یک اقتصاددان پیش بینی کرد

توقف قیمت ارز در کانال 10 هزار تومان

مستقل آنلاین/آزاده کاری- به نظر نمی رسد قیمت ارز در روزهای آینده دستخوش تغییرات زیادی شود مگر این که تلاطم های غیر متعارف و خارج از قدرت اقتصاد مانند شرایط سیاسی و انتظارات غیر منطقی به وجود آید.در شرایط کنونی قیمت ارز روی کانال 10 هزار تومان متوقف خواهد شد.

توقف قیمت ارز در کانال 10 هزار تومان

از اواسط هفته قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت و روز گذشته  قیمت دلار در صرافی ها با کاهش نسبت به روز قبل از آن ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد. عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی این روندکاهش را ناشی از تخلیه شوک ارزی طی دو ماه گذشته عنوان کرد .با توجه به صحبت های اخیر او مبنی بر این که سیاست ها بانک مرکزی باعث ثبات قیمت بازار ارز شده است می توان انتظار داشت کاهش قیمت ارز  تا چند روز آینده ادامه داشته باشد. مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیات علمی پژوهشگاه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس درخصوص چرایی افت قیمت ارز در روزهای اخیر به خبرنگار مستقل آنلاین گفت: بررسی ظرفیت اقتصاد، توان خرید مردم و واردات نشان از این دارد که نرخ ارز باید بین 10 تا 11 هزار تومان باشد نه بیشتر و قیمت های بالاتر از این میزان غیر منطقی است. زیرا امکان و ظرفیت اقتصاد داخلی ما برای واردات کالاهای خارجی با نرخی بالاتر از این میزان وجود ندارد در غیر این صورت واردات به شدت کاهش پیدا می کند که طی چند ماه اخیر شاهد آن بودیم. در واقع زمانی که تقاضا برای واردات کاهش پیدا کرد در نتیجه ارز بیشتری در داخل کشور ماندگار شد و عرضه ارز بر تقاضا پیشی گرفت ،به همین دلیل روند قیمت ارز کاهشی شد.

ثبات قیمت ارز در روزهای آتی

او ادامه داد: علاوه بر این کسانی که به دلایل سفته بازارانه ارز خرید کرده بودند به دلیل ثبات قیمت ها طی ماه های اخیر ، ارزهای خود را وارد بازار کردند و این موضوع باعث شد عرضه ارز افزایش یابد. به نظر نمی رسد قیمت ارز در روزهای آینده دستخوش تغییرات زیادی شود مگر این که تلاطم های غیر متعارف و خارج از قدرت اقتصاد مانند شرایط سیاسی و انتظارات غیر منطقی به وجود آید.

این اقتصاددان با تاکید براین که ظرفیت اقتصاد ما ارز 15 هزار تومانی نیست، تصریح کرد: ارز 15 هزار تومانی باعث شد تا واردات کشور کاهش پیدا کند در واقع قدرت خرید کالاهای وارداتی با ارز 15 هزار تومانی بسیار پایین است و تقاضا در این زمینه به شدت کاهش پیدا کرد که نتیجه آن افزایش انبار کالاهای وارداتی شد و در نهایت تقاضای واردکنندگان نیز برای واردات کاهش یافت البته تقاضا وجود دارد اما نه با ارز 15 هزار تومانی.

عزتی معتقد است در شرایط کنونی و در صورتی که عوامل دیگری به وجود نیاید،  قیمت ارز روی کانال 10 هزار تومان متوقف خواهد شد. اکنون صادرکنندگان نیز تمایل دارند تا کالاهای خود را با نرخ ارز بالاتر صادرکنند و از سوی دیگر چنانچه قیمت ارز باز هم افت کند دوباره تقاضا کاهش پیدا کرده و قیمت ها افزایش می یابد. در نتیجه منطقی این است که نرخ ارز بیش از این کاهش پیدا نکند و همان طور که گفتم در شرایط فعلی اقتصاد ایران نرخ ارز نمی تواند بیش تر از 10 یا 11 هزار تومان کاهش یابد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها