جراحی اقتصادی، با تحمیل هزینه بر مردم!

جراحی اقتصادی، با تحمیل هزینه بر مردم!

 حبیب رمضانخانی

فعال حوزه رسانه

 

در کشور ما که ساختار اقتصادی آن ملغمه و ترکیبی از نظام ‌های اقتصادی مختلف بوده و در نوع خود یگانه است! خروجی نیز متفاوت از همه جا می‌باشد که در آن سود و منفعت اقتصاد همیشه به جانب دولت است و در مقابل هزینه‌های اضافی و ضرر را از جیب مردم تامین می‌کند! مثلا دولت اغلب هزینه‌های مردم را به دلار و درآمدهایشان را به ریال محاسبه می‌کند!

 

این روزها که آزادسازی قیمت‌ها در پی حذف یارانه‌ها در جریان است، بسیاری کسری بودجه دولت در سال پیش رو را عامل اصلی اتخاذ این تصمیم و حاکمیت را ناگزیر به اجرای طرح عنوان می‌کنند! 

 

در واقعیت، اما مسأله بسیار فراتر از کسری بودجه یک سال، مربوط به تامین بخشی از سرمایه‌گذاری در بخش تولید و حوزه نفت و گاز است. اعمال سال‌ها تحریم‌های کمرشکن بین المللی علیه ایران، در کنار ایران‌هراسی ناشی از سیاست‌های منطقه‌ای تا برخورد با دوتابعیتی‌ها و ... باعث شده نه تنها شاهد جذب سرمایه‌گذاری خارجی نباشیم، بلکه بدتر با خروج نخبگان و سرمایه‌های ایرانیان به خارج کشور، عملا در سال‌های پیش رو وضعیت بسیار خطرناکی از فرسودگی و نیمه‌تمام و بر جا ماندن پروژه‌های عمرانی و تولیدی باشیم.

 

 در نتیجه؛ برای تامین و جبران بخشی از این سرمایه‌ها و یا حفظ شرایط موجود، آزادسازی قیمت‌ها انجام می‌شود تا بتواند سرمایه طرح‌های نیمه تمام اقتصادی و تولیدی را تامین کند تا در آینده حداقل بتوان تولیدات اساسی و انرژی کشور را تامین کرد.

 

قابل تامل اینکه، می‌شد با اعمال سیاست‌های منطقی و تنش‌زدایی از روابط بین المللی، مخصوصا در مواجهه با همسایگان، خود را گرفتار این وضعیت نکرده تا مجبور نباشیم با زدن از معاش و شکم مردم با عنوان جراحی اقتصادی! برای تامین این خسران اقدام کنیم.

 

 قابل تامل‌تر اینکه، باز برای جبران این خسارت، نه اینکه دولت از خود و با کم کردن هزینه‌ها و کاستن از بودجه‌های نهادهای بی‌شمار فرهنگی اقدام کند، بلکه مستقیما از مردم آغاز کرده و جراحی را کلید می‌زند!

 

در آخر، تاسف بارتر اینکه، بعد از فشار بر معاش مردم، مجلس انقلابی طرح دیگری را نیز در دست بررسی دارد که با فروش و حراج میراث تاریخی و فرهنگی ایران زمین، و شما بخوانید با فروش هویت ایرانی، می‌خواهد بخش دیگری از هزینه‌های ناشی از ناکارآمدی و تحریم را جبران کند!

امروز تنها امید به عقلا و دلسوزانی است که می‌دانند جمهوری اسلامی تاکنون به پشتوانه مردم ایستاده و تنگنای معیشت از گردنه‌هایی است که قابل آزمون و خطا نیست!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها