مریل استریپ به حفظ محیط‌زیست

15- مریل استریپ می‌گوید که اگر بازیگر نمی‌شد قطعاً در حوزه حفاظت از محیط‌زیست به فعالیت می‌پرداخت. بااین‌وجود او همین حالا هم فعالیت قابل‌توجهی در این عرصه داشته و خود را یک دوستدار واقعی محیط‌زیست می‌داند که هم‌زمان به حقوق زنان باور دارد.

16- استریپ درباره خود چنین می‌گوید: «آنچه هنگام تماشای تلویزیونتان از من می‌بینید و یا حرف‌هایی که در آن می‌زنم، یا زمانی که مجسمه اسکار در دست دارم یا بالا می‌آورم مهم نیست، این‌ها همه بازی است. سلبریتی بودن به من آموخته که مخفی کار باشم؛ اما بازیگر بودن روح مرا باز کرده است».

اولین اسکار مریل استریپ

17- بازی در فیلم شکارچی گوزن (۱۹۷۸) اولین نامزدی اسکار را برای مریل استریپ به دنبال داشت اما موفق به دریافت آن نشد. بازی درخشان او در کریمر علیه کریمر (۱۹۷۹) بود که اولین جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برایش به ارمغان آورد.

دومین اسکار مریل استریپ

18- موفقیت‌های استریپ پایانی نداشت. او با بازی در نقش یک بازمانده آسیب‌دیده اردوگاه لهستانی در فیلم انتخاب سوفی (۱۹۸۲) توانست دومین اسکار بهترین بازیگر زن را نیز به دست آورد.

19- مریل استریپ با درخشش در فیلم‌های سیلک وود (۱۹۸۳)، از اعماق آفریقا (۱۹۸۵) و فریادی از دل تاریکی (۱۹۸۸) و آیرون وید (۱۹۸۷) توانست رکوردی جالب از خود به‌جا بگذارد و در مدت ۵ سال چهار بار نامزد اسکار شود.

20- مریل استریپ دهه ۱۹۹۰ را با درخشش در نقش سوزان ویل آغاز کرد و نهمین نامزدی اسکار را به کارنامه‌اش افزود. بعد از بازی در فیلم از زندگی‌ات محافظت کن (۱۹۹۱)، در فیلم‌های مرگ برازنده اوست، رودخانه وحشی، پل‌های مدیسن کانتی درخشید.

رکورد دست‌نیافتنی 15 بار نامزدی مریل استریپ در اسکار

21- موفقیت‌های استریپ در مراسم اسکار با فیلم‌های اقتباس (۲۰۰۲) و شیطان پرادا می‌پوشد (۲۰۰۶) ادامه یافت و او توانست با فیلم شک (۲۰۰۸) به افتخار رکورد کسب پانزدهمین نامزدی اسکار دست یابد.

مریل استریپ و رابرت دنیرو
مریل استریپ و رابرت دنیرو

صراحت لهجه مریل استریپ

22- مریل استریپ شخصیت رک و صریحی دارد. یک‌بار در جوانی آن‌قدر همکلاسی‌هایش را از خود رنجاند تا جایی که آن‌ها او را تا بالای یک درخت تعقیب کرده و با چوب آن‌قدر به پاهای او زدند تا از آن‌ها خون جاری شد؛ اما این توانایی مثبت نگری و تلقین مادرش بود که به او می‌گفت می‌تواند هر کاری را که به او محول شود انجام دهد.

23- مریل استریپ در زمینه مدیریت کردن شغلش بسیار باهوش است. یکی از دلایلی که او هنوز یکی از بزرگ‌ترین‌های سینای هالیوود محسوب می‌شود این است که نقش‌هایش را با وسواس و دقت زیادی انتخاب می‌کند.

مریل استریپ در کنار همسرش
مریل استریپ در کنار همسرش

زندگی شخصی و خانوادگی مریل استریپ

24- مریل استریپ به همراه همسرش دان گامر که یک مجسمه‌ساز است و چهار فرزندش به نامه‌ای هنری گامر (با نام هنری هری گامر، متولد ۱۹۷۹)، مری ویلا گامر (با نام هنری ممی گامر، متولد ۱۹۸۳)، گریس جین گامر (متولد ۱۹۸۶) و لوئیزا جیکوبسون گامر (متولد ۱۲ ژوئن ۱۹۹۱) زندگی می‌کند.

25- در مجموع مریل استریپ در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی حضور یافته که تقریباً همه آن‌ها جوایز سینمایی دریافت کرده‌اند. مریل استریپ با داشتن ۳ اسکار، ۳ گلدن گلوب، ۲ بافتا و ستاره خیابان مشاهیر هالیوود از پرافتخارترین ستارگان سینمای هالیوود محسوب می‌شود.

مریل استریپ در کنار اصغر فرهادی
مریل استریپ در کنار اصغر فرهادی

حواشی زندگی مریل استریپ

26- مریل استریپ در سال ۲۰۱۷ در کانون یک رسوایی قرار گرفت. رسانه‌های آمریکا گزارش‌هایی درباره مشکلات میان مریل استریپ و خانه شنل منتشر کردند.

کارل لاجرفلد، مدیر خلاق این برند، گفت که این بازیگر پیراهن طراحی شده برای او را نپذیرفت. طبق گفته کارل، قرار بود که مریل با پیراهن این برند در مراسم اسکار حضور یابد اما تصمیم گرفت پیراهن برندی را انتخاب کند که از آن‌ها مبلغی را دریافت می‌کرد. گفته می‌شود که او پیراهن خاص طراح لبنانی، الی ساب را انتخاب کرده است. طبق گفته این طراح مد مریل در همکاری‌ها به دنبال سود خود است نه خواسته مخاطب. این بازیگر هم در مقابل سخنان لاجرفلد واکنش نشان داد: «لاجرفلد با این سخنان خود نه‌تنها به من بلکه به طراح لباسی که انتخاب کرده بودم نیز توهین کرد. وجود این سخنان در رسانه‌ها می‌تواند به شهرت من آسیب برساند. او برای آزار من این سخنان را می‌گوید.» گفته می‌شود که لاجرفلد سخنان خود را پس گرفته اما عذرخواهی نکرده است. مریل استریپ دراین‌باره گفت: «لاجرفلد عذرخواهی نکرد. او دروغ گفت، روزنامه‌نگاران دروغ‌های او را نوشتند و من هنوز منتظر عذرخواهی او هستم.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها