نکات تعذیه ای هنگام سرطان پستان

اگر شما فردی هستید که به سرطان های وابسته به هورمون از جمله سرطان پستان مبتلا هستید، حتما این مطلب را مطالعه نموده تا دارو بهترین تاثیر را در بدن شما داشته باشد.

نکات تعذیه ای هنگام سرطان پستان

دکتر میترا زراتی_ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

اگر شما فردی هستید که به سرطان های وابسته به هورمون از جمله سرطان پستان مبتلا بوده و داروهایی مانند فمارا ( لتروزول ) – آریمیدکس ( آناسترازول ) – آروماسین ( اگزمستان ) را مصرف می نمایید حتما این مطلب را مطالعه نموده تا دارو بهترین تاثیر را در بدن شما داشته باشد.

مهار کننده های آروماتاز برای مهار فعالیت آنزیم آروماتاز که در فرآیند آروماتیزاسیون، باعث تبدیل آندروژن ها به استروژن می شود، طراحی شده اند. به عبارتی تولید استروژن در بدن را مهار می کنند.

مهار کننده های آروماتاز شامل : فمارا ( لتروزول ) – آریمیدکس ( آناسترازول ) – آروماسین ( اگزمستان ) می باشد. این مهار کننده ها به طور کلی برای زنان دارای سرطان پستان با گیرنده های استروژن مثبت استفاده می شود چرا که کاهش تولید استروژن در بدن از عود مجدد سرطان جلوگیری می کند. 

افزایش وزن و گرگرفتگی دو عارضه مهم در بهبودیافتگان سرطان پستان بوده که که از آروماسین و لتروزول مصرف می کنند. 

این بیماران عوارض جانبی مانند دردهای مفصلی، شکستگی استخوانی ، تغییر بافت واژن یا مجاری تناسلی و کلسترول بالا را در درجات مختلف تجربه می کنند. برخی مواد غذایی باعث مهار یا افزایش آروماتاز می شوند و برخی با مهار کننده های آروماتاز تداخل دارند. 

مواد غذایی نظیر لوبیا ، فلفل دلمه ای، تمشک ها، زغال اخته، کلم بروکلی، کدو حلوایی، گل کلم، کرفس، گیلاس ، پیازچه، انگور به ویژه انگور قرمز و مشکی ، قارچ ، خردل، روغن زیتون ، زیتون، جعفری، انار و آب انار، برنج ، قهوه ای ، گوجه فرنگی، شلغم، گردو و روغن گردو، کدو سبز در افرادی که از این داروها استفاده می کنند بسیار مفید بوده و سبب تقویت عملکرد دارو در بدن می شوند.

مواد غذایی و دارویی که در هنگام مصرف مهار کننده های آروماتاز باید از آنها اجتناب کرد ( زیرا باعث کاهش اثربخشی مهارکننده های آروماتاز می شود) عبارتند از: الکل، پوست مرکبات، روغن ذرت، سویا، آب گریپ فروت و گریپ فروت، مکمل های Hesperetin یا، Hesperidin ، روغن بادام زمینی، روغن گلرنگ، روغن سویا ، پروتئین سویا 

همچنین اگر سیگار میکشید یا اطرافیان شما سیگار می کشند در معرض خطر کاهش اثر داروخواهید بود. 

برخی مواد غذایی می تواند سبب کاهش عوارض جانبی مهارکننده های آروماتازاز جمله دردهای مفصلی شوند که این مواد عبارتند از: قارچ ، گردو ، روغن زیتون، آناناس، گیلاس, چای سبز، انار و تمشک.

شکلات، قهوه و نسکافه گرگرفتگی را تشدید میکند.

مشاوره تغذیه را فراموش نکنید

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها